mongojarle Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 (endret) sandstøyping ja... hadde ikke fått med meg det med aluen nei, hehe... men det blir vel lite pent på våre vinduer tror jeg... tror det er best med hvitt. ...nå skjønte jeg hva du ville frem til (kanskje) at dette kan brukes i stedenfor glasset... hadde jo vært en god idee! hvis det er billigere enn glasset da, koster ca.10.000nok for en rute på 1x1meter tror jeg (7mm trykkglass og brannglass A60) Endret 20. oktober 2005 av jalejale Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Hadde vært litt tøft med helt gjennomsiktige vannblokker Hvis transparent alu har like bra termiske egenskaper som vanlig alu, da. Men det er vel temmelig dyrt, kan jeg tenke meg... Lenke til kommentar
meastp Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Jo, det _er_ dyrt. linken er her. Det er ment til militært bruk: In a June 2004demonstration, an ALONtm test pieces held up to both a .30 caliber Russian M-44 sniper rifle and a .50 caliber Browning Sniper Rifle with armor piercing bullets. While the bullets pierced the glass samples, the armor withstood the impact with no penetration. "Traditional transparent armor costs a little over $3 per square inch. The ALONtm Transparent Armor cost is $10 to $15 per square inch," Lieutenant La Monica said. "The difficulties arise with heating and polishing processes, which lead to higher costs. But we are looking at more cost effective alternatives." Når det gjelder vannblokker, så står det ikke så altfor mye info om termiske egenskaper - faktisk står det ingenting (rart!?!? ) Lenke til kommentar
Zamo Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2005 Det hadde nok blitt litt i dyreste laget. Det er nok lettere å produsere rene plater. Dersom man skal lage former, så det blir det nok en helt annen prisklasse, om det faktisk er mulig å gjøre det. Hadde kansje klart så selge 2-3 stykker til Bil Gates, som han kunne gitt i julepresang til en sønn eller noen barnebarn!? Skal jeg gjette på termiske egenskaper, så må nok atomstukturen i alu endres vestnlig å få det gjennomsiktig, og da vil sansynligivs elektron-flyten være noe helt annet enn på vanlig alu. Dersom det også brukes til å isolere bort varme, så har det nok gode isolerende egenskaper. ..dårlige termiske egenskaper for vårt formål. - Ellers når det gjelder ren karbon, så skal vist det være det som leder varme best, altså diamant!? Og der er jo atomene også pakket på en annen måte. - Så med andre ord, om jeg skal gjette på termiske egenskaper i tranperent alu, så vil jeg si: "Har ikke fanari"! Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 her var det da dødt.. Lenke til kommentar
Zamo Skrevet 15. november 2005 Forfatter Del Skrevet 15. november 2005 her var det da dødt..5159922[/snapback] Jepp!Freseren har snakket om at han muligens holder på å få til noe.. (Ca en uke siden) Men har ikke hørt noe mer på den fronten... Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Skyld på meg Zamo det er det beste! Det drar desverre ut litt mer en ønskelig med det meste ev prosjektene mine om dagen. Har et enorm press på jobben om dagen så jeg kommer ikke inn i maskinen. Skal nok klare og få den gjenom før jul tror jeg Lenke til kommentar
Computerwolf Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 vet det kanskje er og mase, men skjer det noen framgang i dette prosjektet eller? gleder meg nemlig til og få se noen resultater av dette. har jo hørt at nitrob har en del og gjøre da forresten lykke til med det Nitrob ser ganske bra ut. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Det er vel ikke å mase siden det er over to mndr siden vi hørte noe om dette prosjektet? Hyler med deg, og spør om det samme... Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Mange takk Computerwolf. Er enig med Skrue i at det ikke er og mase, tolker det mer som et dytt i ryggen for og flytte beina hehe Fremtiden ser litt lysere ut nå får in 4 personer til på jobben snart + en ny fresemaskin Tror nok vår godeste venn Zamo er en smulle oppgitt også. men er ikke min skyld Lenke til kommentar
Zamo Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Ja, det var det da.. Ikke godt å si hva som skjer. Har vert skremmende syk i flere måneder nå, så frem til jeg vet noe mer fra leger og sånn, så har jeg desverre ikke så mye å si. Skulle altis klart å få montert blokka, om jeg hadde en blokk. Ellers så holder jeg egentlig på å flytte til Haugesund for minimum ett år. Det krever også mer overskudd en det jeg har for tiden.. Sorry fokens, men jeg er ikke noen "primus motor" for tiden. Lenke til kommentar
Stress87 Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 jeg kan godt frese ut en blok til deg! jeg prøver å lage noen selv, men har problemer med å feste det på HK! kan du gi meg noen tips? Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Hva slags fresemaskin er det du har til formålet? max spindelhastighet? Lenke til kommentar
Stress87 Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 no står jeg i en halvstyr fresemaskin. max spingel RPM er 3000... Hva slags fresemaskin er det du har til formålet? max spindelhastighet? 5480473[/snapback] Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 3000 RPM er nok ikke tilstreklig for og frese 1,5 mm spor 10mm dypt i kobber, kan vel kanskje klare det med 10 000 men burde ha nærmere 30 000 Lenke til kommentar
haakie Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Det sier litt.. spennende og følge med på dette proskjektet! (hvis man har god tolmodighet ) Men kan du ikke gi oss litt info om blokken? hadde blitt så mye bedre! Lykke til og jobb raskere! Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Ja prøver og få litt fremgang her virker som om ikke alle ar like tolmodig som det jeg er Når det gjelder blokken og utforming så kan jeg ikke si noe som helst på grunn av retigeter eventul patentering osv! (Får presse den infoen som er mulig ut av Zamo) Men skal prøve og få den ferdig så fort som mullig. Må jo teste om den er så god at den kan leve opp til denne tråden. Det er nevt at Skrue muligens skal få lov til og teste blokken i den nye testbenken sin så vi får se om vi ikke får noen resultater fra den kanten også med tid og stunder Lenke til kommentar
kimman Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Ja, det trengs høy spindelhastighet for å frese 10mm dypt med bare 1,5mm fres. Men det går bra å bare bruke 3-5000, så da kan man frese flere ganger.. 2mm om gangen, f.eks. Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Ja, det trengs høy spindelhastighet for å frese 10mm dypt med bare 1,5mm fres. Men det går bra å bare bruke 3-5000, så da kan man frese flere ganger.. 2mm om gangen, f.eks. 5521282[/snapback] Det er riktig at man til en viss grad kan kjøre flere kutt for å oppnå ønsket dybde, men hovedsaken med spindelhastighet og verktøydiameter er vel skjærhastigheten, altså hvor fort skjæret på pinnefresen beveger seg i materialet... Lenke til kommentar
kimman Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Joda, det er bare å tilpasse skjærhastigheten med spindelhastighet. Ikke noe problem det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå