Gå til innhold

Noen som kan CNC-frese verdens beste CPU-blokk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjekk inlegg fra Skrue 25/09/2005 : 01:16

Motstanden i blokka er relativt enkel å kontrollere...

(utelatt informasjon)

....En enklere løsning er å bruke en bøtte med kjent vanninnhold, og måle tiden det tar før bøtta er tom, med og uten vannblokk i serie med pumpa.

Det er ett eldgammelt triks, hentet fra "sågaen om Magnus Lagabøter". :yes:

Endret av Zamo
Lenke til kommentar

Ja det var det da. :hmm:

Fikk noen nye idéer som førte til litt modifikasjoner på blokken. De nye tegningene var klare for ca en uke siden, så de har ikke bremset opp utviklingen. Tror det er bra at disse idéene kom før prototypen gikk i fresen. "Forsinkelsene", har da ført til noe positivt tross alt.

Men som nevnt tidligere så er det nesten alltid ett eller annet som skjærer seg...

Fikk tilbakemelding om at blokken, slik som den er nå, lar seg lage. Men at den vil bli dyr å sette i produksjon.

Har blitt anbefalt å gjøre noen endringer, som jeg er redd vil ha vesentlig betydning for blokkens effekt og egenskaper.

Spørsmål som vi nå jobber med er følgende:

- Vil blokken lettere la seg produsere i aluminium, og vil dette ha noen vesentlig betydning for egenskapene i blokken?

- Hvilke støpe-teknikker finnes utenom de som vi allerede kjenner til? Kan det finnes en god støpe teknikk som gjør det mulig å produsere denne på en økonomisk forsvarlig måte.

Jeg må tegne blokken på nytt helt fra "skratch", slik at jeg kan se på løsningen. Den største bakdelen med endringene er at vann volumet i blokken øker, og at vannet vil ha lågere fart gjennom blokken enn det som er ønskelig.

Dersom noen kan gi oss relevant informasjon om forskjellige støpeteknikker så hadde det vert fint. Du må gjerne også ramse opp støpeteknikker som vi allerede kjenner til.

(Slyngestøping og sandstøping er relativt uaktuelt, men dersom det finnes noen nyere produksjons teknikker på dette området, så vil vi gjerne ha informasjon om det også).

*Så snart jeg har tegnet blokken ferdig, så skal jeg se om jeg kan få litt fart i fresingen. knuppel2.gif

LOL!

Det var "dagens forklaring"! :p

Dere skal ikke le av vikingene. :mad:

Stakkarene hadde "håndjager-pumper" på vannkjølingen på den tiden. ..og i følge Snorres upubliserte tekster, så måtte de ha vokslys inni skjermene for å kunne lese teksten. Du kan bare tenke deg hvor dårlig lysstyrken var på skjermene da.

Magnus Lagabøter var en av de få som var så heldig at han hadde en egen frille som tok seg av hånjager-pumpen.

Dette er ikke tull! :nei:

Dersom dette kan virke helt nytt for enkelte så har dere sansynligvis ikke lest godt nok mellom linjene på historiebøkene!

En annen gang skal jeg fortelle dere om hvordan de gamle indianerene i Inkariket løste sine dataproblemer. :thumbup:

*...Da er den tegnet på nytt!

Det tok meg 5 timer og 30 min. +/-

Endret av Zamo
Lenke til kommentar

Må si at jeg er imponert over arbeidet ditt Zamo, jeg kommer stadig tilbake til denne tråden bare for å holde meg selv oppdatert, jeg holder selv på med noe vannblokk prosjekt uten at jeg har en bange annelse om c/w effekt og slikt eller kunskapen om hvor bra det er at vannet strømmer raskt fort igjennom blokken osv (helt blank), men det er artig å prøve å tenke ut nye løsninger osv.

Vel vannblokken min for vel kun bli med ideene som løper rundt i det lille hode mitt, så for jeg heller glede meg over dere andre som setter deres ideer ut i livet. Stå på med det du gjør, gleder meg virkelig til å se en prototype av det du gjør. :-D

Frankie

Kristiansand

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siste nytt!

