Gå til innhold

Noen som kan CNC-frese verdens beste CPU-blokk?

Anbefalte innlegg

Joda, det er bare å tilpasse skjærhastigheten med spindelhastighet. Ikke noe problem det.

5522618[/snapback]

Mulig du blander med matehastighet?

Skjærhastighet blir bestemt av hvor fort spindelen går rundt. Når man bruker så små verktøy som 1-2mm krever dette veldig høy rotasjonshastighet.

v=(pi*d*n)/1000

v=skjærhastighet m/min

d=verktøyets diameter mm

n=verktøyets omdreninger r/min

Skjærhastigheten finner man i tabell for forskjellige materialer, verktøyets diameter er også fastsatt, og man kan kun oppnå tilfredsstillende skjærhastighet ved å variere antall omdreininger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det trengs høy spindelhastighet for å frese 10mm dypt med bare 1,5mm fres. Men det går bra å bare bruke 3-5000, så da kan man frese flere ganger.. 2mm om gangen, f.eks.

5521282[/snapback]

om du kjører et kutt på 2 mm med en 1,5 mm pinnefress så knekker den før den kommer halv veis inn i marterialet.

jeg jobber med å frese til daglig å om en freser kobber så skal du ha en meget skarp fres.

for ikke å snakke om å ta SMÅ kutt for kobber er seigt som F.

Lenke til kommentar
Heh ok, jobber bare med plast og alu, jeg :p Har faktisk aldri prøvd å frese kobber så jeg har ikke noe erfaring om det materiale..

Men noen har klart å fiksa det? 10mm dypt og 1,5mmbred på kobber?

5532486[/snapback]

Ja da det går vis man tar tiden til hjelp. mange små kutt så.

Men er nok redd det aldri vil bli noen stor produksjon av denne blokk siden den er så tidkrevende i produksjon. Må nok finne en eller annen form for støping.

Lenke til kommentar

fullt mulig å frese det i kobber ja men det vil som sakt ta tid

har en del av de blokkene jeg har laget selv i kobber som hadde riller på 1,5 mm så ble hvert kutt tatt med 0.2 mm av gangen så det er godt å vel en dags jobb bare den fresingen.

blir jo lettere å ta det med CNC enn med manuelbenk da som jeg driver med.

men å få ting CNC frest koster penger(mye penger).

skommet imellom men kom ikke over noen bilder eller sketcher av blokka men er det noe form for bilde av den.?

Lenke til kommentar

For det første:

Jeg vill gjerne se en fres som går med en spindel hastighet på 10 000-30 000 RPM. For det tviler jeg det finnes.

For det andre:

Hvis du skal regne ut spindelhastigheten (n) må du vite skjærehastigheten (v) og diameteren på fresen (D)

Formel:

n=(v*1000)/(3,14*D)

F.Eks:

v=50(no er ikke jeg helt sikker på skjærehastigheten til kobber, men har tatt samme fart som en HS fres bruker på messing)

D=2mm

n=(50*1000)/(3,14*2) = 7962 RPM

Mating:

0,05(mm/per tann)*3(tenner)*7962(RPM)

1194mm/min

Dette er veldig mye!

Det gjør ikke noe hvis du bruker 3000 RPM så lenge du går ned på matingen og tar mange kutt ca. 1mm

Konklusjon: 3000 RPM er mer en nok! mating på 180mm/min. kutt 1mm

For det tredje:

Det verktøyet dere skal bruke finnes nok ikke! En 2 mm fres har en maks skjære dybde på 3*diameteren altså 6 mm! Dette er fordi stabiliteten til fresen skal være god nok!

Vet ikke om dette ble litt for teknisk for noen, men bare spør!

Jeg vil gjerne vite mer om skjærehastigheten til kobber...

Bare kom med kommentarer... Dette er bare min teori :p

Lenke til kommentar
For det første:

Jeg vill gjerne se en fres som går med en spindel hastighet på 10 000-30 000 RPM. For det tviler jeg det finnes.

Der tar du feil. Veldig feil. Det finnes maskineringssentre med helt opp til 40 000RPM. Man kan også få gear som settes i spindelen på mere vanlige maskiner med utveksling helt opp til 5X. Har du feks 6000rpm som eg har på jobben så oppnår du 30 000rpm.

Makino maskineringssenter

For det tredje:

Det verktøyet dere skal bruke finnes nok ikke! En 2 mm fres har en maks skjære dybde på 3*diameteren altså 6 mm! Dette er fordi stabiliteten til fresen skal være god nok!

5557929[/snapback]

Også feil. Eg har kataloger på jobben med 1,5mm fres for kobber som kan frese 15mm dypt. Dyrt spesialverktøy naturligvis, men det finnes.

Lenke til kommentar
For det første:

For det andre:

Hvis du skal regne ut spindelhastigheten (n) må du vite skjærehastigheten (v) og diameteren på fresen (D)

Formel:

n=(v*1000)/(3,14*D)

F.Eks:

v=50(no er ikke jeg helt sikker på skjærehastigheten til kobber, men har tatt samme fart som en HS fres bruker på messing)

D=2mm

n=(50*1000)/(3,14*2) = 7962 RPM

Mating:

0,05(mm/per tann)*3(tenner)*7962(RPM)

1194mm/min

Dette er veldig mye!

Det gjør ikke noe hvis du bruker 3000 RPM så lenge du går ned på matingen og tar mange kutt ca. 1mm

Konklusjon: 3000 RPM er mer en nok! mating på 180mm/min. kutt 1mm

For det tredje:

Vet ikke om dette ble litt for teknisk for noen, men bare spør!

Jeg vil gjerne vite mer om skjærehastigheten til kobber...

Bare kom med kommentarer... Dette er bare min teori :p

5557929[/snapback]

Hvis dette er din "teori" bør du ikke prøve å virke så overbevisende, du har tydligvis ikke peiling på maskinering. Skjærhastighet er hvor fort fresen skal skjære i materialet, dette henger sammen med hvor fort den går rundt, ikke hvor fort du mater. Av formelverket ser du at det skal ikke mye til før omdreiningene skyter i været. Med skjærhastighet på 75 og diameter på 1.5mm så er du oppe i 15000 med en gang. Å gå ned på matehastighet kan kompensere litt, men du kan ikke styre skjærhastighet ene og alene med matehastigheten. Og 1,5mm freser finnes, har brukt det selv. Hvis du har sett på Storm/G4-blokka ser du at dette ikke er no problem. Den har 1mm dyser så vidt jeg husker...

Lenke til kommentar
Der tar du feil. Veldig feil. Det finnes maskineringssentre med helt opp til 40 000RPM. Man kan også få gear som settes i spindelen på mere vanlige maskiner med utveksling helt opp til 5X. Har du feks 6000rpm som eg har på jobben så oppnår du 30 000rpm.

5559316[/snapback]

kult det viste jeg ikke... stilig maskin, men det er ikke akurat en vanlig maskin da!

Også feil. Eg har kataloger på jobben med 1,5mm fres for kobber som kan frese 15mm dypt. Dyrt spesialverktøy naturligvis, men det finnes.

5559316[/snapback]

legger meg flat her å! men det ikke akurat et vanlig verktøy. koster nokk sikkert flesk! e ikke akurat noe du gidd å kjøpe for å spare 500 kr

Lenke til kommentar
Hvis dette er din "teori" bør du ikke prøve å virke så overbevisende, du har tydligvis ikke peiling på maskinering. Skjærhastighet er hvor fort fresen skal skjære i materialet, dette henger sammen med hvor fort den går rundt, ikke hvor fort du mater. Av formelverket ser du at det skal ikke mye til før omdreiningene skyter i været. Med skjærhastighet på 75 og diameter på 1.5mm så er du oppe i 15000 med en gang. Å gå ned på matehastighet kan kompensere litt, men du kan ikke styre skjærhastighet ene og alene med matehastigheten. Og 1,5mm freser finnes, har brukt det selv. Hvis du har sett på Storm/G4-blokka ser du at dette ikke er no problem. Den har 1mm dyser så vidt jeg husker...

5559944[/snapback]

det jeg mente med min "teori" er at jeg aldri har arbeidet med kobber

tror du har misforstått litt, jeg har aldri skrevet at mating har noe med Skjærhastigheten, men når du går ned på omdreiningene må du å senke matingen

du kan gå ned på skjærehastigheten så lenge du har minde mating og ned på kuttene...

har ikke har ikke sakt at 1,5mm freser eller 1mm ikke finnes... seff finnes det mindre... men de blir mye kortere... eller mye dyrere

Lenke til kommentar

Ta en omvisning på en stor industribedrift som driver med maskinering, så ser du at store maskinsentre og små freser finnes i massevis. Tør jeg spørre hva slags bakgrunn du har, ser du er fdt i 87, så den største arbeidserfaringen er det vel ikke snakk om?

Lenke til kommentar
Ta en omvisning på en stor industribedrift som driver med maskinering, så ser du at store maskinsentre og små freser finnes i massevis. Tør jeg spørre hva slags bakgrunn du har, ser du er fdt i 87, så den største arbeidserfaringen er det vel ikke snakk om?

5561594[/snapback]

første åre som lærlig som maskinarbeider....

har ikke sett noen maskiner som har spindelhastigher på høyere en 10 000 og jeg jobber på et verksted med 500 ansatte... men e ikke så mye småtterier vi lager heller da!

kan jeg spørre kass erfaring du har?

Lenke til kommentar

har ikke sett noen maskiner som har spindelhastigher på høyere en 10 000

5561738[/snapback]

Da har du mye igjen å lære da :p

Eg har forøvrig jobbet som maskinarbeider siden det året du ble født :tease:

5561798[/snapback]

AUUUUUUUUU!!!!

Lenke til kommentar

har ikke sett noen maskiner som har spindelhastigher på høyere en 10 000 og jeg jobber på et verksted med 500 ansatte... men e ikke så mye småtterier vi lager heller da!

kan jeg spørre kass erfaring du har?

Er ferdig utdanna som maskiningeniør i Mai, med diverse prosjekter i samarbeid med industrien i nærområdet.

Lenke til kommentar

Jeg for min del er utdannet verktøymaker, og har 3 år på baken etter endt utdanning.

For det første:

Du burde lære at du ikke kommer med teorier og motsigelser før du har søkt litt på googel eller snakket med fagfolk! Bedre med spørsmål!

For det andre:

Stusset jeg veldig på at du brukte skjærehastigheten til messing, Tror du mengler et kurs i matriallære eller at du har benyttet tiden til en god søvn!

Kan jeg spøre hvillken bedrift du går i lære?

Lenke til kommentar
Jeg for min del er utdannet verktøymaker, og har 3 år på baken etter endt utdanning.

For det første:

Du burde lære at du ikke kommer med teorier og motsigelser før du har søkt litt på googel eller snakket med fagfolk! Bedre med spørsmål!

For det andre:

Stusset jeg veldig på at du brukte skjærehastigheten til messing, Tror du mengler et kurs i matriallære eller at du har benyttet tiden til en god søvn!

Kan jeg spøre hvillken bedrift du går i lære?

5562456[/snapback]

Frank Mohn Fusa

Edit: lær meg mer om kobber da!

Messing var bare et eksempel jeg brukte...

matriallære var faktisk det fare eg sov mest i :blush:

Endret av Stress87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...