Gå til innhold

Pink Floyd, var de verdens beste band?

834HF42F242

Anbefalte innlegg

Det oppstod en debatt rundt Pink Floyd i progrock-tråden, og jeg tenkte det var bedre å trekke den ut i en egen topic. Jeg ønsker å bevege meg videre fra debatten rundt plata Animals, og til det faktumet at Pink Floyd må være verdens beste band. (Min mening!)

Jeg vet det er mange uomvendelige motstandere der ute, og jeg ønsker å høre deres innspill.

I mellomtiden siterer jeg noe som ble skrevet på www.tarkus.org under "Min øde øy-plate"

animals.jpg

PINK FLOYD animals (1977)

Jon Christian Lie

Da jeg hørte Animals for første gang (i yngre skoledager) falt albumet overhode ikke i smak. Det må sies at det drøyde en stund før plata ble gjennomlyttet fra start til slutt, og i dag skjønner jeg hvorfor den til stadighet finner sin plass på plate-tallerkenen.

Alt stemmer med denne plata. Fra den mektige, men akk så triste og fryktinngytende fabrikk-bygningen Battersea Power Station (som i årevis har vært nedlagt og som skulle rives, men som har fått lov til stå - grunnet protester og demonstrasjoner fra Pink Floyd-fanatikere!) som pryder plateomslaget til Hipgnosis, til den krevende og dystre musikalske omgivelsen, samt de geniale tekstene signert Roger Waters.

Vi kommer ikke utenom det faktum at det er få artister som har preget vår samtid mer enn dette eksperimentelle bandet. Det som har vært med på å gjøre Pink Floyd så spennende er at de gjennom hele sin karriere har ignorert alle rammebetingelser for hva popmusikk er og kan være. De har fulgt sine egne tanker, ideer og impulser. De satte sine egne grenser og skapte med det en helt ny sjanger.

Musikalsk inneholder komposisjonene en dristighet og dybde jeg ikke kan huske å ha vært borti på andre Floyd-album. Et typisk album som man stadig oppdager nye detaljer ved. Her finnes elementer fra prog, spacerock-partier, akustisk visesang, nydelige mollstemte - typisk «dovne Floyds’ke stemninger», «vanskelige» instrumental-partier med symfo- «touch», Gilmour-soloer i fusion-drakt og til og med kompromissløs pønk-energi(!). Mange elementer altså, men aldri halsbrekkende. Først og fremst er Animals behagelig lytting.

Edit: Legger til bilde

Endret av anth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen tvil om at Pink Floyd lager svært så bra musikk.

Men når det kommer til å si at et band er "verdens beste" må det bli nokså subjektivt.

Instumentalt og vokalt teknisk sett er de langt fra verdens beste.

Men, men...

Aner ikke jeg, er ihvertfall flere band jeg liker bedre enn PF. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror nok det er noen millioner U2 fans som er uenig med deg der ;) Det er umulig å svare på for det er så subjektivt som det bare kan få blitt. Det fins helt sikkert folk som hardnakket vil påstå at Vikingarna er verdens beste band.

Personlig syns jeg Pink Floyd er knallbra! :thumbs:

Lenke til kommentar

Fra min side blir det nok subjektivt, men jeg tenker ikke på bandet i den forstand at jeg synes band-medlemmene er dyktige (fordi om Gilmour er høyt på rankingen over verdens beste gitarister. Han er blitt undervurdert alt for lenge)

Personlig er jeg meget vidstrakt når det gjelder musikk, og liker utrolig mange band. Det som gjør Pink Floyd så spesielt, er hvor store og kunstneriske albumene føles. Covera gir direkte assosiasjoner til den musikalske stemningen en finner på plata, og hvert album er som en egen bok. Stemningsmessig føler jeg meg 100% forenlig med deres musikk, og få andre band har fått meg til å like absolutt alle utgivelsene. Hvis jeg fikk ønsket om å få se en historisk konsert oppfylt, ville valget falt på 'Live at Pompeii' (med sterk konkurranse av Led Zeppelins 'The song remains the same' og Bowies avskjedskonsert for Ziggy Stardust).

