Gå til innhold

Hvilken videregående, og hva etterpå? (Informatik)

Jonas

Anbefalte innlegg

Heisann

Tenkte jeg skulle ta Informatikk etter videregående, men hva trenger jeg av studiekompetanse og slikt? Bør jeg ta allmenn på videregående?

Noen her som går informatikk? Er det mye programmering der? Går det for det meste i java?

Hvilken jobbmuligheter har jeg hvis jeg tar informatikk?

Finnes det noe lignende informatikk?

Jonas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For informatikk kreves det bare generell studiekompetanse (Og noe matte for NTNU fom høsten 2005), og eventuelt penger dersom du ønsker privat høyskole. Du må ikke ta almenn, du kan fint ta en sånnlærlings-linje og ta påbygg i tredje året. Sørg for at du får matten da, dersom du vil inn på NTNU i alle fall. Ingen anelse om dette kommer til å bli et krav andre steder også. Sannsynligvis.

For mer informasjon om dette anbefaler jeg at du leser min tråd, http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=322068 . Såvidt jeg har forstått går det hovedsakelig i programmering ja, men du kan også ta fordypninger andre steder. NITH holder også for det meste på med java. Jeg anbefaler at du oppsøker nettsidene til alle universiteter/høyskoler som har informatikk og leser alt som står der.

Eneste lignende informatikk jeg kommer på er datateknologi (tidligere ingeniør/siv. ing), men den retningen inneholder mer matte og fysikk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du trenger kun generell stud.kompetanse, altså ingen krav til høyere matte/fysikk. Mulig det blir strengere krav til matten i 2005, men det er nesten like greit. Jeg går første året bachelor nå, og matten (MA0301) er det folk sliter med med, så hvis du har litt kunnskaper fra før er det absolutt å foretrekke.

Ellers av fag er det IT Grunnkurs (IT1101) mye ren datateori, datasystemer, regning binært og annen elementær dataforståelse.

Programmering Grunnkurs (IT1103) bestående av litt html og MYE java, jsp og mysql databaser.

Ingen anelse rundt jobbmuligheter, men det blir vel mye jobbing med det du utdanner deg innen. Så hvis du liker, og behersker java før du begynner å studere kan dette være tingen for deg! Personlig var ikke informatikk det jeg forventet meg. Det ble mye programmering, noe jeg ikke helt fattet interesse for, og jeg blir nok neppe et år til. I tillegg må du ta exphil... De 4 fagene er standard første semester informatikk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...