Gå til innhold

Mange piratversjoner av win2k3 server i omløp?


erikindre

Anbefalte innlegg

Jeg ser overraskende mange innlegg her av folk som enten trenger hjelp til å sette opp windown 2003 server, eller som anbefaler 2003 server.

 

Har virkelig folk kjøpt og betalt for lisensen? Vet noen hva dette faktisk koster? Det er svindyrt!

 

Jeg er så heldig at jeg har lisens gjennom skolen, men jeg tviler på at alle andre som har en server kjørende hjemme har gyldig lisens! Jeg mener i utgangspunktet at Microsoft har stort utbytte av at så mange kjører piratversjoner hjemme og lærer seg windows server og AD på egen hånd, men det er likevel galt og lovstridig. Det er til stadighet debatter om pakker som hentes uten å betale på posten og lignende, men å "stjele" programvare til 10.000,- er liksom helt greit?!?

 

Er det virkelig så viktig å ha en server hjemme? Hva med å heller bruke linux om du absolutt trenger det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

For det første. Server 2003 fåes i en 180 dagers prøvelisens. Dette delte Microsoft ut i bøtter å spann sist vinter på forskjellige messer. Server 2003 kom i samme versjon ut som vedlagt cdplate i flere blader her i landet.

Microsoft Small Business Server 2003 koster nesten 6 600 hos komplett.no og den inneholder exchange 2003 også.

 

Linux. Ikke gå der. Ikke argumenter at linux er et alternativ til Microsoft. Helt greit å sitte hjemme å dulle med, men når du kommer ut i jobb og skal ha erfaringer med deg, blir det Microsoft på grunn av TCO (Total Cost of Ownership).

 

Selv så vil jeg ikke si hvilke lisenser jeg disponerer for det høres for skryteaktig ut. Bare godta at folk faktisk kan kjøre gratisversjoner av Server 2003 uten at du stiller noen spørsmål om det. Det kreves ikke lisens for å spørre.

Lenke til kommentar

Jeg vet det finnes evalueringsversjoner, men jeg tviler litt på at alle kjører det...

 

Hvor vidt bedrifter skal velge Microsoft eller Linux løsninger strides de lærde fortsatt om. Du hevder TCO blir høyere ved bruk av Linux, jeg vet ikke, men jeg har også sett undersøkelser som hevder det motsatte. Du hevder at Linux ikke er et alternativ i arbeidslivet. Jeg er fult klar over at det for mange bedrifter ikke er det, men når du nekter å godta Linux som et alternativ, er du litt vel naiv.

 

Uansett, det var ikke det som var poenget mitt...

 

Jeg sier heller ikke at folk trenger lisens for å spør om ting, jeg bare spør om folk har inntrykk av at brukere flest har lisens?

 

Jeg bryr meg lite om hvilke lisenser du har. For min del trenger du ikke en eneste. Det du faktisk sier er at jeg ikke skal bry meg om hvor vidt folk har lisenser eller ikke.

 

Det er selvsagt ikke min oppgave å være politi, akkurat derfor skriver jeg et inlegg der folk kan få si sin mening...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
men når du nekter å godta Linux som et alternativ, er du litt vel naiv.

Har faktiskt prøvd linux helt siden 1996 og har hele tiden fått høre at det blir det neste. Vel det er 8 år siden. Det begynner å bli naivt å tro at Linux i det hele tatt kommer til å bli no særlig til desktop med det første. Vet at det er et fantastisk verktøy hvis det brukes rett, men lets face it, Windows 95 har vært på markedet litt lengre og hvor er Windows nå?

Siste tallene jeg leste om så har Linux 3.5 %, Mac har 2.5% og windows har resten av desktopmarkedet.

 

Personlig så synes jeg at hva folk gjør hjemme, er helt opp til dem selv. Tror ikke sjansen for å bli oppdaget på noe vis er stor hvis du bruker en piratversjon av noen programmer, men jeg oppfordrer folk til å kjøpe programmene hvis de liker dem. Det gjelder å finne dem billig. F.eks. student versjonen av Windows XP Pro koster ca 550 kroner.

Lenke til kommentar

Tror det er mange som har priatversjoner av Windows 2003/2000 server.

Hva hver enkelt velger å gjøre er opp til dem, men anbefaler å kjøpe lisensen.

Men nok av det å virke moraliserende!

Diskusjonen Linux vs Microsoft er lang og den kommer til å holde på til evig tid.

Det er fordeler og ulemper ved alle systemer og en god IT Avdeling kombinerer etter min mening det beste fra begge sider på en fornuftig måte, slik at brukerne får en best mulig hverdag.

Lenke til kommentar

Som sagt, er Microsoft svært offensiv med disse trial versjonene av Server 2003. De nærmest hiver dem etter deg.

 

Og når trial lengden er på 180 dager, er det faktisk ikke noe problem å benytte seg av den. Er jo heller ikke noe problem å skaffe seg ny trial-lisens når tiden er gått ut (om dette er tillat vet ikke jeg...).

 

Uansett, Microsoft er nok sjeleglad for at folk piratkopierer Server 2003 for å teste/lære. Dette er potensielle kunder i fremtiden.

Lenke til kommentar
Linux. Ikke gå der. Ikke argumenter at linux er et alternativ til Microsoft. Helt greit å sitte hjemme å dulle med, men når du kommer ut i jobb og skal ha erfaringer med deg, blir det Microsoft på grunn av TCO (Total Cost of Ownership).

Forstår jeg deg rett hvis du mener at MS-produkter blir billigere enn Linux i f.eks en bedrift?

 

Og sist jeg leste test Linux VS MS (var vel Suse server mot w2k3) så knuste vel SUSE'n Windows'en i ytelse, og var et helt klart valg for testpanelet.

 

Selv om du syns linux kun er greit til å "sitte hjemme å dulle med", finnes det nok folk som klarer å utnytte Linux bedre enn W2K3.

Lenke til kommentar

Linux. Ikke gå der. Ikke argumenter at linux er et alternativ til Microsoft. Helt greit å sitte hjemme å dulle med, men når du kommer ut i jobb og skal ha erfaringer med deg, blir det Microsoft på grunn av TCO (Total Cost of Ownership).

Jaha, alle våre servere kjører linux da det for oss blir billigere TCO, så å si at alle bedrifter kjører Microsoft grunnet TCO blir drøy... Det avhenger _sterkt_ av hva bla bedriftens teknikere kan.

Lenke til kommentar

På skolen bruker de Windows Server 2003, og her er "driftsansvarlig" så uerfaren at personen trenger hjelp til å finne driver for printeren (overlyttet en telefonsamtale :D).

 

Altså, TCO'en er helt avhengig av hva "driftsansvarlige" kan. Det hadde jo blitt mye billigere (og sikkert mer stabilt, nettverket er nede halve dagen omtrent på skolen) med linux...men så trenger man noen til å styre det da.

 

PS: Jeg bruker også linuxs om server os, for om jeg skulle kjøpt lisense til Server 2003 hadde jeg ikke hatt råd til å ta trikken hjem fra Komplett. Men så blir det for en privatperson da :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Forstår jeg deg rett hvis du mener at MS-produkter blir billigere enn Linux i f.eks en bedrift?

Ikke min mening. Flere "uavhengige" rapporter sier så. Det kan jo selvsagt diskuteres hvor uavhengige de er. Kanskje burde man ikke snakke nedsettende om noen OS for alle har sine gode og dårlige sider.

Linux er mer enn bare SUSE og det avhenger som sagt om hva bedriftens teknikkere kan. Leie inn teknikkere er fryktelig dyrt.

Det avhenger _sterkt_ av hva bla bedriftens teknikere kan.

Helt enig. Man må utnytte de resurser som finnes innenfor bedriften.

Selv om du syns linux kun er greit til å "sitte hjemme å dulle med", finnes det nok folk som klarer å utnytte Linux bedre enn W2K3.

Ja de finnes sikkert.

Uansett, Microsoft er nok sjeleglad for at folk piratkopierer Server 2003 for å teste/lære. Dette er potensielle kunder i fremtiden.

Dette vet sikkert Microsoft og derfor tror jeg det er liten sjanse for å bli tatt for tyvkjøring.

Lenke til kommentar

Eg har lisens på Windows 2000 Server (privat, ja), men bruker for øyeblikket ein 180-dagers trial-versjon av Windows 2003-server... Fullstendig lovlig.

 

Link til "Microsoft Windows Server Trial Software": http://www.microsoft.com/windowsserversyst...al/default.mspx

Der er det fritt fram å laste ned 2003 server, SQL Server 2000, Exchange Server 2003, BizTalk Server 2004, og fleire til...

 

edit:

Om det virkelig er vits i å bruke Server-serie heime..? Vel. For min del så er det kjekt å prøve ting eg vil få nytte av i jobb-sammenheng. Ein kan blandta anna prøve og feile meir på ein "heimemekk-server", enn ein som fungerer som Domain Controller i eit større nettverk...

Endret av nmedaas
Lenke til kommentar
Om det virkelig er vits i å bruke Server-serie heime..? Vel. For min del så er det kjekt å prøve ting eg vil få nytte av i jobb-sammenheng. Ein kan blandta anna prøve og feile meir på ein "heimemekk-server", enn ein som fungerer som Domain Controller i eit større nettverk...

joda, er for så vidt dette jeg bruker min "server" til også, opplæring og testing. Dette er jo greit nok, men jeg skjønner ikke vitsen med å ha en ftp-server til personlig bruk som kjører win2k3 om du skjønner....

Lenke til kommentar
For det første. Server 2003 fåes i en 180 dagers prøvelisens. Dette delte Microsoft ut i bøtter å spann sist vinter på forskjellige messer. Server 2003 kom i samme versjon ut som vedlagt cdplate i flere blader her i landet.

Microsoft Small Business Server 2003 koster nesten 6 600 hos komplett.no og den inneholder exchange 2003 også.

 

Linux. Ikke gå der. Ikke argumenter at linux er et alternativ til Microsoft. Helt greit å sitte hjemme å dulle med, men når du kommer ut i jobb og skal ha erfaringer med deg, blir det Microsoft på grunn av TCO (Total Cost of Ownership).

 

Selv så vil jeg ikke si hvilke lisenser jeg disponerer for det høres for skryteaktig ut. Bare godta at folk faktisk kan kjøre gratisversjoner av Server 2003 uten at du stiller noen spørsmål om det. Det kreves ikke lisens for å spørre.

hehe. jaja!

 

Er nok fryktelig mange bedrifter som kjører linux idag og. Så stiller ikke med så fryktlig mye med bare windows kunnskaper..

Lenke til kommentar

Å dra denne diskusjonen over mot Win2k3 server Vs. Linux blir bare tull, man har hatt nok Windows Vs. Linux før! Men når man først er i gang. Å si at det ene er overlegent det andre viser etter min mening at man ikke kan altfor mye om det Os man mener er dårlig. For å vite hvilket som passer en bedrift best så er det ikke bare hva lisensen og hardware som teller.

Hvis å innføre Linux i en bedrift medfører å leie inn teknikere så behøver man ikke være rakettforsker for å skjønne at linux blir mye dyrere enn Windows.

En annen ting er og om systemansvarlig ikke kan noe nevneverdig om linux så er det vel strengt tatt tryggere med Windows pga. litt mer automatikk i patchingen, hvertfall for bedrifter som ikke har verdens største itbudsjett.

 

Bedrifter i alle størrelser kjører allt fra Win2k3 Standard til Datacenter Edition like trygt som Linux, alt avhenger av kunskapene til systemansvarlig(e).

 

 

Og det finnes sikkert pent med priat Microsoft programvare her på forumet, men å straffe brukere som ikke har råd til Windows 2k3 server så de ikke kan lære å bruke det, leke litt, blir jo som å skyte seg selv i foten. Microsoft er vel strengt tatt tjent med at folk bruker deres programvare, hvertfall den yngre generasjon, det er tross alt de som skal bringe alt videre en dag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tilgi min dumhet men har lite erfaring med slikt: (dvs windows...)

 

La oss si at jeg henter den Trial greia ned.

Må en ha Windows fra før, og installere den oppå,

eller er det en FULL Windows-versjon som er begrenset i bruk for 180 dager?

etter 180 dager, hva da?

 

:blush:

Det er et eget OS. Du trenger selvsagt ikke noe windows fra før.

 

Etter 180 dager vil den trolig slutte å fungere.

Lenke til kommentar
Tilgi min dumhet men har lite erfaring med slikt: (dvs windows...)

 

La oss si at jeg henter den Trial greia ned.

Må en ha Windows fra før, og installere den oppå,

eller er det en FULL Windows-versjon som er begrenset i bruk for 180 dager?

etter 180 dager, hva da?

 

:blush:

Det er et eget OS. Du trenger selvsagt ikke noe windows fra før.

 

Etter 180 dager vil den trolig slutte å fungere.

ah. takk.

Fårprøve å lete etter en crack. (hvis det finnes da) :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...