Gå til innhold

hvilke harddisk burde jeg velge?

magiXen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat kjøpt meg en 200 GB sata disk fra seagate. Har alltid vært svoren bruker av WD. Tenkte jeg skulle prøve noe nytt og spennende, og seagate`s Baracuda har vært rimelig populære i forhold til andre..

Har 4 WD disker fra før, og hvis mer enn 2 av dem står i samme pc så vil oppsettet kræsje etterhvert.. Har aldri mista noe data da.

Det er som regel bare å flytte litt på jumperne på diskene. Den ene disken min f.eks. Kan ikke stå som Master, da finner ikke BIOS den, selv om den er den eneste disken i..

Får du no device found eller no, så er det altså bare å koble fra alt av utstyr fra IDE kablene og prøve seg fram med den ene disken ;) Funker hver gang for meg iallefall..

(det skjer hver eneste gang jeg flytter en server jeg har fram og tilbake fra lan :thumbdown: )

Endret av Duplo
Lenke til kommentar

Det er bare dumt å se bort fra alle problemene som har vært med IBM-diskene. Har hatt en 75GXP disk og flere 60GXP-disker. 75GXP'en lever overraskende fremdeles, mens alle 60GXP har klikka for lenge siden. Kameraten min kjøpte også en 60GXP når den var ny, og noen uker senere klikket den når vi satt på TG...

Hvis man ser på Hitachi's disker i dag, er designet så og si identisk med IBMs design. Tviler på om de har gjort så store forandringer med det. PCWorld har bla.a. sagt at selv om 400GB varianten til Hitachi vinner på ytelse osv, vil de anbefale folk å holde seg unna diskene.

Western Digital har også hatt sine problemer, men diskene har vært mer stabile enn IBM/Hitachi. I dag har jeg noen Seagate disker, en maxtor og noen WD-disker. Av disse ville jeg uten tvil anbefale Seagate. WD anbefaler jeg ikke, bortsett fra Raptor, grunnet støyen og vibrasjonene diskene sender fra seg.

Endret av enl
Lenke til kommentar
Men finner ikke IBM disker i salg lenger. Hitachi har overtatt og de diskene er det ingenting og utsette på.  :)

Serien til IBM het IBM deskstar, Hitachi deskstar, ser du likheten

Rett og slett Hitachi IBM er samme disker :thumbup:

Både ja og nei. De diskene ibm produserte som det var feil på, produseres ikke lenger og for det andre ble feilen også rettet opp.

Og bare for å sitere storage review.com om den siste IBM disken før hitachi tok over:

According to filtered and analyzed data collected from participating StorageReview.com readers, the Hitachi Deskstar 7K250 's predecessor ( IBM Deskstar 180GXP ) is more reliable than 82% of the other drives in the survey that meet a certain minimum floor of participation.
Lenke til kommentar

husk at du ska bruke hd til en xbox... da må du tenke på at det e andre ting som gjeld enn til data....

en 120 gB disk kan ca holde 50 spill, avhengi av kor stor dem e.... det som e viktigst e at den tåle litt ved flytting, og at den e stille... loadetia bli egentli det samme uansett

Lenke til kommentar
Har noen noe og si om Maxtor da? har litt problemer med en maxtor disk nå så.....bare lurer på om noe går for og være gode eller crap?

Etter min erfaring er Maxtor-disker svært stabile, men utvikler littegranne mer varme enn enkelte andre. Hastighet og lydnivå vet jeg lite om mht disse diskene, da ingen av delene er viktig for meg, for visse verdier av viktig.

Lenke til kommentar
jeg ville satset på hitachi-en, siden jeg har veldig dårlig erfaring med wd, rund 1/2 av harddiskene deres kresjer jo :no: (var litt overdrevent, men det er jo nesten så ille)

Er ikke overdrevent å si at halvparten av WD sine disker kræsjer. Har 5 stykk WD digital disker fra (120 gb og oppover), 3 av disse har gått til h***......

western digital er søppel.

Lenke til kommentar
PCWorld har bla.a. sagt at selv om 400GB varianten til Hitachi vinner på ytelse osv, vil de anbefale folk å holde seg unna diskene.

Det har PCWorld ikke sagt. Derimot anbefales Hitachi 7K250 og 7K400 av PCWorld....

Endret av clas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...