Gå til innhold

Kjøpt ferdigbygget maskin. 3dkort="defekt" Ansvar?


Anbefalte innlegg

Det er mulig denne er feilpostet, men prøver ;)

 

Her er altså situasjonen min:

Kjøpte meg ferdigbygget maskin fra firmaet "Infodrit" med garanti, det oppsto etter et par dager (uten OC) artifacts i bios og Win. Erfaren :p som jeg er, ville jeg finne ut hvilke komponenter som forårsaket dette, istedenfor å sende inn hele pcèn til Infodrit.

 

Dette fant jeg altså ut av ved å bytte ut komponenter med gamle for å se om feilen rettet seg. Det viste seg at mitt Connect3d Radeon 9800 PRO var syndebukken.

 

da trodde jeg alt ville gå smertefritt.

Ringte da til Infodrit og fortalte situasjonen min og hvordan jeg fant ut at 3d kortet var problemet. (ville ha nytt!)

Da fikk jeg høre at så snart jeg åpnet kabinettet, så var garantien borte! Og at jeg måtte ha sendt inn hele oppsettet for at jeg skulle ha fått noe som helst på garantien. Jeg har altså ikke lov å touche pcèn :dontgetit:

 

Er det virkelig slik? Alt jeg gjorde var jo bare å spare dem for tid med feilsøking o.l igjen :dontgetit:

 

Uansett så sa de videre at den siste løsningen ville vært å kontakte levrandøren av kortet, altså i dette tilfelle Connect3d.

Dette blir vel det jeg må prøve å gjøre.. Men er ikke helt sikker på fremgangsmåten.

 

Er det kanskje et utenlandsk firma som driver Connect3d og jeg må ringe support, forklare situasjonen, sende kortet ved å betale kortets halve verdi og for å så håpe på nytt? Noen som vet hvordan det fingerer?

 

ellers noen kommentarer\tips?

 

Takker på forhånd :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel. Connect3d er et utenlands firma. Du kan vel først gå inn på support sidene deres og sjekke. Vet at det er kjipt med at hvis du åpner pcen før garantien har gått ut så ryker den. Alle ferdig bygde pcer er sånn. Sats heller på å sette en sammen:D og ikke sats på ferdig pcer.

Lenke til kommentar

Garanti og reklamasjon er to forskjellige ting.

Du har helt klart reklamasjonsrett på kortet ditt, og siden en pc er ment å åpnes, skal du bare se bort fra "bare se ikke røre" rølet deres. Ring denne bedriften hvor du kjøpte pc'en, og forklar dem høflig men bestemt at du har et defekt grafikkort, som de er pliktet å ta i retur ifølge norsk lov ;)

Lenke til kommentar
Vel. Connect3d er et utenlands firma. Du kan vel først gå inn på support sidene deres og sjekke. Vet at det er kjipt med at hvis du åpner pcen før garantien har gått ut så ryker den. Alle ferdig bygde pcer er sånn. Sats heller på å sette en sammen:D og ikke sats på ferdig pcer.

Lurer på en ting... Jeg har byttet til AC på kortet mitt, er nå garantien min på kortet egentlig brutt? (feilene oppstod før bytting til AC, tengte kortet var for varmt)

 

Uansett så skulle det vel gå greit å bare bytte tilbake til boxed?

Ellers så har jeg jo ikke den originale kjølepastaen.. blir pastaen sjekket, og vil det da føre til at jeg ikke får nytt? :hmm:

Lenke til kommentar
Vet at det er kjipt med at hvis du åpner pcen før garantien har gått ut så ryker den. Alle ferdig bygde pcer er sånn. Sats heller på å sette en sammen:D og ikke sats på ferdig pcer.

Neida, alle er ikke sånn. HP sine forbrukermodeller kan du fritt åpne og sette inn det du vil av hardware uten at garantien ryker. For en laptop kan det være greit å ringe teknisk og få det registrert at du har gjort det, da serviceverkstedene som tar garantireparasjoner kan være litt sære.

Lenke til kommentar

Siden garanti er en helt frivillig ting, kan hvert firma selv bestemme hva som skal til for at garantien opphører, men de er pliktige til å opplyse om dette.

 

Reklamasjonsretten derimot, er ikke frivillig, men bestemt av Forbrukerkjøpsloven og minimum 2 år.

 

Denne kan fravikes kun ved normal slitasje eller feilaktig bruk.

 

Paragraf 26 sier:

 

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren ...

 

Så det at du åpnet kabinettet og byttet deler, og byttet til AC på kortet er irrelevant, så sant mangelen ikke skyldes dette. Hvis selger ikke kan sannsynliggjøre at feilen skyldes det du har gjort, så har de plikt til å rette feilen uten noen kostnad for deg.

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...