Først noen gamle klipp fra denne tråden:

Pinex 10/11-2004 : 16:38

" Det hadde jo vert morsomt om vi fikk ny norsk dataindustri som hadde sitt utspring fra overklokking.no!?new_yes.gif"

PioUs-JiN 10/11-2004 : 16:40

"hm.. spennende tankte. hadde ikke sagt nei til et sted der man utviklet idéer som det kanskje ble ordentlige produkter av. thumbup.gif"

Jeg hadde egentlig tenkt å lage en nettside der jeg presenterte egne produkter, men jeg fant ut at det ikke ville være så mye ekstra arbeid å lage denne siden slik at flere kunne ha glede av den.

- Det har jeg nå gjort og du finner den på http://www.bindersen.org

Har en egen tråd der vi diskuterer sidens utvikling og innhold,så du er hjertelig velkommen til å være med der også.

Tråden finner du på: http://www2.diskusjon.no/index.php?showtopic=468250&hl=

IKKE diskuter bindersen.org i denne tråden!

Må si at jeg er imponert over arbeidet ditt Zamo, jeg kommer stadig tilbake til denne tråden bare for å holde meg selv oppdatert, jeg holder selv på med noe vannblokk prosjekt uten at jeg har en bange annelse om c/w effekt og slikt eller kunskapen om hvor bra det er at vannet strømmer raskt fort igjennom blokken osv (helt blank), men det er artig å prøve å tenke ut nye løsninger osv.

Vel vannblokken min for vel kun bli med ideene som løper rundt i det lille hode mitt, så for jeg heller glede meg over dere andre som setter deres ideer ut i livet. Stå på med det du gjør, gleder meg virkelig til å se en prototype av det du gjør. :-D

Frankie

Kristiansand

4977272[/snapback]

Takker for det ;)

Venter selv spent på at blokken skal bli ferdig. Han som skal frese den, fikk MYE overtid i jobben, og har desverre ikke fått gjort noe mer med den enda.

Men noen prototype får dere ikke se. ...før den eventuelt er beskyttet.

Kan få se baksiden, he, he.. men da ser dere bare 5x5 cm med kobber, og det har vel de fleste sett allerede. ;)

Lenke til kommentar

Heihei!

Følger litt med på utviklingen i denne tråden, syns det virker spennende.

Jeg tenkte bare jeg skulle si at hvis du planlegger å søke patent på designet, så kan du trygt vise den fram så lenge du har innlevert søknaden.

Grunnen til dette er at patenter har tilbakevirkende kraft, noe som innebærer at hvis du leverte søknaden din 2 dager før naboen kom med noe liknende, og du får patent, så...sliter naboen din. Og hvis du ikke skulle få patent, så er det fordi noe identisk allerede har patent e.l. Den offisielle advarselen skrives så enkelt som: "Patents pending". Da skjønner folk at her er det bare å holde seg unna. :)

Men patent er svindyrt, bare så det er sagt og.

Lykke til med prosjektet!

Venter selv spent på at blokken skal bli ferdig. Han som skal frese den, fikk MYE overtid i jobben, og har desverre ikke fått gjort noe mer med den enda.

Men noen prototype får dere ikke se.  ...før den eventuelt er beskyttet.

Kan få se baksiden, he, he.. men da ser dere bare 5x5 cm med kobber, og det har vel de fleste sett allerede. ;)

5027112[/snapback]

Endret av Myron
Lenke til kommentar
...Jeg tenkte bare jeg skulle si at hvis du planlegger å søke patent på designet, så kan du trygt vise den fram så lenge du har innlevert søknaden.

Grunnen til dette er at patenter har tilbakevirkende kraft, noe som innebærer at hvis du leverte søknaden din 2 dager før naboen kom med noe liknende, og du får patent, så...sliter naboen din. Og hvis du ikke skulle få patent, så er det fordi noe identisk allerede har patent e.l. Den offisielle advarselen skrives så enkelt som: "Patents pending". Da skjønner folk at her er det bare å holde seg unna. :)

Men patent er svindyrt, bare så det er sagt og...

5028392[/snapback]

Her kan man lære noe, litt mer kjøtt på beinet. ;)

Virker som om du har vert oppi gryta en gang du også.. he, he...

Litt av poenget er at det ikke er aktuelt å patentere, design eller mønster beskytte før prototype er testet ut.

Den tabben har jeg vert med å gjøre før, og det er teit å måtte tilbakekalle patent pga vesentlig store endringer, som gjerne dukker opp under utprøving av prototype.

Patent er svindyrt.. koster fort 40 tusen i året, om man skal få dekket det viktigste. :ermm:

Det er ikke sikkert at patent er mulig i dette tilfellet, da det blir vankelig å definere en ny rent-mekanisk funksjon. Beskyttelse i dette tilfellet dreier seg vel først og fremst om design / mønster beskyttelse. ..og dette gjelder vel egentlig også for de fleste andre kjøleblokker.

For de som ønsker å vite mer om beskyttelse..: http://www.patentstyret.no/ (eller kondomeriet He, he..)

Lenke til kommentar
Har nå lest gjennom allle syv sidene på en gang. . .  :eek:

Projektet ser spennende ut, men når får vi se bilder??

5029828[/snapback]

Alle syv sidene...!? He, he..

Da har vi forhåpentligvis en mindre som stiller spørsmål om ting som allerede er besvart i tråden. :D

Bilder:

Bilder kommer så snart blokken er testet ut. ...dersom resultaene blir dårlige, og vi ikke ser det som fornuftig å bygge videre på konseptet.

Resultater:

Resultatene kommer så snart blokken er testet ut. Vi skal nok varme denne tråden godt opp i testperioden. For håpentligvis så kan vi gi dere fortløpende "live fead" oppdateringer mens vi holder på.

Takk for at dere holder meg i ørene. :thumbup:

*Skal mase litt på freseren så snart jeg har postet dette innlegget! knuppel2.gif

* Maste nettopp litt på han! Sa at jeg skal fortelle hvem han er, slik at dere kan mase på han og ikke på meg.

Han sa: "Hehe ja greit det!"

Det er Nitrob! Så nå vet dere det!

Ikke prøv å friste eller true han med karameller, han er grei og hederlig, og lar seg ikke påvirke. He. he.. ;)

Endret av Zamo
Lenke til kommentar
hvor jobber Nitrob hen? eller det jeg egentlig spø om er på hva slags sted... skjønner det er industri, men hva lager de?

jeg jobber et sted som det støypes ejektorer...

5030992[/snapback]

Jeg er Værktøymaker og jobber for tiden hos Raufoss Industrial Tools. Er da ikke snakk om håndværktøy for dere som ikke har industri som hovedfelt :)

Hva slags støping/firma er det vi her snakker om jalejale?

Lenke til kommentar

støyping i rødgods og nikkelaluminium... er pumper til tankskip. Vi lager også brannsikre vinduer og det er i den avdelingen jeg tilbringer mest tid da, så jeg har ikke så god greie på støypinga...

vi har to ovner (har ikke noe specs på disse), og vi kan støype opp til rundt 500kg tenker jeg.. (har støpt på litt over 600 engang, men da måtte vi ta i bruk to diegler)

www.teamtec.no

Lenke til kommentar
støyping i rødgods og nikkelaluminium... er pumper til tankskip. Vi lager også brannsikre vinduer og det er i den avdelingen jeg tilbringer mest tid da, så jeg har ikke så god greie på støypinga...

vi har to ovner (har ikke noe specs på disse), og vi kan støype opp til rundt 500kg tenker jeg.. (har støpt på litt over 600 engang, men da måtte vi ta i bruk to diegler)

www.teamtec.no

5031741[/snapback]

Sandstøping?

Lenke til kommentar
støyping i rødgods og nikkelaluminium... er pumper til tankskip. Vi lager også brannsikre vinduer og det er i den avdelingen jeg tilbringer mest tid da, [...]

Temmelig OT, men har du fått med deg at folk har funnet opp transparent aluminium nå? sto i går på slashdot.org

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...