Gå til innhold

Noen som kan CNC-frese verdens beste CPU-blokk?

Anbefalte innlegg

Jeg vet de jobber med "punktsmelting" på NTNU i Trondheim. Møtte en svenske som tar doktoren sin i denne teknikken.

Det de gjør er at de fyller en "eske" med svært finkornet metallstøv, for så å bruke en laser til å smelte i 3D.

Prosessen er tidkrevende, men gir svært gode og presise resultater. Kanskje en idè å ta en telefon til NTNU?

-KJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det kalles "patrikkel støping", og er en j.... dyr prosess!?

Skal sjekke. ;)

Ellers så har jeg snakket med søvsmed. Kan da feks cnc-fese modell i hard voks. Og så bruke slyngestøping til å støpe blokken i sølv. Kommer på rundt 2000 kr i råvarer + arbeid.

Det er ikke akkurat den prisklassen blokkene bør ligge på. !? Dessuten så blir da resultatene litt feil med en sølvblokk, når man skal teste den opp mot blokker i kobber.

CNC-fresing i kobber er nok pri 1. :)

Lenke til kommentar

Eh takk :blush:

Zamo: dette er en av de mest interessante trådene i forumet her! Stå på - og lag verdens veste CPU-blokk! :)
Kansje det blir verdens "veste" CPU-blokk!? ;)

"Veste" er vel en sån usikker blanding mellom verste og beste!?

Bare tuller :tease:

Lenke til kommentar

Jo, men seriøst, dette ser kjempebra ut.

Gleder meg aller mest til å se designet, og ikke minst få vite resultatene.

Hvis de noen gang kommer.

Men dette er helt klart en populær tråd, du har 5 sider, og har ikke startet "byggingen".

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Mye har skjedd de sitste timene. ..som dere sikkert kan se av trådene som er kommet i løpet av dagen.

Fint at dere holder meg i ørene! ;)

En av tingene som har skjedd i dag, er at en ny kontakt, som ikke har navngitt seg her i forumet, har tilbydt seg å frese blokken. :w00t: Fakta!

Han, (tror det er en hann), skal sjekke på mandag om det er mulig å få tak i freser som kan gjøre jobben. Dersom det ikke er mulig, så må jeg volumberene blokken på nytt, og se om det går med lavere spor.

Men jeg holder en liten knapp på at det det finnes freser som kan gjøre jobben.

Lenke til kommentar

Huh, heftig tabell. Jeg kan desverre ikke vite hva som passer til hvilke maskiner. Ble litt grå i øya av den tabellen.

Btw; Sjekk side 9, der finnes endel artige varianter....
Finner vel noen av de på tannlegekontoret tenker jeg. :!:
Lenke til kommentar
Hei, ja jeg jobber daglig med CNC-fres og kan nok hjelpe. Det er bare å gi meg et tegning av produktet med målinger, så fikser jeg det nok. :)

Hvis vannblokken kommer i produksjon pga. av jeg tipset Kimman om dette skal jeg ha navnet mitt brodert på vannblokken som takk for tipset!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...