Vaffelkake Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Jeg har vurdert å kjøpe meg en bærbar, men har ikke satt meg inn i det store mangfoldet, og spør derfor dere om hjelp. Viktig: Minst mulig av størrelse (gjør ingenting om skjerm og slikt er lite) GOD batterilevetid - hva er poenget med bærbar når man sitter fast i stikkontakten? USB 2.0 - minst 1 port innebygget LAN og WLAN - hastighet er ikke så viktig - har lite lyst til å ting stikkenes ut på siden. Prisen!! - har begrenset budsjett! Rundt omkring 10.000. Kom gjerne med forslag over også, men laptoper på 20.000 er utelukket. Vekt Ikke viktig: Floppy/CD/DVD-rom - som kan tolkes: ikke nødvendig. Skjerm CPU Grafikkort Den skal hovedsaklig bli brukt til surfing, word, film. Jeg har en god stasjonær, og har ikke bruk for noen spille-bærbar. XP er et tilnærmet krav. Poenget her er at jeg har en brukbar stasjonær PC, og trenger derfor en _liten_ bærbar jeg kan ha med på skolen, kompiser, dama, toget, eller når jeg er hjemom en helg. Jeg vet jeg ber om mye når jeg skal både ha til lav pris, liten og god batteritid, men det er jo lov å håpe. Takker for alle forslag! EDIT: Glemmer alltid _noe_ Endret 10. november 2004 av Vaffelkake Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Det er få virkelig små bærbare til en overkommelig pris. Ser du har XP som et tilnærmet krav, men iBook er faktisk det som kommer nærmest dine krav, med tanke på pris, størrelse batteritid osv. Surfing, word og film får du gjort like bra som på en annen maskin. Lenke til kommentar
Vaffelkake Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Mac har jeg aldri tenkt på. Godt forslag! Har kikket på den, og lest et par tester nå, og virker som om den er midt i blinken; liten, billig og batteritid. Jeg har aldri satt meg inn i OS'et som brukes på Mac'er; er det slik at jeg kan bruke alle windows-program på mac'en? F.eks Opera og Office? (Nesten litt ironiskt å bruke microsoft program på en mac, doh). Er det noen problemer med å få kontakt med andre PC'er på nettverket (fler problemer enn med windows ) ? Hva er ulempen med Mac i forhold til PC ? Og mellom Mac OS og windows ? Kom gjerne med andre forslag også! Endret 10. november 2004 av Vaffelkake Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Såvidt jeg vet finnes det også Office til Mac ja. Opera vet jeg ikke, men kan ikke være så vanskelig å sjekke på nettet Lenke til kommentar
karlfr Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Var inne på tanken jeg og, men gikk for en Ausu S5600 men celeron 1,4, kostet 11000 inkl mva. Da følger det med blant annet 2 batterier og det ene skal vist nok funke i 6 timer, har bare fått nesten 5 ut av det på min da men! lang tråd om det her i forumet, med masse bilder Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Både Opera og Office finnes i Mac-versjon, men dette gjelder ikke alle windowsprogrammer. Dog, man finner alltid noe "tilsvarende" på mac-plattformen som på pc, om ikke nøyaktig samme program. Fins også et MS program kalt VirtualPC som lar deg kjøre windows på osx gjennom emulering. Men dette går naturligvis ganske tregt og bør vel egentlig bare brukes om man er helt dønn nødvendig av et spesialprogram for windows (les: de fleste trenger ikke det). Ser man kun på pris er jo ikke iBook spesielt dyr heller, under 9000 koster den billigste modellen med utdanningsrabatt (for studenter og lærere). Tviler på om man finner en såpass liten PC til den prisen. Nettverk fungerer naturligvis som det skal. Når det gjelder "pc vs mac"-diskusjoner finnes de i tusentalls, og man blir sjelden klokere av å lese dem. Det er fordeler og ulemper med alle operativsystemer. Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Link til tråden om ASUS s5600n i min sigg.. Lenke til kommentar
handuet Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Cybbe har rett med mac vs pc. Koker ofte ned til personlig smak, prioriteringer og slikt. Apple hevder at osx er mer stabilt enn windows, men jeg har ikke opplevd at windows har kræsja på veldig veldig lenge (og tror det gjelder ganske mange). OSX skal visstnok også være mer brukervennlig, men er kanskje et dårlig argument for bytting når man får til alt man trenger i windows (regner med at du gjør det ). Virker kanskje som om jeg er veldig for windows, men er faktisk ikke det (*livredd for å sette i gang en mac vs pc flamekrig* ). Har faktisk tenkt til å kjøpe en ibook av akkurat de samme grunnene som deg Lenke til kommentar
Vaffelkake Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 (endret) Tusen takk for alle svar og gode forslag! Jeg har funnet PCn for meg, og det er ingen her. Den jeg skal ha er Sony VAIO, og en i T-serien. F.eks. Sony VAIO T140, evt. TR1A. Sony Har 10,6" skjerm, er minimal i størrelse, OG har internt optisk drev. Det må jeg si er godt gjort! T-serien er det man virkelig kan kalle "bærbar". Svært liten, batteritid på rundt 6-8 timer, og innebygget WLAN = Perfekt for meg! Videre har den 40GB harddisk, 512MB ram og 1,1GHz CPU. Skal kjøpe et par stykker fra utlandet og selge, hadde jeg planer om.. Kommer an på interessen, selvsagt. Edit: Leif og feil link Endret 17. november 2004 av Vaffelkake Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Sony er absolutt sexy maskiner, men ooh, også veldig dyre.. Og ingen som fører VAIO i Norge, kan bestille via sonystyle men da får man engelsk tastatur så vidt jeg har skjønt. Hva blir prisen på den maskinen du har tenkt på nå? Lenke til kommentar
Spook Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 (endret) Du kan også ta en titt på denne. Jeg har bestillt en selv og har blitt lovet den levert 22/11. Har bestillt modellen med DVD-RW og den finnes ikke i landet enda. Dette er en av de få Fujitsu-SIemens maskinene som faktisk produseres i Japan. Lekker liten sak med den beste (oppgitte) batterilevetiden jeg noengang har sett for en bærbar. Gleder meg som en unge til julaften Nevnte ikke denne første gangen jeg leste innlegget ditt da den prismessig ligger over budsjettet ditt (du skrev selv at PC'er til rundt 20.000 er utelukket) men siden du selv drar frem Sony Vaio, som ligger rundt samme prisklasse, så nevner jeg denne. Endret 17. november 2004 av Spook Lenke til kommentar
Vaffelkake Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 (endret) sexy er mildt sagt.. Kommer nok til å selge den/de for rundt 13-14k eller noe slikt. Selvsagt ny og uåpnet. Og ja, med engelsk tastatur, men alle vet vel hvor æ, ø og å er? Du har jo norskt tastatur, bare selve tegnene på tastene som er feil. Endret 17. november 2004 av Vaffelkake Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 (endret) Elitegroup g553... Over 4 timer batteritid og lydløs når du bare surfer. Eneste minus er at den leveres med intel xtreme (røti) grafikk, men etter min mening er det meningen at spill spilles på desktop, og skolearbeid o.l. gjøres på laptop om mulig. Finnes på multicom til under 10000 (Du får en med celly m 1600 og m11 (r9700 128mb) til omtrent samme prisen) EDIT: Retta navn fra g1553 til g553 som er mer riktig Endret 17. november 2004 av OgnOmm Lenke til kommentar
HiSpeed Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 (endret) Kjøp en FCS P7010. Widescreen og 7 timer batteritid Pris ca. 16500,- eks mva Endret 17. november 2004 av HiSpeed Lenke til kommentar
Cera Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Hvor får du sony t serie til den prisklassen du ønsker? Lenke til kommentar
Cera Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Forøvrig skulle jeg hatt en bærbar slik du nevner og valgt sony hadde valget heller falt på x505. Lenke til kommentar
Vaffelkake Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 (endret) Jeg avslører ikke slike "firmahemligheter" Men, er du interessert, er det jo bare å sende en PM, men kjøp og salg er ikke lov her på forumet, så send en PM om det er noe.. EDIT: Kommer forøvrig mye sannsynlig ut på QXL/finn og slike steder om et par uker. Endret 17. november 2004 av Vaffelkake Lenke til kommentar
Cera Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Jeg overså at du skulle kjøpe disse i utlandet...forøvrig er x505 relativt sett rimelig billig i Norge... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå