_ZeTh_ Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Vet ikke hvor relevant dette er for denne forum-kategorien, men det handler jo om en prosessor. Pluss at jeg må få fortalt min historie... For lenge siden tenkte jeg "tenk, det er ikke lenge til HL2 kommer, og jeg har bare en xp2100. Jeg må oppgradere". Med den tanken i hodet gikk jeg til innkjøp av en xp3000+, da det er maksimal hastighet på HK. Cpu'en kom i posten og jeg innstalerte, det funket desverre ikke, fordi jeg hadde kjøpt en vifte fra GlacialTech som sugde no innihel....(!) selv om det stod på esken at den gikk helt opp til 3000+. "jaja" tenkte jeg, for hva kan man forvente av billige vifter. Etter råd fra dette forumet kjøpte jeg en Thermaltake Vulcano 11+ XE. Når den endelig kom i posten (etter 1 uke) satte jeg den forventningsfullt inn i pc'en, MEN akkurat da jeg skulle til å slå på strømmen på psu'en sa det "pang" og det gnistret. Nå var jeg livredd for at hele pc'en var bare å hive ut av vinduet. Jeg rådførte meg hos andre om hva som kunne ha skjedd, men ingen visste noe. "Dette kan da ikke skje av seg selv!" tenkte jeg. !!!! Det eneste som var sikkert var at strømforsyningen var ødelagt. "jaja" tenkte jeg, for hva kan man forvente av strømforsyninger som følger med på chieftech matrix kabinetter. En stund senere fikk jeg tak i en ny PSU. Når den kom innstalerte jeg den og alt fungerte, til min store glede Men, det viste seg at xp3000+ prosessorer blir svært varme (min i allefall), så jeg må kjøre viften i 4000rpm for å holde normal temp og det blir mye bråk. Ikke nok med det så har jeg et problem med at pc'en slår seg av å begynner å pipe (selv i høy rpm), det skjedde selv engang da jeg satte å så på temp'en i Hardware Doctor. Da var den på 47 grader! Er det mulig? Det må være noe annet? Prøvde å kun ta de cpu benchmarking i 3dmark03 og da slår maskinen seg av å begynner å pipe midt i loadingen! LATTERLIG! Noen som vet hva jeg kan gjøre, fordi jeg holder på å bli GAL? Gud, jeg savner min gamle 2100+, aldri kræsjet den. Opplvede ikke et eneste problem med den... Edit: Litt etter at jeg trykte på legg til innlegg så slo pc'en seg av å begynnte å pipe og da var systemet på 28 grader og cpu på 47,5... Det skal ikke være mulig. Endret 10. november 2004 av _ZeTh_ Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Du må ta med hva annet du har av hardware. Har du prøvd å flashe til siste BIOS? Lenke til kommentar
_ZeTh_ Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Specs: xp3000+, Powercolor 9800pro, Twinmos 512mb ram pc2700, Abit nf7 v1,2 HK. Har nyeste bios... Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Du har min sympati i allefall. Jeg kjører min XP2100+ på 2,2GHz (169 x 13), cirka det samme din XP3000+ kjører på. Bruker en gammel GlacialTech av ukjent type og akkurat nå, med 28 C i kabinett, ligger den på 39 C ved 1,68V. Lenke til kommentar
_ZeTh_ Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Går det ann at det er strømforsyninga som blir for varm? Det er en fra delta med en 120mm vifte... Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Last ned everest fra lavalys og sjekk om spenningen er grei. Min gamle Qtec slo seg av i hytt og pine, men maskina peip ikke før jeg prøvde å restarte da. Prøv også å slå av alle shutdown-funksjoner og alarmer i bios. Ligger under pc-health meny hos meg... Lenke til kommentar
_ZeTh_ Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Har en vifte i døra som blåser inn og en papst vifte bakerst som blåser ut. Mener at når maskina begynner å pipe slik så har det noe med varme og gjøre... Vet ikke om varme er et stort tema når det kommer til PSU'er... Burde jeg kjøpe flere vifter? Alt av shutdown-funksjoner og alarmer i bios er avslått. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 du har ikke nevnt hva for psu du har ? Lenke til kommentar
_ZeTh_ Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Det står i posten min ovenfor. Det er en 350w psu fra delta med en 120mm vifte... Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Hvilke innstillinger kjører du med i BIOS?? Står vcore på 1.65? Er du sikker på at FSB ikke er satt for høyt? Osv.. Lenke til kommentar
_ZeTh_ Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Ifølge Abit EQ så er vcore på 1.60. FSB'en er på 166 (ikke helt sikker her, men det står 166*13) Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Det er nok en Delta PSU fra Chieftec. Made in China. Ikke top notch, men burde da holde... Ikke sett mye klager i hvert fall. Blir den brennhet da ? Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Ifølge Abit EQ så er vcore på 1.60. FSB'en er på 166 (ikke helt sikker her, men det står 166*13) Sjekk i BIOS, men Vcore skal stå på 1.65, men det kan jo være hk/PSU som leverer litt for lav spenning. Du kan evnt. prøve å øke den til 1.7 å se om det hjelper Lenke til kommentar
_ZeTh_ Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Nei, vil ikke si at den er så veldi varm. Kan ikke kjenne noe på den i allefall. Har brukt kjølepasta fra arctic silver, jeg hadde litt mye på. Vet ikke om det har noe å si? men så vet jeg egentlig ikke heller hva som regnes som mye kjølepasta uansett, men den dekker kjernen. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Skummelt å øke Vcore når den ser så unaturlig varm ut. Ville kjørt en safe settings / default over hele bios til feilen var identifisert jeg da... Lenke til kommentar
_ZeTh_ Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Det eneste jeg fant var cpu core voltage, den var på 1.65... Lenke til kommentar
_ZeTh_ Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Dobbelpost.. Endret 10. november 2004 av _ZeTh_ Lenke til kommentar
zepyrh Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Du skal bare bruke et tynt lag med kjølepasta, for mye pasta resulterer i dårlig kjøling Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå