Onkel Skrue Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Har nettopp kjøpt meg følgende komponenter: Mist Megatower Papst 19 db (den jeg kjøpte var 18 db, men av en eller annen grunn finner jeg ikke den nå, og derfor tok jeg det nærmeste ASUS hovedkort AMD Athlon 64 3500+ Dette er første gang jeg bygger en PC fra scratch (har satt inn GPU, DVD rom og sånt før), så jeg har kommet til et punkt der jeg er litt usikker. Jeg har satt i CPU, og gjort klart kjølern + vifte, men har noen spørsmål: - Jeg trodde CPU'er var sånn at de hadde en kjerne i midten der man skal smøre ut kjølepastaen, men på en AMD 64 3500+ ser hele greia ut som kjernen. Skal jeg bare kline pastaen ut over hele arealet? (pastaen er forresten arctic silver 5) - På ASUS hovedkortet er det festet en slags plastikkramme rundt CPU, som jeg tror er laget for å passe med kjøleren/vifte som følger med prosessoren. Jeg skal jo ha en annen kjøler/vifte, og det ser ut som om jeg må fjerne den plastikkgreia for at jeg skal få satt på plass den nye kjøleren/vifta. Stemmer dette? - Hvor viktig er det at jeg renser CPU og kjøler? Jeg skal ikke overklokke, men ønsker en så stille PC som mulig, så alt av kjøling hjelper. Tenkte likevel å bare sveipe over begge to med en sånn fille man pusser briller med. Bør vel holde det? - Skal jeg presse ned kjølern så den har total kontakt med CPU? Hvor forsiktig må jeg være? Takk for all hjelp, regner med at det ikke trengs mange svar for å hjelpe meg her, men dette er første gangen og vil ikke gamble med pengene jeg har lagt ut for dette PS: Har lest begge guidene til HW/Overklokking.no når det gjelder å bygge en PC og sette på goop, men de ga meg ikke svar på det jeg lurer på her. Endret 10. november 2004 av Onkel Skrue Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm rensing er relativt viktig...bruk en q-tips og noe som ikke etterlater rester...for eksempel teknisk sprit... Lenke til kommentar
Onkel Skrue Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Er usikker på om jeg skal fjerne den plastikkdingsen rundt CPU. Ser sånn ut, men vil ikke ta noen sjanser. Utifra den arctic silver siden ser det ut til at jeg ikke skal smøre helt ut i kantene, kun i en fin sirkel sånn at den dekker kjøleren. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Du skal vel ikke smøre ut i det hele tatt, men la kjøleren presse pastaen utover... Lenke til kommentar
Onkel Skrue Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Ja riktig Men den plastikkringen rundt CPU bekymrer meg. Det er umulig å feste Kjøler på CPU uten å fjerne den, men er usikker på om det er riktig. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Onkel Skrue: Hva mener du med plastikkringnen? Mener du plastikk beskyttelsen som er runt kjernen i det du tar den ut av esken, om så er så skal den vekk. Monterte nettopp en amd 3400+ socket 754 på ett msi neo platinum hovedkort, det var meget enkelt å montere. Men en annen ting: Alt står i bruker manualen din om hvordan du monterer cpu'en din ned i sokkelen + resten av systemet. Så les den nøye, det gjør eg vær gang eg montere en nye pc selv om eg har gjort det mangen ganger før. Lenke til kommentar
Onkel Skrue Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Nei, jeg snakker om "Retention Module Base" som det heter i manualen. Manualen forklarer fint hvordan jeg setter i kjøleren som følger med prosessoren, og her skal man plassere kjøleren nede i denne plastikkfirkanten som er rundt CPUplassen. Men hvis jeg skal kunne instalere MISTkjøleren som jeg har kjøpt, ser det ut som om jeg må fjerne denne "Retention Module Base" for å kunne feste selve kjøleren samt den tilhørende plata som skal festes under hovedkortet. Dette synes jeg virker litt merkelig, siden CPU da står veldig alene, men det ser ut som om jeg må gjøre det. Ville gjerne høre med noen som har peiling før jeg setter i gang med å kaste 2500 ut av vinduet. Det er den svarte plastfirkanten rundt CPU jeg snakker om. Hvis jeg fjerner den ser det ut som om skruene står veldig alene, og derfor er jeg usikker og ønsker hjelp Edit : Tok en titt på et bilde av ditt hovedkort, og ser at du har den samme plastfirkanten rundt. Brukte du original kjøler/vifte, eller du kjøpte selv separat? Hvis du kjøpte en ny separat som jeg gjorde, lurer jeg på hva du gjorde med den svarte plastfirkanten Endret 10. november 2004 av Onkel Skrue Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Aha, ja nå er eg med. Selv bruker eg kun boxed kjøleren, så eg slapp å demontere festeannordningen til kjøleren. Men er du nøye og tar deg god tid så skal ikke det være noe problem, selv syns eg det ikke er noe serlig støy fra boxed kjøleren. Har bestemt meg for å la være å bytte ut kjøleren. PS: tempen er 48 c 100% belastning folding@home. Lenke til kommentar
Onkel Skrue Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Så det er bare å fjerne festeannordningen (så det var ordet ), og sette på kjølern? Lenke til kommentar
Mogge_ Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Så det er bare å fjerne festeannordningen (så det var ordet ), og sette på kjølern? Jeg fjernet ikke den svarte plastikk ringen rundt og kjøleren min virker som hell..Ligger på 45 grader hele tiden..Tror ikke det er meningen å fjerne den ringen.. Lenke til kommentar
Onkel Skrue Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Det er det som er problemet. Jeg synes det ser ut som om den festeannordningen ikke er til for å fjernes, men samtidig må den det for at MIST kjøleren (se første post) skal passe Hvis jeg fester MIST kjøleren på festeannordningen blir det et gap mellom kjøleren og CPU, noe som helt klart er galt For å få kjølern ned på CPU må jeg nok fjerne festeannordningen, men det virker litt rart. Det står jo at MIST kjøleren støtter socket 939 Hadde vært flott om noen som hadde noe av det samme oppsettet som meg hadde fortalt hva de har gjort. Endret 10. november 2004 av Onkel Skrue Lenke til kommentar
Onkel Skrue Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Virker som om den forbanna MIST kjøleren er for høy for kabinettet i tillegg. Hvis det går, så går det så vidt i alle fall Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Virker som om den forbanna MIST kjøleren er for høy for kabinettet i tillegg. Hvis det går, så går det så vidt i alle fall Får modde kabinettet og la kjøleren gå ut av kabinettet hvor vifta drar lufta vekk utenfor. Hmm litt som motoren som stikker ut av panseret hehe. Men tja.. burde kanskje kapslet den inn med plexi ellernoe så man ikke kan ta på den hehe. Hadde vært kult med LED effekten på det Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 noen som vet om en montering guide til socket 939 kjølere? Glages som bare H****** med å få montert min Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 noen som kan hjlepe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå