Gå til innhold

MK eller AA?

White Fox

Anbefalte innlegg

Ja.. jeg går nå i 10 skal snart velge videregående skole og retning. jeg har sett litt igjennom de forskjellige studieretningene og kommet frem til(som sikkert mange andre) at enten media/kommunikasjon eller allmenn er noe for meg.

Men hvilke av de er jeg ikke sikker på :hmm:

Så jeg har bare et par spørsmål angående dette..

1) Må man ha fransk/tysk/spansk på MK??

2) Noen som har noen erfaringer fra en av de to retningene?? Skoler å anbefale i Oslo??

3)Hvis du får studiekompetanse etter tre år på Mk.. er det like bra som studiekompetanse fra AA?

4) På allmenn.. Hvilke valgfag er å anbefale andre og tredje året?? Ta hele navnet og ikke bare forkortelsen!!!

Takker for all hjelp folkens..

Karakterene er bra.. så ikke tenk på det angående skoler og sånn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Karakterene er bra.. så ikke tenk på det angående skoler og sånn

Er du flink på skolen, og synes det er greit med realfag, er allmennfag med matte, fysikk og kjemi i andre og eventuelt tredje klasse absolutt å anbefale. Dette er vel det aller beste grunnlaget for videre utdanning du kan få.

3)Hvis du får studiekompetanse etter tre år på Mk.. er det like bra som studiekompetanse fra AA?
Jeg er ikke sikker på hva slags fag man kan ta på MK (så her får noen andre fylle inn mer info), men jeg er veldig sikker på at MK ikke gir like bra studiekompetanse som allmennfag. Du kan vel verken ta fysikk eller kjemi på MK. Matte (2MX, 3MX) vet jeg ikke om de har der, men jeg tror ikke det.

4) På allmenn.. Hvilke valgfag er å anbefale andre og tredje året?? Ta hele navnet og ikke bare forkortelsen!!!
Du finner selv ut hvilke fag du kunne tenke deg videre etter grunnkurs. Men som nevnt før, matte (2MX i andre, 3MX i tredje), fysikk (2FY, 3FY), og kjemi (2KJ, 3KJ) gir best grunnlag. Det er selvsagt ikke å anbefale å ta alle disse fagene hvis du ikke har litt interesse for dem, men det finner du som sagt ut på GK. :)
Lenke til kommentar
Hva er det jeg kan komme inn på hvis jeg tar matte, fysikk og kjemi som jeg ikke kan komme innn på hvis jeg tar it, meidia og bedriftsøkkonomi da??

Diverse ingeniørstudier trenger matte og fysikk... Og medisinstudier krever vel kjemi.

Kjipt å slite me de kjedelige fagene da!!
Du er naturligvis nødt til å ta fag du i det minste har litt interesse av. Kjedelige ting blir ikke mindre kjedelige jo vanskeligere de blir...
Lenke til kommentar
+ at du får en del ekstrapoeng med realfagene

Du kan oppnå opptill 7 ekstrapoeng, ved slutten av vgs. det er rett, men det finnes jo også andre ekstrapoengs-muligheter, men det er etter vgs. og kravene er høyere for slike elever...

-

Siden du nå vil oppleve mange yrker, så er det meget greit å ha dørene åpne. Derfor valgte jeg, og ville trygt anbefale deg i å velge AA da den studieretningen holder dører åpne, og er en meget grei løsning.

For trossalt, hovedgrunnen for at mange velger MK/AA er fordi de ikke vet hva de vil bli, eller vil gå på høyskole.

1) Må man ha fransk/tysk/spansk på MK??

Dette vet jeg ikke helt for å være ærlig

2) Noen som har noen erfaringer fra en av de to retningene?? Skoler å anbefale i Oslo??

Går selv på allmenn, er meget fornøyd. Trives i miljøet og synes for engangs skyld at skolen er litt morsom, selv om det nok er litt mer lekser enn man er vannt til gjennom 9 år med "slappfisk" skole.

Ikke helt, for visse studier krever spesielle fag. Dermed kan du oppleve å få problem hvis du går på MK.

Realfagene er helt klart å anbefale, både pga. at du ofte må ha dem + at du kan få "letttjente" ekstrapoeng. Matte, Fysikk, Kjemi, Biologi vil jeg anbefale altså.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
+ at du får en del ekstrapoeng med realfagene

Du kan oppnå opptill 7 ekstrapoeng, ved slutten av vgs. det er rett, men det finnes jo også andre ekstrapoengs-muligheter, men det er etter vgs. og kravene er høyere for slike elever...

Etter vgs kan man stå med 8 poeng (4fordypningspoeng+4realfagspoeng). Jeg vil anbefale å gå allmen. Skal du gå MK og få studiekompetanse må man vel ha allmen påbyggning det siste året? (Og det er ikke så veldig artig...)

Valgfag kan du bare gi blaffen i. Ikke bruk tiden på det. Ta så mange realfag som du kan. (Kalles studierettningsfag) Da får du bra kompetanse og masse poeng.

Lenke til kommentar
Valgfag kan du bare gi blaffen i. Ikke bruk tiden på det. Ta så mange realfag som du kan. (Kalles studierettningsfag) Da får du bra kompetanse og masse poeng.

Dette er nok ikke så enkelt, for gjør du det "dårlig" så kan du lett tape mer enn du tjener. Det er meget viktig å merke seg ;)

Det har du rett i. Alle bør selvsagt ta en vurdering på hva de synes er morsomt, og dermed ofte lett = bra karakter. Men ta da også poengene som realfagene fører med seg inn i betraktningene. Det halve poengen man får er ofte lik forskjellen mellom to karakterer i et fag. osv. osv.

Men trådstarter sa at karakterene ikke var det stort problemet, derfor skrev jeg det jeg gjorde. Studierettningsfag vanligvis mye viktigere for senere utdanning enn valgfagene.

Lenke til kommentar
Etter vgs kan man stå med 8 poeng (4fordypningspoeng+4realfagspoeng).

Hvordan?

Ved å få alle fordypningspoenge. 2 poeng pr. fordypningsfag. Maks 4 poeng tilsammen. (Krever 3 fordypningsfag siden ett er påkrevd for å oppfylle kravene til generell studiekompetanse og dermed ikke gir poeng.) =4 poeng

Og ved å få alle realfagspoengene. Her får man ett halvt poeng pr. realfag, og det er 8 realfag tilsammen (2mx/z, 3mx/z, 2fy, 3fy, 2kj, 3kj, 2bi, 3bi) =4 poeng

Å klare 8 poeng her er ikke lett siden det er så mange fag. Tar man seg ett år etterpå hvor man fyller på med litt fag så går det greit. Det fine med disse poengene er at de er de eneste som teller i både primær og ordinær kvote.

Jeg har alle 8 av disse nå :whistle:

Lenke til kommentar
Har fortsatt to spørsmål jeg.

1)Hvis man går MK må man da ta et fjerde år etter de 3 årene på linja som allmenfaglig påbygging?? eller kan man velge at det tredje året skal være allmen påbygg??

2) Hvilke videre studier er det man trenger matte, fysikk og kjemi på??

hvilke studier er du interresert i?

anbefaler som de fleste andre her matte og fysikk.

kommer veldig langt med de fagene

Lenke til kommentar

Ok.. nå satte jeg meg ned her en kveld med en haug av brosjyrer og greier.

Kom frem til dette:

Skole: Fagerborg eller OHG. høyst sannsynnlig Ohg(dette fordi jeg fant ut at det er disse skolene med de valgfagene jeg ønsker og med ØA)

Retning: AA

Gk: Vanlig AA.

Vk1: ØA og disse valgfagene: 2mx, 2fy og et annet litt morro valgfag.

Vk2:ØA og disse valgfagene: 3mx og resten morro valgfag.

Dette fordi at jeg har funnet ut at de studiene jeg kanskje vil videre som trenger spesiell studiekompetanse trenger 3mx og 2fy maksimum. Morro valgfag så tenker jeg på noen fag som jeg har veldig lyst på: mediekunnskap, bedriftsøkonomi, it o.l

Høres dette greit ut?? Noen meninger eller lignende..??

Endret av eirik99
Lenke til kommentar
du må ha 2 valgfag som du kjører fullt løp ellers må du ta språk tillegg.

men hva med 2kj og kjøre fullt løp med 3fy

ok.. jeg skal ihvertfall kjøre matte fullt ut.. men hadde jo bare tenkt fysikk 2.året.. men hvis jeg har disse to andre arået +et til(f.eks mediekunnskap) kan jeg da ta mediekunnskap tredje året å slippe språk??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...