DargarWhiteFang Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Hei! Hadde det litt kjedelig og brydde meg derfor ikke om "varsel-lampen" som snurret og blinket direkte når jeg leste "Exercise in exactly 4 minutes per day!" Jeg mener, hallo. MEN, som sagt, jeg hadde det kjedelig, så jeg leste litt videre, og nå begynner jeg faktisk å kjenne meg litt smått overbevist. Nå forstår jo jeg også at for de som vil løfte en halv Lada over hodet, så er ikke Vo2MAX det viktigste (eller er det det, hva er det for et mål og hvordan henger det sammen med f.eks. explosiv styrke?). Greia er at jeg føler at de bygger relativt solid under sine påstander, de har til og med et par sider fra Universitets forsøk (har lurt litt på å kontakte Universitetene for å få hele storyen (alltså hele rapporten) siden det bare er resultat-sidene som ligger ute). Så, det jeg lurer på er om det er noen andre der ute som har litt extra tid på nakken og som kan litt om helse og slikt. Håper bare at dere også orker å lese litt med "åpent sinn" isteden for å bare avfeie det hele som humbug. De har jo faktisk forsøkt å motivere sine påstander, og da vinner man ikke før man kan motbevise påstandene like sakligt. Vet jo også at en del her liker å kverrulere, så da er jo dette perfekt: Finn hullene i resultatene. Helt på tampen så kan jeg jo si at jeg ikke akkurat har tenkt å springe til butikken, jeg mener, den koster jo FLESK da. Har derimot bestilt den derre gratis DVD'en, gratis er godt som vi studenter sier. Ok, for de som fremdeles leser, her er linkene som bør leses for å lete hull.. ROM's hjemmeside! Q & A til ROM Uttdrag fra et antall studier gjort om ROM Film-klipp bl.a. 6 minutter fra den gratis skiva Forresten, for de som ikke leser alt så nøye, syntes det var kult å lese at de gir sin 5 + 5års garanti selv til kommersielle treningslokaler, om ikke annet så er jo det et tegn på kvalitet! Jaja, jeg venter spent på att alle "experter" skal komme og gi sin -saklige- mening. Hadde vært fint om man for en gang skuld kunne ungå poster av typen: "D suger " og "Dette tror jeg ikke på ".. som sagt, saklighet! Endret 10. november 2004 av Dargar Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 12. november 2004 Forfatter Del Skrevet 12. november 2004 Tja. Virker å ha skremt bort alle svar her, så jeg for komme med enn påpekelse selv: I Q&A delen forklarer de hvorfor apparatet kan brukes både av pensjonister så vel som friske og trenede ungdommer. De sier at det er en sentrifugal bremse som derfor gir mer motstand dess hardere man trener, og att apparatet derfor hele tiden automatisk justerer seg etter personen som trener. OK... men så i den ene Universitets tingen, så står det (side 2) noe om at forsøks gruppene begynte med en innstilling på 5 (av 20, der 20 er tyngst) og senere etter halve forsøket så øket de til 12 eller noe slikt. Så her står det jo at ROM bruker en innstilling!? Hummm Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Er bare det at jeg ikke gidder å bruke tid på å lese igjennom alt. Er det snakk om "et nytt og revulosjonerende treningsapparat" ? Ja, man blir i bedre form om man begynner å trene. For å bli i god form, er kostholdet alfa omega. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Er jeg den eneste som ikke skjønner et bær av hva trådstarteren prater om? Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 Vel, siden jeg ser at laber respons bygger på at folk ikke orker lese (noe jeg kan forstå) så kan jeg forsøke å oppsummere kort her så slipper folk å legge 20 minutter på å lese raskt igjennom alle lenkene som jeg gav. ROM -Range Of Motion ble oppfunnet 1990, siden da har kommet med i en mengde blader og publikasjoner. Det påstås at man får samme effekt av 4 minutter på ROM maskinen som av 20-45 minutter aerobics. Dette pga. at man i ROM'en bruker en større del (range of motion) av flere muskler sammtidig en ved f.eks. aerobic, sykkel, ro, vekt, gå, springe etc. Litt mer detaljert så sier de att for å få en effektiv cardio-vascular trening så må man forbruke (minst) en viss mengde oxygen pr kg pr minutt [ml O2/kg/min]. Ved å gå, så bruker man ca. 7ml O2/kg/min og derfor behøver man gå ca. 85minutter for å få noen merkbar posetiv effekt på det cardio-vascular systemet. Dersom man sprinter 15 miles/time = 24km/time => 2min og 29 sek/km så trenger man bare 3 minutter. En lengre liste med aktiviteter finnes på Q&A siden. Så det første de har problem med å overbevise folk om er alltså att 4 minutter pr dag på deres maskin er nok, og problemet finns til en stor del pga. alle "trenings-experter" som ikke tror på dette. Men vi er ikke ferdige helt ennda. ROM skal være like nyttig for en topp trenet atlet som for en 90åring. En topp trenet atlet kan nok klare å spurte fort som attan i noen minutter, men dette klarer selvsagt ikke en 90åring, av mange grunner. Såklart så jobber atleten mer, men trening skal jo som kjent(?) sammenlignes på en personlig basis. Man konkurerer med sine egne resultat. Uansett, med ROM så skal man få trenet de fleste muskler (påstås det), man får bedre smidighet, man kan bedre eller få bort ledd- og rygg- problem pga. at man styrker opp muskler uten å belaste ledd, man blir mjukere pga av att man strekker musklene mye mer etc. etc. For de som ikke vil legge så mye tid på dette, så finns stort sett all relevant info som svar på det første spørsmålet. Det som var mitt "spørsmål" eller "poeng" med tråden var å høre andres meninger her plus om noen kunne forklart litt mer om hvorfor VO2-max er så vanlig når man snakker om trening. Tror dere på dette, hvorfor/hvorfor ikke etc. Er jo litt feil forum da, men jeg anntar at vi har ganske mange veltrenede og velopplyste mennesker her selv om det er ett Hardware forum... eller er jeg alene om det? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Virker litt som et dårlig forsøk på en skjult reklamekampansje, spør du meg... Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Kroppen er nok mer avansert enn det. Uansett, med ROM så skal man få trenet de fleste muskler (påstås det), man får bedre smidighet, man kan bedre eller få bort ledd- og rygg- problem pga. at man styrker opp muskler uten å belaste ledd, man blir mjukere pga av att man strekker musklene mye mer etc. etc. At du trener en muskel, vil ikke automatisk si at den vokser. Til det kreves en belastning som ødelegger muskelen, og vil du at muskelen skal vokse jevnlig, må du ha progresjon. I tillegg må du ha riktig kosthold. Får ikke kroppen proteiner, har den ingen "byggestener" til å bygge opp muskelen. Maskinen er helt sikker veldig god for folk med rygg og ledd problemer. Man blir ikke mykere av å strekke en muskel. Folk som kan gå i spagat har ikke "mykere" muskler en andre. For å bli myk, må man trene opp nervesystemet til å slappe av. Når du tøyer, er det nervesystemet som "sier stopp", og strammer musklene dine. Det finnes ingen vidunder-maskiner som vil få deg i tipp topp form. Det eneste som hjelper er belastning og progresjon, sammen med et riktig kosthold. Dette gjelder for både styrketrening og kardiotrening. Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 (endret) gspr : jo, jeg kan lett forstå hvorfor du tror det, men det er faktisk ikke ment som det, men visste ikke hvordan jeg skulle formulere meg for at det ikke skulle virke slik. For å si det rett ut så trur jeg ikke at noen her inne kommer til å kjøpe ROM uansett, med tanke på at den koster ca. 15000 USD... jeg mener, det er jo en hel brukt bil, så å "reklamere" her er jo i så fall ganske bortkastet. Grunnen til att jeg postet er av egen innteresse da jeg, om jeg hadde vært rik, hadde vurdert denne maskinen, sammtidig som jeg kjente at jeg ikke kan nokk til å avgjøre om dette er verd pengene eller ikke. Armalite66 --> Motstanden øktes jo dess hardere man jobbet, så jeg tror nokk at musklene brytes ned da de i prinsipp jobber så hardt som de kan så man burde bli sterkere. Jeg kan ha oversatt litt dårlig når jeg skrev "smidighet", tror en bedre oversettelse er rørlighet. Og det har nok mer for seg å drive korrekt stretching om man vil gå i spagat, men derimot så er det jo ofte kontra-produktivt (i fra en rørlighets synspunkt) å f.eks. springe eller trene med vekter siden man bruker bare en liten del av muskelens rørlighets område og muskelen under arbeid "trekker seg sammen". Dersom man ikke stretcher korrekt etter et slikt pass, så vil muskelen etter hvert bli kortere og dermed får man mindre rørlighet. Ang. kosthold så sier jeg bare "hear hear". Etter å ha lest litt i forb. med trening så har jeg jo også innsett dette. Og til alle som fremdeles tror på dieter: det fungerer ikke uten trening! Det er bare sånn. Derimot så hjelper det å trene de store muskel-gruppene. Muskler veier mer men tar mindre volume, dessuten så brenner de energi selv når man ikke annstrenger seg, så den beste måten å gå ned i vekt er å erstatte fett med muskler. I begynnelsen går man opp litt pga. musklene vosker raskere enn fettet går bort, men så begynner fettet å "rase bort". "Det finnes ingen vidunder maskin" Nei, hard arbeid, rett kost over en kontinuerlig periode (livet) er den eneste veien å gå, men dersom man kan få dekket "hardt arbeid"/rett trening med 4 minutter pr. dag, så kan jeg personlig si at jeg nesten helt sikkert hadde klart å holde dette skjemaet over en lengre tid. Nå må jeg ut til treningslokalet, svette å slite i 40-60 minutter med mine treningspass, dusje og gå hjem igjen.. Det tar mye tid = lett å gli ut av mønsteret. <off topic> Play.com har postet Half-Life 2 til meg i dag!!! Wooohoo!! Endret 14. november 2004 av Dargar Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 prøv på iform.no kanskje mer respons der, uansett stiller meg meget undrende til sånt. tren heller vanlig måte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå