objorkum Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Eg lasta ned Fedora Core 3, berre for å prøve det, sidan det er så mange som bruker det. Held meg ellers mes til Slackware og SuSE. Uansett, eg fekk eit problem med Xinerama. Eg laga ein xorg.conf fil, og starta X på nytt. Alt funka fint, som forventa, då eg er rimeleg flink med xorg.conf-filer. Problemet kom når eg skulle reboote. Når den grafiske booten starta, gjekk det kort tid før alt hang seg. Mus og tastatur slutta å reagere... Det ser ut som om den grafiske booten faktisk startar X og bruker xorg.conf, fordi om eg fjerna Xinerama frå xorg.conf, funka alt Kva er dette for noko tull? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 Hms, ingen som veit dette nei. Syns det er rart at boot-greia skal bruke xorg.conf. Kan ein skru av denne grafiske boot-greia då? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Sikkert bootsplash du tenker på. Det er ikke relatert til X på noen måte for det bruker en framebuffer console. Se i grub.conf, skal være et kernel-argument for bootsplash der. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 Sikkert bootsplash du tenker på.Det er ikke relatert til X på noen måte for det bruker en framebuffer console. Se i grub.conf, skal være et kernel-argument for bootsplash der. Var liksom det eg også trudde. Men korleis forklarar du at den andre skjermen vart aktivert når Xinerama var aktivert i xorg.conf? Korleis forklarar du at booten ikkje klikka når eg ikkje hadde Xinerama aktivert? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Har du testet dette gjentatte ganger, at det ikke bare var en tilfeldighet? Med bootsplash skal samme bildet vises på begge skjermene, akkurat som ved vanlig console. Med mindre driverene dine er satt opp for noe annet. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 Har du testet dette gjentatte ganger, at det ikke bare var en tilfeldighet?Med bootsplash skal samme bildet vises på begge skjermene, akkurat som ved vanlig console. Med mindre driverene dine er satt opp for noe annet. Testa fleire gonger, og reinstallerte Fedora. Er nok berre om ein har eit skjermkort med to utgangar at bootsplashen kjem på begge skjermane. Eg har to skjermkort. Det som ikkje står som hovud-skjermkort i BIOS (PCI skjermkortet), vert ikkje aktivert før X startar, men vart altså aktivert i bootsplashen til Fedora. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Men prøvde du å deaktivere bootsplash? Som sagt, det er en option for det i grub.conf. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 Men prøvde du å deaktivere bootsplash?Som sagt, det er en option for det i grub.conf. Nei, gjorde nok ikkje det. Sit no i Slackware og er veldig nøgd med det. Mogleg det hadde ordna ting. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Så tråden først nå. Det er rhgb du tenker på ikke sant? Den bruker xorg.conf ja. Som standard i alle fall. Hvilken driver bruker du? nvidia? Vel: du har egentlig to muligheter: - Sette opp RHGB med en egen xorg.conf - droppe rhgb (se grub.conf) Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. november 2004 Forfatter Del Skrevet 12. november 2004 (endret) Så tråden først nå. Det er rhgb du tenker på ikke sant? Den bruker xorg.conf ja. Som standard i alle fall. Hvilken driver bruker du? nvidia? Vel: du har egentlig to muligheter: - Sette opp RHGB med en egen xorg.conf - droppe rhgb (se grub.conf) Hihi, da hadde jeg rett da Nei, har to skjermkort, og de bruker "radeon" og "savage"-driverene. Hm ja, er vel å sette på vanlig konsoll framebuffer i grub.conf. Men nå bruker jeg Slackware, og holder meg til det tror jeg Endret 12. november 2004 av objorkum Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Den boot greia (grafikken) kalles RHGB, og kjøres i X. Men det er ikke sikkert alle nødvendige moduler er lastet når den starter => *klikk* Men hvis du fjerner "rhgb" på kernel komandolinja i grub.conf, skulle det ikke være noe problem. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 13. november 2004 Forfatter Del Skrevet 13. november 2004 Den boot greia (grafikken) kalles RHGB, og kjøres i X. Men det er ikke sikkert alle nødvendige moduler er lastet når den starter => *klikk* Men hvis du fjerner "rhgb" på kernel komandolinja i grub.conf, skulle det ikke være noe problem. Okey, skal hugse dette om eg kjem til å legge inn FC3 igjen. Vil kalle dette negativ ting med FC3... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Er vel fordi man vil ha en så fin oppstart som mulig... Men hadde nok vært bedre å gjort det framebuffer based, ja. Men det har vel noe med prioritering å gjøre. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Buper denne i stedet for å lage en egen tråd. Har nå instalert FC3 har et identisk problem. Det har ingenting med oppstarten å gjøre har jeg funnet ut. Få samme problemet om jeg konfigurere for hånd i etterkant er restater X, og hvis jeg lar KDE lage en configfil for meg. Systemet låser seg bare helt. Noen som har suksess med xinerama og FC3? Fungerte jo perfekt i FC2. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 (endret) Grunnen er at NVIDIA-driveren automatisk blir installert til det statiske dev-systemet, noe som ikke Fedora bruker. Derfor låser oppstarten seg. Løsningen er å flytte den til det ikke-statiske systemet. Gjelder sikkert med andre drivere også, så du kan bruke tilsvarende kommandoer for dem. $ modprobe nvidia $ cp -a /dev/nvidia* /etc/udev/devices $ chown root.root /etc/udev/devices/nvidia* Endret 13. desember 2004 av Gimper Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Ser ut til å fuke fint med radeon-driverne og Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2004 Hm, kan berre nemne at eg brukte "radeon" og "savage"-drivarane som følger med Xorg. Brukar ikkje Fedora, men kunne vore nyttig om du (Gimper) hadde ein løsning på problemet om ein brukar Xorg-innebygde drivarar. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 Ekke noen reser på sånne driverting, hvordan gjør jeg dette permanent? Kjæsjet jo igjen når jeg startet maskinen på nytt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå