bensin16 Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Hva leder varme best av kopper og vann? Skal lage en liten god haug med vannkjølings blokker..=) Lenke til kommentar
totveit Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Hva har det med om kobber elle vann leder best? Hadde du planer om å lage kjøleblokker av vann? I så fall vill jeg se resultatet :smile: Eller hadde du tenkt å bytte kjølevæsken ut med kobber, og da nok en ging vil jeg se resultatet! Mene tilbake til saken, jeg vil tro at kobber leder varme bedre enn kobber. Men dette er bare noe jeg innbiller meg. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Quote: Den 2002-05-25 22:44, bensin16 skrev:Hva leder varme best av kopper og vann? Kobber (og aluminium) leder varme ekstremt mye bedre enn vann. Lenke til kommentar
rLnd Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Kanskje han har tenkt å kjøre vannet direkte inn på coren... Lenke til kommentar
hce Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 En gigantisk aluminiumsribbe (evt. kobber) Med masse finner som stikker opp (luftkjølingsprinsipp) der du har en gigantisk strøm av vann igjennom 1" rør eller mer. Så kjører på med underkjølt vann. Det skulle nok kjøle prosessoren rimelig bra. Men krever litt "utstyr"... :smile: Fres ut en blokk i kobber og kjør vann igjennom, ikke vits å finne opp hjulet på nytt. Med mindre du har lyst da :smile: Lenke til kommentar
Jeez Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Hva leder varme best av kopper og vann? --- Kva hadde vore mer genialt en flytande kopper? Tenk på mulighetane for tyntflytane kopper! Beklager for usaklig innlegg. Jeez Lenke til kommentar
steinih Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Quote: Den 2002-05-26 00:29, Jeez skrev:Hva leder varme best av kopper og vann? ---Kva hadde vore mer genialt en flytande kopper? Tenk på mulighetane for tyntflytane kopper! Beklager for usaklig innlegg.Jeez Er du klar over at kobber har et smeltepunkt på 1083 grader?? Og hvis du skjønte at det var et usakelig innlegg før du posta den, hvorfor i all verden gjorde du det da? /steinih Lenke til kommentar
XenTer Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 de bruker ikke akkurat kobber til å kjøle ned atom reaktoerer... Det vil si at konklusjonen min er at du klarer kjøle bedre med vann men det er jo mer stress å dra med seg ei pumpe og alle ledninger utenom subben, toweret 19" tommeren og allt det dritten på LAN rundt forbi. Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Quote: Den 2002-05-26 00:48, XenTer skrev:de bruker ikke akkurat kobber til å kjøle ned atom reaktoerer... Det vil si at konklusjonen min er at du klarer kjøle bedre med vann men det er jo mer stress å dra med seg ei pumpe og alle ledninger utenom subben, toweret 19" tommeren og allt det dritten på LAN rundt forbi. Vet du noe om kjøling av atomreaktorer? Tenkte ikke det nei. De bruker vann til å kjøle stavene med, men vannet blir jo kjølt ned gjennom noen prosesser osv.. husker ikke helt hvordan det forgikk selv. Poenget er at det hadde ikke funket å støpe stavene inn i en gigantisk kopper-blokk, og regnet med at det kjølte godt nok. Kobberet kunne ledet vekk varmen, med da måtte man ha hatt luft (eller vann) til å kjøle kopperet igjen! Skjønner du litt mer nå? Kopper kan lede varme raskt vekk fra prosessoren, men det må luft eller vann til, for å fjerne varmen bort fra kopperet igjen! [ Denne Melding var redigert av: Kenny000 på 2002-05-26 01:56 ] Lenke til kommentar
bensin16 Skrevet 26. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2002 Hvis kobber ledet varme bedre enn vann, ville jeg laga en vannkjølingsblokk med finner for luftkjøling også. Og den andre tingen var, at hvis kobber ledet varme like bra/bedre enn vann, var det det samme om jeg hadde 3mm bunn eller 5mm bunn! :] Vurderer tykkelsen av blokka og litt sånnt. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Quote: Den 2002-05-26 10:50, bensin16 skrev:Og den andre tingen var, at hvis kobber ledet varme like bra/bedre enn vann, var det det samme om jeg hadde 3mm bunn eller 5mm bunn! :]. Les her: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...t=15&replies=15 Lenke til kommentar
Bugaloo Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 jeg har hørt at kvikksølv skal lede varme bedre enn vann så hvis noen snubler over ett par hundre kvikksølvtermometer er det bare å prøve :smile: Lenke til kommentar
CFD Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Quote: bensin16 skrev (2002-05-26 10:50):Hvis kobber ledet varme bedre enn vann, ville jeg laga en vannkjølingsblokk med finner for luftkjøling også.Og den andre tingen var, at hvis kobber ledet varme like bra/bedre enn vann, var det det samme om jeg hadde 3mm bunn eller 5mm bunn! :]Vurderer tykkelsen av blokka og litt sånnt. Hvis ikke jeg har misforstått så har vann en stor varmekapsitet (Det krever mye energi for og varme det opp) Så du må poste bilder av prosjektet , lurer på hvordan du akn fikse dette Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Quote: Den 2002-05-26 15:38, Bugaloo skrev:jeg har hørt at kvikksølv skal lede varme bedre enn vann så hvis noen snubler over ett par hundre kvikksølvtermometer er det bare å prøve :smile: Men kvikksølv utvider seg når det vil varmere da. Ville ikke akuratt hatt kvikksølv rennene nedover PC-en min. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Quote: Den 2002-05-26 17:47, CFD skrev:Hvis ikke jeg har misforstått så har vann en stor varmekapsitet (Det krever mye energi for og varme det opp)Så du må poste bilder av prosjektet , lurer på hvordan du akn fikse dette Gjør følgende.. Sett på en panne vann på den ene kokeplata. Sett på en panne med en kopperklump Hold så hendene ned i vannet og på kopperplata, hva tror du skjer? Den handa som brenner seg først har vunnet.. Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Quote: Den 2002-05-26 19:15, SirHartge skrev:Sett på en panne vann på den ene kokeplata.Sett på en panne med en kopperklump Hold så hendene ned i vannet og på kopperplata, hva tror du skjer? Så dere har ikke forstått det ennå?? Les NØYE Det er feil å sammenligne kobber med vann i et kjøleannlegg. Kopperet trekker bort varmen fra CPU. Vannet transporterer varmen bort fra kopperet! Skal man sammenligne noe, må man sammenligne kopperet med f.eks aluminium. Så kan man sammenligne vannets egenskap med luft. Hvorfor? I et luftkjølesystem, er det luften som fjerner varmen bort fra kjøleribben (som evt er laget i kopper). I et vannkjølingssystem er det vannet som fjerner varmen bort fra kjøleblokken(som evt er laget i kopper)! Begynner dere å skjønne sammenhengen etterhvert? [ Denne Melding var redigert av: Kenny000 på 2002-05-26 20:03 ] Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Quote: Kenny000 skrev (2002-05-26 19:52):Så dere har ikke forstått det ennå??Les NØYEDet er feil å sammenligne kobber med vann i et kjøleannlegg.Kopperet trekker bort varmen fra CPU. Vannet transporterer varmen bort fra kopperet!Skal man sammenligne noe, må man sammenligne kopperet med f.eks aluminium.Så kan man sammenligne vannets egenskap med luft.Hvorfor?I et luftkjølesystem, er det luften som fjerner varmen bort fra kjøleribben (som evt er laget i kopper).I et vannkjølingssystem er det vannet som fjerner varmen bort fra kjøleblokken(som evt er laget i kopper)!Begynner dere å skjønne sammenhengen etterhvert?[ Denne Melding var redigert av: Kenny000 på 2002-05-26 20:03 ] Øh, tror de fleste har skjønt det ja. Men spørsmålet i overskriften var hva som ledet varme best av vann og kobber. Eksempelet SirHartge var jo bra til å illustrere det med, så jeg skjønner ikke hva du maser etter egentlig... Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Poenget mitt var jo egentlig bare at diskusjoenen egentlig ikke er så saklig.... Dessuten, det eksempelet er jo ganske feil også.... Da er det jo snakk om varmeledningsevnen til pannen som vannet er i, mens kopperet ligger direkte på platen! :wink: Så eksempelet er heller ikke 100% bra heller, men det var ikke det som var poenget! Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Quote: Den 2002-05-26 23:05, Kenny000 skrev:Da er det jo snakk om varmeledningsevnen til pannen som vannet er i, mens kopperet ligger direkte på platen! :wink: ta en titt på eksempelet en gang til du :wink: (som forøvrig er knallbra :smile:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå