Gå til innhold

+ - dvd plater , forsjellen ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du burde gå for +

Quote OC-freak:

Hei, selv favoriserer jeg så klart DVD+R formatet, grunnet:

Enklere og mer gjennomtenkt format = enklere for brennerprodusentene å implementere i brennerene = bedre implementert i brennerene = bedre brennekvalitet = bedre lesbarhet på platene og lenger levetid.

+R virker også bedre på høyere hastigheter og kommer i høyere hastigheter raskere enn DVD-R og i nye formater raskere enn DVD-R. (Bare se for eksempel double layer som ikke finnes i DVD-R variant enda).

Eneste bakdelene jeg ser med DVD+R er at platene har plass til 6Mb mindre data enn DVD-R. Samt at de er mindre kompatible enn DVD-R, men har du en brenner som støtter bitsetting snus dette til en fordel da DVD+R med bitsetting er bedre enn en DVD-R på kompatibilitet også.

Konklusjon: Har du en brenner som støtter bitsetting - velg DVD+R til alt, både data og film. Med mindre du har bruk for de 6Mb mer med plass som DVD-R tilbyr

Les gjerne denne artikkelen som er skrevet av en person som jobber hos en anerkjent brennerprodusent som støtter begge formater: http://www.cdfreaks.com/article/113

Lenke til kommentar

Har prøvd DVD+R og DVD-R i flere stasjonære DVD brennere. Har ikke opplevd problemer med -R noen steder, mens et par har nektet å godta +R (begge typene var Verbatim plater).

De eldste stasjonære DVD brennerne som ikke støtter verken -R eller +R har gjerne firmwareoppgradering tilgjengelig for å få støtte for dette, men i mange tilfeller gjelder det kun -R.

-R har altså bedre kompatibilitet, og greit hvis du skal bruke en DVD plate flere steder. Om +R er det lureste om du er sikker på at alt du kan komme over støtter +R, er godt mulig, men tror ikke det kan ha spesielt mye å si. Har sett tester som viser at +R har marginalt bedre lesbarhet (ses for øvrig kun i grafer, og ikke i praksis), men i det lange løp vil en god DVD+R kanskje vare et år lenger enn DVD-R (da tenker vi på plater som er garantert å vare i 15-20 år og lenger).

Personlig bruker jeg kun -R da jeg vet at det virker omtrent over alt, og fordi DVD brenneren til faren min ikke er like glad i +R som i -R.

Lenke til kommentar

Det følger med et program med din BenQ brenner der du kan sette bitesetting til DVD-ROM. da kan du brenne ut dvd+ plater som funker fint på dvd- lesere.

og dvd+ funker heilt fint på xbox. før hadde xbox to typer dvd-rom, ein så funka bedre på dvd- og ein så funka på dvd+. men nå går det heilt fint uanz. jeg brenner i alle fall bare på +.

og se ka OC-freak sa, han er kongen når det kommer til dette temaet.

peewee

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...