Bandidos-Pelle Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Tittel: Den Siste Gangen Lengde: 4:09 Sjanger: Grøsser Prod. år: 2004 Ytt.info: I slutten av oktober, deltok POJP i en kortfilmkonkurranse, ved navn "Døgnfilm". Filmen skulle lages på ett døgn og kriteriene lød følgende: Tema måtte være "Den siste gangen", og filmen måtte innholde en saks, en blomsterbukett, et dyr og måtte ikke være lengre enn tre minutter. Dette var for å forsikre at vi ikke hadde laget filmen på forhånd. Dette er riktignok den "uoriginale" versjonen, hvor vi har lagt til innledningen vi måtte ta bort til det endelige forslaget til konkurransen. Denne er på overkant av fire minutter. Ta lyden på høyt, for da blir det stemning. Direkte link til filmen! Link til siden Tilbakemeldinger? Endret 10. november 2004 av Bandidos Pelle Lenke til kommentar
Andyax Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Kul film Ellers litt dårlig lydeffekter og hakkete panorering og veldig dårlig kvalitet på filmen. Var ofte ikke mulig å se personen. Er det ikke lys inne på kjøkkenet, siden han brukte stearinlys. Man pleier å ha taklamper på kjøkkenet sitt? Historien var litt morsom syntes da jeg, men kansje litt uklar. Morsomt da han den tredje gangen sa bakesukker og personen var på vei til å hente det og... Skjønnte ikke hvorfor han skulle drepe ham da men... Ellers bra bildekomposisjon og bra klippa sammen Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Jeg har litt smalt med tid, men jeg tar det viktigste jeg la merke til: Den var jo ikke skummel en plass. Det er sikkert vanskelig å få til, men hvis det var hensikten, så var vel filmen ca. mislykket. Jeg kjedet meg ikke ihjel altså... det var fint arbeid egentlig. Men å lage grøsserfilm med lengde på fire minutter er ganske vanskelig i seg selv. Komedier eller action passer egentlig bedre hvis man ikke har et større tidsrom. Det er vel simpelthen alt for kort tid til å rekke å bygge opp spenning på, og spenningen hviler vel i irriterende stor grad på en troverdig historie med karakterer som man kan relatere seg til. Jeg reagerte for eksempel da han brukte tid på å tenne et stearinlys. Jeg tror ikke en vanlig person ville gjort det. De fleste norske husstander er dessuten såpass utstyrt med belysning at det er mulig å dra en hvit pakke ut av et skap uten å måtte ty til levende flammer. Jeg skjønner at det var et forsøk på å sette en uhyggelig stemning til filmen; og det funker ofte veldig bra, men bare sørg for at ting faller seg naturlig slik at seeren slipper å tenke på hvor idiotisk det er. Slutten var kul dog. Nokså uoriginal og altfor forutsigbar, men det var et løft stilmessig i hvert fall. Men det ble langt mer vittig enn skummelt for å si det slik. Jobb videre med filmene deres... det har tatt seg godt opp. Edit: Jeg tok ikke noe av det tekniske nei. Jeg er veldig kravløs her, men jeg skjønner at folk finner diverse aspekter ved kameraarbeidet og lyden nokså irriterende. I klippene der hovedpersonen sto borte ved skapet, var ting for mørkt. Det er et lite triks å få folk til å skjønne at det er veldig mørkt, men samtidig få frem konturene i trynet på motivet, men det går. Det var litt irriterende å se på bare. Lyden var nokså dårlig egentlig, men det gjorde ikke så mye. Skikkelig hakkete stativpanorering i et par klipp. Det så litt stygt ut bare. Endret 10. november 2004 av sanoj_20 Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Altså, jeg satte "grøsser" i gåesøyne, for jeg fant ikke ut hvilken sjanger denne filmen er i. Takker for all respons, alltid positivt å få tilbakemeldinger, og det er gøy å se at det er mye man kan jobbe med. Tusen takk, og venter på flere synspunkter. Endret 10. november 2004 av Bandidos Pelle Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Ja, flott-flott. Men jeg synes teknisk kvalitet får litt overdrevent med oppmerskomhet ofte. Det er verken ikke noe galt i å kritisere det eller arbeide med det, men dere ligger på et såpass nivå at jeg heller synes dere bør fokusere på noe sånn som fortellerteknikk, noe som er uhyre oversett av unge filmskapere. Det audiovisuelle er en stor del av opplevelsen det òg, men det hjelper ikke når historien er fremstilt på en gørrkjedelig måte. (Deres er ikke det, men dere kan jobbe med ting vedrørende publikums opplevelse.) Stå på. Edit: Kunsten å fortelle burde vi lært tidlig på grunnskolen. Mange skoleelevers språkkunnskaper er i dag glitrende gode, men ikke faen om de kan fortelle og få leseren/seeren sittende sånn som de burde. Akkurat samme greia med litteratur og film nesten. Det finnes mange bøker på emnet... Endret 10. november 2004 av sanoj_20 Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Kjempeflott, god idè. Når du nevner det, har jeg faktisk sett noen knallgode filmer som bruker fortellerteknikk. Tusen takk for gode idèer og innspill. Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Jeg tenkte hovedsaklig på forbedring på det fortellertekniske. Evnen til å engasjere publikum: skremme dem, få dem til å le, få dem til å gråte, osv. Det er et veldig vanskelig område, men at du feiltolket meg tyder vel ikke på annet enn at ingen vitende norsklærere har tatt ansvar nok til å lære deg det. Det burde være obligatorisk synes jeg, da god fortellerteknikk er noe alt for mange mangler. Film er som å sitte rundt båler i skogen å fortelle om da du skulle lage pannekaker for første gang. Historien er ikke nødvendigvis spennende, men har du god peiling på dramaturgi, fiksjonsskriving eller filmskaping, gjør du den spennende allikevel. Du får folk sittende. De synes det er spennende. Morsomt. De blir underholdt, rett og slett. Jeg overdriver sikkert, men for å være ærlig har jeg aldri følt meg særlig underholdt av filmene deres. Så utrolig mye film som dere lager, er det i hvert fall bra vi ser tydelig fremgang. Andre har vel påpekt det samme. Kanskje ikke overalt dog. Det jeg mener er altså at så lenge ingen av dere er fantastiske komikere eller kjempedyktige skuespillere, så avhenger hele opplevelsen av hvordan dere presenterer og gjennomfører historien. Det er ikke glitrende arbeid her hele tida kanskje. Si dette til en forfatter, eller hvem faen som jobber med å underholde et publikum (foruten gummifjes og musikere og litt sånn kanskje): "PROBLEM – ØNSKE – HANDLING", og spør om en kommentar. Han har ikke noe problem med å kommentere det, fordi det er noe han har pugget inn-ut helt siden han ville bli forfatter, filmskaper, eller hva faen. Kanskje ikke akkurat den regla, men hele greia med grunnleggende historieelementer går noenlunde slik. Kunstfilmer uten historie eller typiske gummifjeskomedier og totale actionfilmer krever kanskje ikke alltid dem, men man er dødsdømt senere i bransjen foruten tror jeg. Tror jeg. Norskkarakteren min har i hvert fall sprengt etter at jeg fikk litt tak på de greiene. Skal dra nytte av det straks jeg får sjans til å lage en film med litt handling også. Men fortellerstemmer er kule og lite brukt. Gir en spesiell følelse. Som å lese en animert bok kanskje. Det er kult. Men det viktigste er jo at dere har det gøy. Men hvis noen av dere har store ambisjoner om dette ser ut til å elske så høyt, så foreslår jeg at dere titter på det. Eller i det minste tenker gjennom hvorfor en spennende film er spennende. Det er dog veldig mye dybden som er vanskelig å få tak på... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå