Gå til innhold

Bra fronthøyttalere til max 2500 kr

Jtand

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser du deg mål på det så bygg sjøl! SEAS Embla vil nok gi deg mye for pengene. Hvor mye kunne du tenke deg å bruke på en Receiver? Mitt råd er å ikke spare deg til fant her, tross alt er det denm som er motoren i anlegget. Altfor mange kjøper digre høyttalere og pinglete forsterkere og syter så når forsterkeren ikke klarer å drive høyttalerne.

En NAD, Yamaha eller HK til ca 5000 er det jeg ville gått for som et minimum.

Ike se deg blind på oppgitt Watt, se etter Watt RMS THD verdi (moindre = bedre) og størrelsen på strømforsyninga samt totalt strømtrekk ved full drift i alle kanaler. Dette gir et litt mer helhetlig mål på hva en forsterker yter. Hvordan den låter med dine høyttalere blir et annet spørsmål.

Lenke til kommentar
Noen som vet om noen bra fronthøyttalere til max kroner 2500? Hvilken reciever anbefaler dere?

Siden budsjettet ditt er så lite,så bør du kjøpe brukt.Da får du høyere kvalitet.Hvilken musikk hører du på? Hvor store høyttalere skal du ha,store gulvstående eller små stativhøyttalere osv... Er det stereoreciver eller surroundreciver du skal ha? Hvilken prisklasse skal reciveren ligge i? Husk å oppgi slike ting neste gang du starter en tråd,så blir det mye lettere å hjelpe deg. ;)

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Prøv i det lengste å finne en brukt receiver eller demomovare. Den saken der har jeg ikke allverden tiltro til når det gjeldet å kontrollere 10" og/eller 12" elementer som du tydeligvis er ute etter. Det å tro at denne gir 5*100W RMS 0.1% THD er ren utopi. Tipper den yter ca 50W RMS 20-20kHz ~0.1%THD.

Nå er det jo sånn at Watt ikke er alt, bl.a strømforsyninga er mye viktigere for å kontrollere elementene i store gulvhøyttalere. Dempningsfaktor, slewrate og andre parametre som Sony, Panasonic, Pioneer mm er "livredde" for å oppgi taler sitt tydelige språk når det kommer til stykket..

En analogi på hvordan en forsterker opplever det å dytte på et basselement kan være slik:

Effekt kan sees på som om du tar deg fart og dytter en særdeles overvektig 10 åring på ei huske i barnehagen, alle kan ta fart og få kraft til det, men så kommer problemet.... Når vedkommende kommer tilbake som et prosjektil bør du ha tyngde og muskler (strømforsyningens evne til å levere strøm og dempingsfaktor) til å stoppe den ville ferden. Deretter bør du ha muskler og evne til å sende huska med passasjeren tilbake i vill fart prompte (slewrate i tillegg).

Har du ikk edenne evnen går du på ræva (elementet bunner) og du banner stugt og reiser deg bare for å måtte dytte enda mer i en retning, overanstrenger deg og strekker musklene i begge armer (avgir firkantpuls), noe som brenner både deg og voicecoilen på elementet.

Tjohei :D

Lenke til kommentar
Hører på pop, rap, rock og rolig musikk. For ikke å snakke om trance :) Jeg skal ha store gulvhøyttalere. Det er en surroundreciever. Tror jeg går for denne: http://www.dinpris.no/prices.x?cid=1&gid=1...d=603&pid=35041

Skal kjøpe fronthøyttalere først, deretter surround og sub.

Hvis du skal ha store gulvstående høyttalere,så trenger du en reciver som er mer strømsterk.Pioneeren du har valgt trekker bare 280 watt fra strømnettet.Det vil si at strømforsyningen er veldig liten og den klarer dermed ikke levere nok strøm til å drive store høyttalere skikkelig.Til sammenligning så trekker min Harman/Kardon AVR-330 hele 890 watt.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Er Cerwin Vega CLSC-kabinettene laget av plast?

Nei, MDF.

Da kan jeg anbefale DENNE receiveren  å et par Koda EX686F til 2500 eller EX688F til 3500... sistnevnte er hvert fall å anbefale  legger me bilde av receiver:

Ser du anbefaler Koda høyttalere i hytte og pine. Har du egentlig hørt noen andre høyttalere, slik at du har noe å sammenligne med? Koda er noe av det billigste man kan oppdrive.

Lenke til kommentar

Har de selv å er storfornøyd... Er ganske kravstor selv men hadde ikke mye penger å bruke når jeg kjøpte de.. Skal snart bygge meg et par Elektrostat høytalere... men til den prisen Koda noe av det bedre jeg har hørt... Høres riktignok ganske "shabby" ut når de ikke er spilt inn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...