Objektivt sett så har de det beste tema-albumet (dark side) og det beste lysshowet. De har også vært lengst på ei hitliste for album og har satt solide avtrykk i den moderne musikkhistorien.

Endret av anth
Lenke til kommentar
Jeg tror nok det er noen millioner U2 fans som er uenig med deg der ;) Det er umulig å svare på for det er så subjektivt som det bare kan få blitt. Det fins helt sikkert folk som hardnakket vil påstå at Vikingarna er verdens beste band.

Personlig syns jeg Pink Floyd er knallbra! :thumbs:

Jeg er U2-fan også... hehe. Albumet 'War' f.eks. er så sykelig bra at det ikke kan forklares.

Lenke til kommentar

Hmmm..det blir nok ett for personlig spørsmål. Hvis noen av kriteriene er; lang karriere, tøffe covere, gode salgstall osv, så vil vel mange Stones fans le så høyt at de rister :p

Ut i fra overnevnte kriteriere vill jeg personlig satt Jethro Tull, Rush, og Led Zep foran Floyd. For mitt vedkommende er det ofte morsomst, eller mest personlig, med band som ikke er så godt kjent. :) Har fått kraftig Eloy dilla for tiden, og har nå flere Eloy plater enn hva jeg har av Floyd ;)

Lenke til kommentar

Faren min elsker Pink Floyd. Jeg syns heller ikke det er så dårlig musikk. Men jeg syns AC/DC er det beste uansett. Jeg kan kjøpe en AC/DC cd og høre konstant fra start til slutt med gåsehud over hele meg. De er helt fantastiske! De er bare best syns jeg. :w00t:

EDIT: Akkuratt nå hører jeg på: "AC/DC - Rock and Roll Aint Noise Pollution" :cool:

AC_DC.jpg

De begynner å bli gamle da :( Men musikken er like bra! :D

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar

Jeg støtter opp om at det er vanskelig å kalle noe band verdens beste. Men Dark Side of the Moon har vel så og si alle salgs og hittlise rekordene som er (mulig jeg tar feil for jeg har ikke sjekket fakta), så det betyr vel at det er mange der ute som like Pink Floyd.

Ellers så personlig synes jeg tiden før The Wall er Best, og har stor sans for Roger Waters. Synes hans plate, Amused to death også er glimrende. Syd Bareth(tror det skrives noe slikt) har jeg derrimot ikke så mye til overs for, og er vel egentlig ikke noen stor Gilmour fan heller. Men det er vel som det meste annet, smak og behag.

Lenke til kommentar
Å kalle et band for best blir feil. Og musikk som er sagt kunst, og musikk er ikke en konkuranse med vinnere... (vel, musikk har jo en del "tapere" :p)

Men idag føler eg ikke for å være politisk korrekt...

PINK FLOYD ER BEST! :w00t:

Vel, musikk er musikk.

Du kan pent si hva som er best av blink 182 og Pink FLoyd. Kan man det, så kan man sammenligne ethvert band.

Man kan jo si hva som er best, Munch eller Van Gogh. Men må begrunnes på flere nivå og spektre.

Pink Floyd hadde noe rundt seg få få band hadde. The Beatles og The Doors hadde og en slik spesiell aura rundt seg som var og er sjelden aura.

Men det er noe med Pink Floyd ikke noe band har vært i nærheten. Pink Floyd er ikke et band etter min mening, Mesterlig sammensetting er vel det ord rekker til..

Lenke til kommentar

Når man skal et band verdens beste må man se på bandets betydning i musikken,

samt over hvilket spekter av stilarter denne betydningen er.

Pink Floyd er veldig bevist i sin stil, du har før og etter Syd Barret, samt noen

utgivelser som er litt anderledes -> Atom Heart Mother f.eks.

Men musikken etter f.eks Dark Side of The Moon er veldig lik -> musikalsk uttrykk,

man vel si denne kom med låte Echos på Meddle (plata før).

Jeg vil si at Pink Floyd er for Pink Floyd til å kunne kalles verdens beste band,

skal man snakke om band som har gitt ut masse forskjellig i omtrent de fleste

stilarter (årstall for utgivelser tatt i betraktning) sitter man kun igjen med

The Beatles... -> Eg blir jo mere eg får hørt bevist på deres betydning, de har

lagt grunnlaget for all moderne musikk. Dette er en prestasjon som ingen andre

kan skilte med -> mao de må være tidendes beste band, og da igjen verdens

beste gjennom tidene..

Pink Floyd er rett å slett for lite utforskende -> Og ikkje misforstå dette, elsker

Pink Floyd men de har en likhet i all sin musikk man ikkje kommer utenom.

Selvsagt må man skille mellom før og etter Syd Barret.

Man kan ikkje være subjektiv i en slik diskusjon -> man må se på den historisk

betydning. Følelser har intet å si i spørsmål om hva som er verdens beste band.

Endret av kvikks
Lenke til kommentar

Echoes, å herregud for en sang. Satt på hifiklubben. Med de Bang og Olufsen hvor man kan sette overalt.

Druste på, satt med frysninger i 30 min..lengre enn selve sangen.

Herregud, da var livet så utrolig bra. Sånne musikkopplevelser betyr så mye.

Og Pink Floyd er det bandet som har skapt flest slike opplevelser for meg.

Lenke til kommentar

Pink Floyd: The Wall er verdens tredje mest solgte album iflg. http://members.aol.com/PaulHry/music/riaa.html

(Slått av Eagles: Their greatest hits, og Michael Jackson: Thriller)

Blant top 20 er det tre band som har to album. Eagles, Pink Floyd og Beatles.

På top 50 er Beatles inne med fire album.

Hvordan man definerer et godt band er vanskelig å si. Når det gjelder generell appell så er nok Beatles nummer 1. Og man kan vel vanskelig si at Beatles er dårlig band?

Pink Floyd er derimot så godt som sin egen sjanger. Og det er bra gjort å ha så bred appell når man egentlig er et så smalt band.

Personlig liker jeg Pink Floyd bedre enn the Beatles. Men jeg vil alikevel gi the Beatles førsteplassen, med PF på en god andreplass.

Lenke til kommentar
Det finnes ikke noe som heter "verdens beste band".

Det kan du si på en måte, sånn at det som er best for en ikke er best for en annen..

MEN - som man kan analysere at Pelé var verdens beste fotballspiller, kan man muligens også utrope et verdens beste band.

Tror ikke det ville bli Pink Floyd, selv om de sikkert kom brukbart høyt. Et av ankepunktene mot PF vil være at ingen av medl der er blant de aller beste på sine instrumenter (der ville nok kjente band som Led Zep og Rush stille endel sterkere)

Mitt forslag til verdens beste band er: The Tubes - mest kjent som "sjokkrockerne fra San Fransisco", de ble beryktet for sine spektakulære sceneshow.

Uheldigvis kom musikken og plateproduksjonene litt i skyggen for dette. Men bandet var faktisk et av..og kanskje altså DET mest dyktige og beste jamt over, både når det gjelder musikerne, låter/ideer, arrangementer og samspilthet.

Litt ampurterte i dag, etter at Bill Spooner, Vince Velnick og Mike Cotton sluttet og ble erstattet av andre.

Trommeslageren Prairie Prince ble også kåret til best drummer i 1985. I det hele tatt, kan vanskelig tenke meg noe gjennomført bedre band enn Tubes på sitt beste

Lenke til kommentar
MEN - som man kan analysere at Pelé var verdens beste fotballspiller, kan man muligens også utrope et verdens beste band.

Jeg mener det ikke kan sammenlignes direkte. Da må det i så fall gjelde hvem i verden som er flinkest til å spille et instrument. Musikk er mye mer subjektivt enn fotball.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...