Gå til innhold

Hacking eller Cracking?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Cracker er riktig om "innbrudd" i en pc.

Hacking betyr egentlig bare en som interesserer seg spesielt for programmering og utnytter dette til å få det maksimale ut av PC-en.

Hørt om "Kernel-hacking"?

 

Sikkert noen som er uenige med meg, men, men...

 

Mener også å ha lest atden opprinnelige betydninen av "hacker" er en person som lager møbler med en øks. :p

Lenke til kommentar

Dessverre, taffel, jeg er uenig med deg, en offisiell definisjon, er vel det man kan finne i 'jargon file' Hvor Cracker er (kort sagt) definert som en som bryter seg inn i systemer og Hacker er en som er dyktig og skapende databruker. Men den forskjellen er vel for det meste tapt utenom de 'innerste sirkler' nå, :( vi som er stolte når noen identifiserer oss som hackere.. :cool:

 

M.

 

edit: Der svarte Goophy samtidig med meg.. Enig med deg! Den opprinnelige betydningen du viser til står også i jargon filen.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

Tatt fra whatis.com:

 

"Hacker is a term used by some to mean "a clever programmer" and by others, especially journalists or their editors, to mean "someone who tries to break into computer systems."

 

1) Eric Raymond, compiler of The New Hacker's Dictionary, defines a hacker as a clever programmer. A "good hack" is a clever solution to a programming problem and "hacking" is the act of doing it. Raymond lists five possible characteristics that qualify one as a hacker, which we paraphrase here:

 

-A person who enjoys learning details of a programming language or system

-A person who enjoys actually doing the programming rather than justtheorizing about it

-A person capable of appreciating someone else's hacking

-A person who picks up programming quickly

-A person who is an expert at a particular programming language or system, as in "Unix hacker"

 

Raymond deprecates the use of this term for someone who attempts to crack someone else's system or otherwise uses programming or expert knowledge to act maliciously. He prefers the term cracker for this meaning.

2) Journalists or their editors almost universally use hacker to mean someone who attempts to break into computer systems. Typically, this kind of hacker would be a proficient programmer or engineer with sufficient technical knowledge to understand the weak points in a security system. For more on this usage, see cracker.

 

 

Cracker:

 

A cracker is someone who breaks into someone else's computer system, often on a network; bypasses passwords or licenses in computer programs; or in other ways intentionally breaches computer security. A cracker can be doing this for profit, maliciously, for some altruistic purpose or cause, or because the challenge is there. Some breaking-and-entering has been done ostensibly to point out weaknesses in a site's security system.

The term "cracker" is not to be confused with "hacker". Hackers generally deplore cracking. However, as Eric Raymond, compiler of The New Hacker's Dictionary notes, some journalists ascribe break-ins to "hackers."

Lenke til kommentar

Hm.. Interessant..

 

Har gått rundt og innbilt meg at hacking er når man bryter seg inn på andre maskiner eller nettverk, og at cracking er å fikse kopibeskyttet programvare slik at man f eks ikke trenger CD for å kjøre programmet.

 

Jaja, så feil kan man ta.

 

Edit: Skriveleif. Ble sent på byen i går...

Endret av sssh
Lenke til kommentar

Kan dere ikke bare kalle hackere/crackere for: "Noen jævla idioter som gidder å kaste bort tiden sin til å plage andre og gjøre livet dems enda surere enn det er fra før av!!"

 

EDIT: Dessuten tror jeg ikke hackere/crackere er et ord. Eller det eneste som står i ordboka er hackere. Så da er det mest riktig å bruke ordet hacker som et felles ord for begge.

 

I min ordbok så står det:

 

hacker (en som fx bryter kopieringsbeskyttelser, endrer andre koder, etc

datasnok (en som kobler seg til andre dataanlegg uten tillatelse

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar
Kan dere ikke bare kalle hackere/crackere for: "Noen jævla idioter som gidder å kaste bort tiden sin til å plage andre og gjøre livet dems enda surere enn det er fra før av!!"

Nei, en "hacker" forbedrer kode, optimaliserer ting og gjør alt i alt noe positivt.

"Cracking" trenger heller ikke alltid være negativt, det er flere firmaer gjennom tidene som betalet folk som klarer å bryte seg inn og sender informasjon om hvordan de gjorde det til firmaet.

"Script-kiddies" som utgjør størsteparten av "crackere" om dagen er jeg enig i at man kan kalle idioter...

Lenke til kommentar
Kan dere ikke bare kalle hackere/crackere for: "Noen jævla idioter som gidder å kaste bort tiden sin til å plage andre og gjøre livet dems enda surere enn det er fra før av!!"

 

EDIT: Dessuten tror jeg ikke hackere/crackere er et ord. Eller det eneste som står i ordboka er hackere. Så da er det mest riktig å bruke ordet hacker som et felles ord for begge.

Og hvis du begynner å gråte så kanskje det hjelper?

Lenke til kommentar
Kan dere ikke bare kalle hackere/crackere for: "Noen jævla idioter som gidder å kaste bort tiden sin til å plage andre og gjøre livet dems enda surere enn det er fra før av!!"

 

EDIT: Dessuten tror jeg ikke hackere/crackere er et ord. Eller det eneste som står i ordboka er hackere. Så da er det mest riktig å bruke ordet hacker som et felles ord for begge.

Og hvis du begynner å gråte så kanskje det hjelper?

?

 

I min ordbok så står det:

 

hacker (en som fx bryter kopieringsbeskyttelser, endrer andre koder, etc

datasnok (en som kobler seg til andre dataanlegg uten tillatelse

 

EDIT:

 

Og ordet cracker står også der, men det har ikke noe med data å gjøre.

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er en hacker en som trenger seg inn på maskiner han/hun ikke har tilgang til i utgangspunktet, kun for å komme inn. En cracker en person som gjør det samme, men for egen vinnings skyld, om ikke kun for å ødelegge.

 

Ellers kan jo en cracker være en som bryter kopibeskyttelser o.l. på programvare.

Endret av AndyG
Lenke til kommentar
Hm.. Interessant..

 

Har gått rundt og innbilt meg at hacking er når man bryter seg inn på andre maskiner eller nettverk, og at cracking er å fikse kopibeskyttet programvare slik at man f eks ikke trenger CD for å kjøre programmet.

 

Jaja, så feil kan man ta.

 

Edit: Skriveleif. Ble sent på byen i går...

Det var det jeg også trodde... Helt til han i klassen min begynte å få meg i tvil..

:mad:

Lenke til kommentar
Hm.. Interessant..

 

Har gått rundt og innbilt meg at hacking er når man bryter seg inn på andre maskiner eller nettverk, og at cracking er å fikse kopibeskyttet programvare slik at man f eks ikke trenger CD for å kjøre programmet.

 

Jaja, så feil kan man ta.

 

Edit: Skriveleif. Ble sent på byen i går...

samme her... tror nok dette er den almene oppfatning av ordene.

 

Hva mange ord "egentlig" betyr er mindre int..... det er hvordan de blir oppfattet som betyr noe.

 

Eks.:

 

Hva mener jeg når jeg kaller deg en skrulling? Hva "betyr" skrulling og hvordan oppfatter du det?

 

Sikkert ikke det beste ordet, men det jeg kom på i farten

Lenke til kommentar

Før i tiden var det en ære å kalle seg hacker. Da hadde man spesiellt god kunnskap om de minste detaljer. Det var før folk begynte å bruke denne kunnskapen til ondskapsfulle ting. Dessverre fulgte navnet hacker med når slike ting ble omtalt. Så prøvde man å lage et skille ved å kalle de ondskapsfulle for cracker, men den kampen er nok tapt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...