Zamo Skrevet 11. september 2005 Forfatter Del Skrevet 11. september 2005 (endret) Vi får se om vi finner noen andre som kan frese blokken da!? Dersom det blir noen produksjon der jeg har noe jeg skal ha sagt, så skal jeg se om jeg kan få med alle som har bidratt her i forumet en plass i manualen. Endret 24. september 2005 av Zamo Lenke til kommentar
Zamo Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 Har tidligere latt endel av utviklingen foregå bak lukkede dører, men føler meg litt forpliktet til å gi dere litt tilbakemelding om hva som skjer. Det har endelig kommet flere CNC-fresere ut av skapet, så dersom de som har tatt kontakt til nå faktisk har utstyr som kan levere det de lover, så er vi garrantert på rett vei. Før jeg sier noe mer, så er det to ting som jeg vil beklage: 1. Enkelte har vert veldig engasjert og har tilbydt seg å frese blokken.. Jeg kan ikke dele ut detaljerte tegninger bare fordi man sier man har til CNC-fres. Håper dere skjønner det. Jeg har da bedt disse om spesifike fresemuligheter, ..og fordi om jeg har fått possitive svar om at dette lar seg gjøre, så betyr ikke dette at man automatisk blir invitert i prosjektet og skal begynne å frese. Beklager om noen har engasjert seg mye og har hatt store forventninger, uten at de har fått forventningene oppfylt. Jeg har absolutt ikke hatt til hensikt å gi noen falske forhåpninger, så jeg beklager om dette alikevel har skjedd. Sorry. Så til de det gjelder, så vil jeg si tusen takk for engasjemanget, jeg er veldig glad for det. 2. Tidligere i sommer var det en som tilbydde seg å frese, men som ikke har tilgang til fres før i oktober. Jeg takket midlertidig nei til dette pga lang ventetid. Etter som jeg har vert syk og mine reiseplaner har blitt utsatt, så har dette likevel blitt mer og mer realistisk. Denne personen har også gitt meg MYE nyttig tilbakemelding i forhold til produksjon og produksjonsteknikker. Så han ble invitert inn i prosjektet ganske tidlig. Så for nye kontakter som har tilbydt seg å frese i senere tid, så må jeg si tusen takk for engasjemanget, men beklager vår mann som allerede er med i prosjektet kommer nok til å gjøre jobben. Så hva skjer?.. - I begynnelsen av oktober så skal vår mann ta noen kobberblokker med seg på jobb, og se om maskinene er i stand til å gjøre 3D-modellene om til fysiske former. - Jeg finner frem pumper og slanger, og venter på en liten "gullklump" i posten. Vil muligens kunne få låne ett IR-termometer noen dager også.. Resultatene må jo være riktige. - Jeg krysser fingre og biter neiler i mellomtiden... bite, bite.. tvi, tvi.. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Høres jo spennende ut! Men et IR-termometer er vel ikke det beste å bruke? Vil vel heller foreslå en føler plassert inntil core, alternativt plassert på baksiden av HK, i sentrum av der core befinner seg. Passer man (i alternativ 2) på å isolere føleren med en bit skumgummi mot påvirkning fra omgivelseslufta, så får man en ganske relevant temperaturavlesning. Bruker begge metoder sjøl, så derfor kan jeg si noe om det. Fordelen er uansett at avlesninga blir mye mer konsekvent enn om man bruker et IR-termometer. Lenke til kommentar
Zamo Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 Hm.. Ønsker å bruke IR termometer til å måle temperaturen på vannet. Tenker at det muligens går an å legge en liten metallplate i vannet og måle på denne. Tanken bak dette er å finne ut hvor mye varme blokken avgir til vannet ved å måle før og etter blokken. Har også hørt at standard følere er unøyaktige, og at IR målere er opp mot 99.9% nøyaktige. Noen som vet mer om IR-Måling? Ønsker også å måle hvor mye motstand vannet har i blokken. Noen forslag til hvordan jeg kan gjøre dette? Jeg har bare noen ukonvensjonelle metoder for dette. Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 (endret) hmm.. kom nylig til denne tråden, ser ut som et spennende projekt! gleder meg til å se resultatene dine! lykke til! Marius Endret 24. september 2005 av Demogorgon Lenke til kommentar
Zamo Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 Takker Jeg gleder meg også til å se resultatene. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Hm.. Ønsker å bruke IR termometer til å måle temperaturen på vannet.Tenker at det muligens går an å legge en liten metallplate i vannet og måle på denne. Tanken bak dette er å finne ut hvor mye varme blokken avgir til vannet ved å måle før og etter blokken. Har også hørt at standard følere er unøyaktige, og at IR målere er opp mot 99.9% nøyaktige. Noen som vet mer om IR-Måling? Ønsker også å måle hvor mye motstand vannet har i blokken. Noen forslag til hvordan jeg kan gjøre dette? Jeg har bare noen ukonvensjonelle metoder for dette. Vel. Får du tak i et IR-termometer av det riktig dyre slaget, så kan det hende at nøyaktigheten er så god som du forespeiler. Men det betinger likefullt at målemetoden / målepunktet / måleavstanden til enhver tid er den samme, og de faktorene er ikke alltid like lett å overholde. Digitale termometre med følere som alltid befinner seg på samme plass er mere til å stole på, etter min erfaring. Man kan gjerne bruke et IR-termometer for kontroll, men det er og blir kun en kontrollerende innretning. Motstanden i blokka er relativt enkel å kontrollere. Den beste (og dyreste) metoden er selvsagt å bruke en oppstilling med et flowmeter / rotameter ( http://flow-teknikk.no/Flow.htm ) i kombinasjon med et manometer for å sjekke faktisk gjennomstrømning / motstand i forhold til hva eksisterende pumpe gir i "fritt fløde". En enklere løsning er å bruke en bøtte med kjent vanninnhold, og måle tiden det tar før bøtta er tom, med og uten vannblokk i serie med pumpa. Lenke til kommentar
Zamo Skrevet 25. september 2005 Forfatter Del Skrevet 25. september 2005 Konge! Og hva er prisen på ett slikt rotameter? Trenger sikkert ikke manometer, da det er forbedrings potensiale og ikke pumpens faktiske egenskaper som skal måles. Bøttetrikset er nok tingen! Min ukonvensjonelle metode ligner faktisk litt mer på ett rotameter. Tenkte jeg skulle putt en dyse i enden på slangen og måle høyden på strålen, med og uten blokker. Det burde faktisk la seg gjøre å lage ett enkelt rotameter selv. Om man skal ha en nøaktig skala, så må den da selvsagt "kalibreres" ved hjelp av ett eller flere orginale rotametere. Men det det burde være ett interesant prosjekt for casemoddere med vannkjøling. Det er en sann glede å få tilgang til informasjon fra "skrues" hjerne! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Haha, det er jo morsomt å bidra litt i ny og ne da! Et rotameter beregnet for opptil 1000 Ltr/t koster i underkant av 2k +mva og oppover, avhengig av utførelse. Er jo sjøl for så vidt igang med å bygge en testbenk for pumper / blokker, så derfor vet jeg litt om priser etc. Det kan kanskje la seg gjøre å lage noe slikt sjøl, men nøyaktigheten blir vel så som så. Det vanskeligste blir uansett det koniske røret, og ikke minst selve "flyteren". Den må jo ha en spesifikk vekt i forhold til vann, og hele tiden rotere i røret (derav rotameter) for ikke å klebe til rørveggene under måleprosessen. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 vær så snill og ikke begynn å lag ditt eget rotameter... da blir det bare 4 sider i denne tråden igjen om hvem som kan maskinere delene... hehe... jeg er så spent på hvordan den ser ut denne blokken...! Lenke til kommentar
Zamo Skrevet 25. september 2005 Forfatter Del Skrevet 25. september 2005 :!: He, he.. Gidder ikke lage rotameter. Bruker nok heller "bøtte teknologi". Dessuten så trenger man nok ikke noen fresing for å lage rotameter. Skulle nok klart å lage ett enklere rotameter av ting og tang jeg har liggende og slenge. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Sett den nye Storm blokken til Swiftech ? Tror den kan bli vanskelig å slå, er overlegen i tester! PS! IR termometre er generelt ganske unøyaktig. Bedre å bruke termoelement, selve sensoren er ikke større enn et knappenålshode. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Jada Hondaen, den har vi sett lenge her! Og har for så vidt testet den også, med godt resultat! Men uslåelig er den vel neppe? Det samme ble jo i sin tid sagt om spiralblokka til Magnum også, men slik gikk det jo ikke..... Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 hehe! jeg har fortsatt den magnum spiralblokka i serveren min. btw. slik gikk det ikke nei. Lenke til kommentar
Zamo Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Noen bilder av den magnun spiral blokken? Fant ellers en god LISTE med tester av kjølere. Er ikke noe god i tysk, men forstår sånn omtrent hva det går i. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Her har du ett: Dette designet ble ansett som noe av det ypperste, for 3-4år siden. Den biter fortsatt brukbart ifra seg, men faller nok igjennom i sammenlikning med Storm G4, TDX og NexXxos, bare for å ta noen eksempler. Lenke til kommentar
Zamo Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 Var jo fin den. Dette er sikkert den modellen som er laget for de som bor sør for ekvator.. He, he.. Øh!? ...Den var dårlig, vet ikke om det var noen som skjønte den i det heletatt. Lenke til kommentar
henningml Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Joa.. du tenker på spiral-retningen.. Men det mest morsomme i det var vel igrunn at du syntes det var morsomt Lenke til kommentar
Zamo Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Morsom og morsomt. Mer en interessant observasjon. Skulle jeg tegnet den blokken så ville jeg i min lille perfeksjonistiske hjerne, snudd spiralen andre veien. Det ville sannsynligvis ikke ha noen målbar effekt, men jeg ønsker likevel å følge vannets "ønsker" så langt det er mulig. Ellers så har jeg ett spørmål til dere. Jeg trenger ett vannkjølings sett for uttesting. Ønsker egentlig ikke noen hurtigkoblinger, da jeg i utgangspunktet bruker biltema nipler på kjøleblokken. Men det presenterer heller ikke noe vesentlig problem om eventuelle kjølesett har dette. Jeg har tilgang til ett sett som heter "WaterChill KT-03 L20". Er dette greit nok? Hva bør jeg eventuelt betale for dette brukt? Jeg har ikke tenkt å bruke mye penger på kjøle sett. Jeg trenger bare ett sett som har god dokumentasjon på testresultater, slik at jeg vet hva jeg kan sammenligne med. Blokken trenger bare å være en standard blokk som passer til Socket-A. Bør være 1/2" slanger. Ikke legg inn forslag med sett som koster "flesk". Er ikke ute etter å finne ut hva som er de beste kjølesettene på markedet. Trenger bare ett billig sett med pumpe, radiator, slanger og cpu-kjøler for sammenligning. Dersom noen vil låne bort/selge meg ett sett, så post det på PM! Endret 4. oktober 2005 av Zamo Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 (endret) det er masse forslag liggende på forumet som møter dine kriterier, bare å kikke litt har forresten et socket a kit med den overnevne blokka til salgt hvis du er intresert. PM meg hvis du er intresert. skal ikke ha urealistisk mye for det. Endret 4. oktober 2005 av Demogorgon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå