Gå til innhold

HJELP!! IRQ konflikt!

Anbefalte innlegg

Hey folkens!

Har i det siste ikke kunnet installere eller spille spill (det ender med blåskjerm eller plutselig restarting i både win 98 og xp pro) og jeg har funnet ut at det er en IRQ konflikt! Jeg har aldri hvert borti akkurat dette så jeg lurer på om dere kunne hjelpe meg? Hva skal jeg gjøre for å få rettet opp i dette?

PLEASE HELP ME!! :smile:

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at du har formange ting i pc er tull. at det går an å skrive noe slikt tull :grin:

Det du kan gjøre er å prøve å flytte om på pci korta hvis alle pci portenen er opptatt, hvis ikke kan du flytte kortett til en annen port, å prøve om det hjelper. :smile: Lykke til :grin:

Lenke til kommentar

Går det ikke å sette desse automatisk?

kontrollpanel -> system -> fanen til maskinvare/enhetsbehandling

skal jo ikke få blåskjerm uansett hvor mange komponenter som står i PC'n din, er jo det som er meningen å fylle en datamaskin opp.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-25 22:48, Flakkman skrev:

Hey folkens!

Har i det siste ikke kunnet installere eller spille spill (det ender med blåskjerm eller plutselig restarting i både win 98 og xp pro) og jeg har funnet ut at det er en IRQ konflikt! Jeg har aldri hvert borti akkurat dette så jeg lurer på om dere kunne hjelpe meg? Hva skal jeg gjøre for å få rettet opp i dette?

PLEASE HELP ME!! :smile:

Takker for svar!

Du kan vel finne ut hvilken IRQ konflikt du har? Ellers er jeg enig i det Fixer'n sier. Bytt om på de kortene du har på PCI. Hvis du ev. finner ut om/hvilket PCI-kort som skaper IRQ konflikten er det jo ikke noe problem(som regel). Da kan du bare ta det kortet å sette det i en annen PCI. Husk at de kortene du har på PCI som regel deler IRQ med en annen enhet og det er ikke alle enheter som takler å dele IRQ med andre...

Lykke til med problemet :smile:

/steinih :grin:

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar helt feil så er det ikke pci kortene som bestemmer irqene men pci portene i de fleste tilfellene utenom hvis du har nettverkskort og modem/ isdn kort. Disse har fast irq (tror jeg) er ikke 100% sikker men jeg mener jeg har hørt noe i den rettningen. Hvis jeg tar feil så innrømmer jeg at jeg har tatt feil. :grin:

Lenke til kommentar
steinih skrev (2002-05-26 00:40):

Fixer'n du har helt rett! Det er ikke ingen PCI kort som har faste IRQ'er, portene derimot har det...

/steinih :smile:

Tja... Dette er en sannhet med visse modifikasjoner

PCI portene har som regel en forhåndsinnstilt IRQ, men denne er mulig å endre for hver port i bios (var i alle fall slik på mitt gamle Aopen hk). (Kunne skifte IRQ på de forskjellige enhetene fra win95 og 98 også når jeg tenker meg litt om, men er ikke sikker på win xp/2k)

Eldre PCI kort (før PNP) hadde ofte en fastsatt IRQ eller muligheten til å skifte denne med jumpere. Man måtte da forandre i bios, windows eller på kortet slik at maskinen brukte samme IRQ som kortet på den gjeldene PCI porten.

Dagens PCI kort er som oftes PNP (Plug And Pray) og er laget slik at de godtar alle(??) IRQ adresser som maskinen kan finne på å gi det.

Til deg som startet tråden:

Er du helt sikker på at du har en IRQ konflikt?

Hvis oppsettet har fungert tidligere og du ikke har installert noen ny hardware som gjorde at problemet oppsto eller gjort større forandringer i bios, så er jeg ganske sikker på at problemet er windows relatert.

Hvis du har muligheten så vil jeg anbefalle at du installerer windows pånytt.

ps: Det er jo en mulighet for at en komponent i maskina (feks et PCI kort) er på vei til å ta kvelden og dette fører til problemet.

[ endret av John_^ den 2002-05-26 02:50 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-26 00:10, Flakkman skrev:

Kan noen mer seriøse enn den lille drittungen svare?

Du kan osså frigjøre irq`er med og deaktivere porter, som 1 av serial portene dine, om du ikke bruker begge. Samme gjelder printer porten (lpt). Bruker du ingen av dem kan du deaktivere dem alle. Så har du 3 irq`er ledig. Deretter når du finner ut vilke kort som crasher med verandre kan du forandre irq`en som er signert til pci slot`en i bios. Gidder ikke gå noe dypere.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-26 02:48, John_^ skrev:

Til deg som startet tråden:

Er du helt sikker på at du har en IRQ konflikt?

Hvis oppsettet har fungert tidligere og du ikke har installert noen ny hardware som gjorde at problemet oppsto eller gjort større forandringer i bios, så er jeg ganske sikker på at problemet er windows relatert.

Hvis du har muligheten så vil jeg anbefalle at du installerer windows pånytt.

ps: Det er jo en mulighet for at en komponent i maskina (feks et PCI kort) er på vei til å ta kvelden og dette fører til problemet.

<font class=editedby>[ endret av John_^ den 2002-05-26 02:50 ]</font>

Jeg er ganske sikker på at det er en IRQ konflikt, siden det er det blåskjermene påstår. Jeg har allerede formatert og reinstallert windows 3 ganger, uten hell! Har prøvd å ta ut nettverkskortet men det gjorde ingen forandring. Skal prøve å ta ut lydkortet. Ya will be updatet :smile:

Lenke til kommentar

Får du beskjeden

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL :smile:?

Det er en :

acpi eller

soundblaster live eller

minne eller

L2 cahce eller

for lite powersupply :smile:

feilmelding:)

Prøv å flytt lydkortet opp til pcislotten under agpporten, det er eneste sted det funker på mitt hk fortiden:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...