Leopoldleo Skrevet 4. september 2001 Del Skrevet 4. september 2001 Heisann! Jeg er en kar som sitter med PinnacleDv200 pakken, jeg bruker stort sett bare firewire kortet som var med i den pakken, softwaren blir litt for billig. Jeg kan nevne at jeg bruker Adobe Premiere 6.0 for redigering av video. Photoshop 6.01 til redigereing av stillbilde som jeg bruker i film. Men det jeg lurte på er hvordan man kan velge oppløsning på den videoen man overfører fra DV cam'et til PC-en? avhenger dette av hvilket kamera man har? Kameraet jeg bruker hjemme er et JVC 200eg (tror jeg) stillbildekameraet er et Nikon D1 (jævli dyrt, men JÆVLI bra også Det er da oppløsninga fra videokameraet som er problemet, oppløsngen vil ikke over 320*288 (om jeg husker rett) i forbildelse med skole så bruker jeg et Canon. Det er et pro camera som jeg enda ikke har prøvd å kople til PC-en. Men det er ikke en løsning som jeg vil kunne benytte at all times. Er det noen som har noen tips, vært borti dette problemet før eller vet konkret hva jeg må ha/gjøre for å få oppløsning opp på minimun 640*480 ? På forhånd takk for hjelpa! Mvh Ole Martin Wold Lenke til kommentar
Hanstale Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Jeg lurer også på hvilken oppløsning som er mulig å få på et firewire kort fra et minidv kamera. Lurer på hva som er best av å capture i ukomprimert eller med en dv codec. Hva er den største oppløsninga som er mulig å få med et mini dv? På forhånd takk Hanstale Lenke til kommentar
gussen Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Standard oppløsning for mini-DV video er: 24 Bits, 720 x 576 punkter Dvs. videoen som ligger lagret på mini-DV tapen har denne oppløsningen (samme oppløsning som DVD-video). Standard miniDV-video er oppsumert som følger: PAL (25 fps) Field order A Microsoft AVI files 24 Bits, 720 x 576, 25 fps DV Video Encoder -- type 1 (Vanligst) DV Audio -- PAL, 48 000 Hz; 16-biters; stereo Mere informasjon om dette, andre DV-temaer og digital videoredigering kan du lese om på den norske nettsiden DV 123 [ Denne Melding var redigert av: gussen på 2002-02-19 16:39 ] Lenke til kommentar
Hanstale Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Jeg lurer også på om noen har noen tips til hvor bred (eller høy?) filmen skal være når det skal være widescreen? Noen som vet hvordan forholdet er i Star Wars filmene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå