Kurt P Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Vi har kjøpt Tvinna UTP kabel 100 m.. Jeg har prøvd å sette på klipsa(endene) og det fungerer ikke.. Har spesial verktøy.. Er det noe rart med UTP kabel som gjør at den ikke fungerer på LAN ? Vi ba om å få nettverks kabel i butikken .. Endret 10. november 2004 av Kurt P Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Du er klar over at det er en standard som sier hvordan parrene skal ligge i kabelen? Dette er ikke så nøye på 1-3m kabler, men veldig viktig på så lange som 100m. Lenke til kommentar
Kurt P Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Du er klar over at det er en standard som sier hvordan parrene skal ligge i kabelen? Dette er ikke så nøye på 1-3m kabler, men veldig viktig på så lange som 100m. Hva mente du med det ? kan du utdype det litt nærmere ? Lenke til kommentar
atrax Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 (endret) En leder som det går varierende strøm gjennom, vil det dannes et magnetfelt rundt. Dette magnetfeltet kan indusere strøm i andre ledere som går gjennom magnetfeltet. I dataoverføringssammenheng er dette naturligvis ikke bra, fordi det fører til interferens. Derfor har noen lure hoder funnet ut at hvis man tvinner to og to ledere sammen, oppnår man en jevn impedans ("vekselspenningsmotstand"), og indusert støy blir til en viss grad kansellert ut. Om du åpner kabelen din, kan du se at lederne er tvunnet parvis. Du kan bruke informasjonen på denne siden til å kontrollere at du har satt på RJ45-pluggene riktig. Et hett tips er også å sjekke om du har kontakt fra den ene kontakten til den andre, leder for leder, f.eks. vha. multimeter. Edit: Mer info om hvorfor kablene krysses her. Endret 10. november 2004 av atrax Lenke til kommentar
Kurt P Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 En leder som det går varierende strøm gjennom, vil det dannes et magnetfelt rundt. Dette magnetfeltet kan indusere strøm i andre ledere som går gjennom magnetfeltet. I dataoverføringssammenheng er dette naturligvis ikke bra, fordi det fører til interferens. Derfor har noen lure hoder funnet ut at hvis man tvinner to og to ledere sammen, oppnår man en jevn impedans ("vekselspenningsmotstand"), og indusert støy blir til en viss grad kansellert ut. Om du åpner kabelen din, kan du se at lederne er tvunnet parvis. Du kan bruke informasjonen på denne siden til å kontrollere at du har satt på RJ45-pluggene riktig. Et hett tips er også å sjekke om du har kontakt fra den ene kontakten til den andre, leder for leder, f.eks. vha. multimeter. Edit: Mer info om hvorfor kablene krysses her. okay.. tusen takk for hjelp.. Men jeg har så veldig liten peiling på dette her .. Er det ikke bare å koble klipsa(de sakene du putter inn i pc/router) inn på strømlederne (alle fargede trådene) Lenke til kommentar
Kurt P Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Det er en ting jeg lurer på. Fordi på den ene siden viser de åssen ledningen skal kobles in i clipsa men hva skal i hubben og hva skal i pcn? eller er det det samma? Lenke til kommentar
Kurt P Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Vi har nok fått en kabel som ikke fungerer til LAN .. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Lederne i en UTP-kabel skal kobles likt i begge ender: 1---------------------1 2---------------------2 3---------------------3 4---------------------4 5---------------------5 6---------------------6 7---------------------7 8---------------------8 Og som noen før meg nevnte så er det viktig at du kobler parene til riktig punkt i pluggen så det blir minst mulig forstyrrelser når det gjelder SÅ lange kabler. Lenke til kommentar
Kurt P Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Lederne i en UTP-kabel skal kobles likt i begge ender: 1---------------------1 2---------------------2 3---------------------3 4---------------------4 5---------------------5 6---------------------6 7---------------------7 8---------------------8 Og som noen før meg nevnte så er det viktig at du kobler parene til riktig punkt i pluggen så det blir minst mulig forstyrrelser når det gjelder SÅ lange kabler. Vi har lagt dem likt i begge ender ,, Er dere sikker på at en slik kabel fungerer på LAN .. altså fra router/pc, hub/pc ? Hva kan vi ha gjort galt isåfall.. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Lederne i en UTP-kabel skal kobles likt i begge ender: 1---------------------1 2---------------------2 3---------------------3 4---------------------4 5---------------------5 6---------------------6 7---------------------7 8---------------------8 Og som noen før meg nevnte så er det viktig at du kobler parene til riktig punkt i pluggen så det blir minst mulig forstyrrelser når det gjelder SÅ lange kabler. Dette vil fungere fint over kortere avstander, men desverre ikke holdbart nok til lange distanser På jobben selger vi bare kvalitetskabler fra ibm (CAT6 og oppover). Der ser man at RJ45-pluggen er delt i 2 "lag". Dette nettopp på grunn av interferens i lederne! Så det er nok lurt å legge parrene riktig neste gang Lenke til kommentar
Kurt P Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Lederne i en UTP-kabel skal kobles likt i begge ender: 1---------------------1 2---------------------2 3---------------------3 4---------------------4 5---------------------5 6---------------------6 7---------------------7 8---------------------8 Og som noen før meg nevnte så er det viktig at du kobler parene til riktig punkt i pluggen så det blir minst mulig forstyrrelser når det gjelder SÅ lange kabler. Dette vil fungere fint over kortere avstander, men desverre ikke holdbart nok til lange distanser På jobben selger vi bare kvalitetskabler fra ibm (CAT6 og oppover). Der ser man at RJ45-pluggen er delt i 2 "lag". Dette nettopp på grunn av interferens i lederne! Så det er nok lurt å legge parrene riktig neste gang hva mener du med "parrene" ? Hva slags kable burde jeg kjøpe hvis de skal være ca 25 m ? holder det ikke med vanlig tcp ip kabel ? Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Joda, holder med en vanlig UTP kabel Men TP står for Twisted Pair, noe du ser når du tar vekk isoleringa på kabelen. Der er 2 og 2 ledere tvunnet sammen, altså tvistede par Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 kanskje dette hjelper deg litt Lenke til kommentar
Kurt P Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 kanskje dette hjelper deg litt ja vi har brukt den.. og koblet slik det stod og prøvd både "pair 2 og pair 3" i begge ender og motsatt i hver, men neida.. Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 har dere sjekket ip adressene da? jeg mener dere må jo ha lik ip adresse! f.eks en har 192.212.2.3 og neste har 192.212.2.4 o.s.v Lenke til kommentar
Kurt P Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 har dere sjekket ip adressene da? jeg mener dere må jo ha lik ip adresse! f.eks en har 192.212.2.3 og neste har 192.212.2.4 o.s.v hehe. vi har sittet på nettverk i flere år, men nå skal noen av pcne flyttes opp i øverste etasje og da trenger vi lenger forbindelse og gikk derfor til innkjøp av uferdig UTP Kable på 100 m, noe vi tydelighvis ikke skulle gjort.. får det ihvertfall ik til å funke .. Lurer på å kjøpe 3 * 25 m ferdigkabel.. koster vel ik all verden.. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Lederne i en UTP-kabel skal kobles likt i begge ender: 1---------------------1 2---------------------2 3---------------------3 4---------------------4 5---------------------5 6---------------------6 7---------------------7 8---------------------8 Og som noen før meg nevnte så er det viktig at du kobler parene til riktig punkt i pluggen så det blir minst mulig forstyrrelser når det gjelder SÅ lange kabler. Dette vil fungere fint over kortere avstander, men desverre ikke holdbart nok til lange distanser På jobben selger vi bare kvalitetskabler fra ibm (CAT6 og oppover). Der ser man at RJ45-pluggen er delt i 2 "lag". Dette nettopp på grunn av interferens i lederne! Så det er nok lurt å legge parrene riktig neste gang Cat5 er vel spesifisert til å klare opptil 100m, og da skal dette gå fint så lenge du kobler parene rett. Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 (endret) På jobben selger vi bare kvalitetskabler fra ibm (CAT6 og oppover). Der ser man at RJ45-pluggen er delt i 2 "lag". Dette nettopp på grunn av interferens i lederne! off topic: får man kjøpt løse sånne rj45 plugger? forstår jeg det riktig at du sikter til cat6 plugger og at de er forskjellige fra cat5e pluggene? ediot: on topic: er du sikker på at kontaktene har blitt dyttet helt inn? at det f.eks ikke er en kabel som ikke har kommet helt til enden av pluggen Endret 10. november 2004 av Goodall Lenke til kommentar
Azton Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 (endret) off topic: får man kjøpt løse sånne rj45 plugger? forstår jeg det riktig at du sikter til cat6 plugger og at de er forskjellige fra cat5e pluggene? Det er vel ingenting som heter cat5 og cat 6 plugger? Er bare RJ-45 plugger, og man får kjøpt dem på de fleste elektro butikker samt clas ohlson og biltema osv. Koblingskjema over vanlig nettverkskabel (svitsj-pc f.eks): hvit/oransj orans hvit/grønn blå hvit/blå grønn hvit/brun brun Slik terminerer man det i begge ender. Koblingsskjema over krysset nettverkskabel (pc-pc): Ende 1: hvit/grønn grønn hvit/oransj blå hvit/blå oransj hvit/brun brun Ende 2: hvit/oransj orans hvit/grønn blå hvit/blå grønn hvit/brun brun Da har man krysset par 2 og 3 som brukes til overføring. Endret 10. november 2004 av Azton Lenke til kommentar
Kurt P Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 off topic: får man kjøpt løse sånne rj45 plugger? forstår jeg det riktig at du sikter til cat6 plugger og at de er forskjellige fra cat5e pluggene? Det er vel ingenting som heter cat5 og cat 6 plugger? Er bare RJ-45 plugger, og man får kjøpt dem på de fleste elektro butikker samt clas ohlson og biltema osv. Koblingskjema over vanlig nettverkskabel (svitsj-pc f.eks): hvit/oransj orans hvit/grønn blå hvit/blå grønn hvit/brun brun Slik terminerer man det i begge ender. Koblingsskjema over krysset nettverkskabel (pc-pc): Ende 1: hvit/grønn grønn hvit/oransj blå hvit/blå oransj hvit/brun brun Ende 2: hvit/oransj orans hvit/grønn blå hvit/blå grønn hvit/brun brun Da har man krysset par 2 og 3 som brukes til overføring. Det var det koblingskjema vi tok den i.. men må bare legge til at selve kabelen er 100 m.. men vi har delt den opp i 3 - 4 deler så de er bar 25-30 m per stk.. Men det kan være at vi koblet "opp ned" hvis dere skjønte hva jeg mente med det.. Vi får bare prøve litt mer og litt andre varianter.. takk for hjelp.. Men en liten ting til slutt : hvis jeg skal kjøpe ferdige nettverkskabler på 25 m.. hvor kan jeg få kjøpt det billigst ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå