Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabil trådløs :(

Anbefalte innlegg

Heisann!

I dag kjøpte dama mi den bærbare pcn som er på tilbud hos Prix. Da var det på tide å ordne trådløst nettverk til den. Jeg kjøpte linknet trådløs ruter.

Jeg koblet denne ruteren til Netopia ruteren min fra nextgentel. Gikk inn på settingsene til den nye ruteren. Fjernet all sikkerhet. Deaktiverte automatisk tildeling av ip adresser. Deretter koblet jeg kabelen fra netopia ruteren til en av LAN portene på den nye ruteren (ikke internet ingangen), og så strakk jeg kabel til den stasjonere pcn til en av de andre LAN portene. Den stasjonære føk rett på nett, mens den bærbare ikke kom på nett. Den finner nettverket med en gang med max signal, men klarer ikke å koble til. Når jeg trykker kobler til skjer det ingenting. Den bare søker...Jeg stilte så in gateway, ip osv manuelt, men uten hell den bærbare kom ikke på nett.

Da skjedde det merkelige. Jeg dro til den stasjonere for å surfe etter nye firmware til linksysn. Da jeg kom tilbake til den bærbare hadde den koblet seg på nettet! Internett funka. Jeg tok en restart, og der var internett til h**** igjen. Prøvde repair og koble til utallige ganger uten hell. Men plutselig så koblet den seg til igjen helt uten videre.

JEg har windows SP2 på begge maskinene. Den bærbare har home edition norsk. Det underlige er at jeg har hatt noen veldige trådløs problemer med SP2 og home edition tidligere også... er det noen sammenheng ?

Dama blir fortvilet hvis tilkoblingen fortsetter slik. Håper noen kan hjelpe meg!!!

Holder på å rive av meg håret.

-Zachzi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Dette er vel vanlig kost med trådløst utstyr dessverre...

Høres ut som trådstarter har gjort riktig mht. konfigurering, men jeg stiller spørsmålstegn med å kjøpe en trådløs router og i praksis bruke den som ett aksesspunkt... Dersom det står i manualen (RTFM) at den kan brukes som ett aksesspunkt mot en "vanlig" router.. så er vel det avklart..

Jeg har iallefall opplevd at mye av det trådløse utstytret som man skal bruke til å koble til en basestasjon ikke er helt A4...

Dersom alt er fra samme produsent.. går det som regel greit... Er aksesspunktet/router fra ett "seriøst" firma som 3Com.. går det også greit med alskens klientkort(vanligvis).

Med f.eks. D-Link aksesspunkt/router og div. klientkort fra andre produsenter... "prøv-og-feil"...

Du må også i mange tilfelle dekativsisere "Let Windows Manage Wireless".. og manuelt sette "SSid", "Channel", "Preamble=SHort" etc... enten via medfølgende klient-applet.. eller via "settings" for driver (Network Connection->Wireless Connection n->Properties->Configure->Advanced Settings...

Da går det som regel greit ved restart (det opprettes da en profil med navn=SSid).

Men ofte er det enkleste (og dyreste på kort sikt) og bytte ut HW med noe som er mer kompatibelt med hverandre...enten klientkort.. eller aksesspunkt/router.

Dette er iallefall min erfaring...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

grunnen til at du fikk problemer når du slo av dhcp-serveren i den trådløse ruteren er mest sannsynlig fordi den bruker for lang tid på å videreformidle dhcp-requests mellom netopiaen og klientene. du får dermed en timeout.

i oppsettet til den trådløse ruter har du kanskje noe som minner om DHCP-relay eller noe lignende. pass da på at denne er på, eller så vil den ikke videreformidle

og du vil få timeout uansett.

er litt i tvil hvorfor du koblet til netopiaen til LAN siden på trådløs ruter, men

om det fungerer er ingenting bedre. :thumbup:

et par ting som kan øke stabiliteten:

- slå på dhcp-server på netopia.

- koble netopia til WAN siden på trådløs ruter.

- konfigurer trådløs ruter til å motta ip automatisk på WAN

- slå på dhcp på trådløs ruter.

- koble stasjonær til på LAN siden på trådløs ruter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...