Gå til innhold

Filmer om 2.Verdenskrig

Lanka

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
-Platoon, jeg likte den ikke noe særlig, men den er jo en klassiker, så jeg nevner den likevel. Også denne er fra vietnam

Jeg trodde jeg var den eneste... Den er jo bra, men når folk begynner å sammenligne FMJ og Apocalypse Now (de to beste krigsfilmene, sammen med Das Boot) med Platoon, reagerer jeg.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
Ellers må jeg si at de første 30 minuttene av Full Metal Jacket er hysteriske:

-----

Gunnery Sergeant Hartman : How tall are you, private?

Private Cowboy : Sir, five-foot-nine, sir.

Gunnery Sergeant Hartman : Five-foot-nine, I didn't know they stacked shit that high.

-----

Gunnery Sergeant Hartman : Were you born worthless, or did you have to work at it?

-----

Gunnery Sergeant Hartman : Holy dog shit. Texas? Only steers and queers come from Texas, Private Cowboy. And you don't look much like a steer to me so that kinda narrows it down. Do you suck dicks?

-----

And the list goes on....

Har alltid likt han skytteren i helikopteret og hans teorier om hvem som er fiende eller ikke:

''Everyone that runs is a VC, every one that doesn't run is a well dicipined VC''

(eller noe sånt :blush: )

Lenke til kommentar

Band of Brothers fåes for bare fire hundre kroner på Elkjøp nå, om jeg ikke tar feil. Helt grei serie det synes jeg.

Jeg er litt lei krigsfilmer, men jeg grein meg ihjel under Idi i smotri for å være helt ærlig. Har sett litt for lite krigsfilm til å kunne anbefale noe mer enn dem som er å finne på IMDb's Top 250 liksom.

Lenke til kommentar

heh Pearl Harbour ja... Husker jeg først så traileren til den filmen og tenkte "Holy Shit! den må jeg se!" pga de 4 minuttene traileren varte var det eksplosjoner av dimensjoner, flyging og masse action... men når du ser filmen finner du at av de 3 timene så ER det bare 4 minutter med action.. resten en sørgelig smiriade av klisjeer og drama.. blæh..

Lenke til kommentar

Enig der gunfreak19. de filmene er meget bra. spes The Longest Day, i tillegg vil jeg legge på Patton og The Train som to av mine favoritter:D.

Anbefaler også serien War And Remembrance som er den beste krigserien laget pr dags dato etter min mening.

Lenke til kommentar

The Bridge on the River Kwai er meget anbefalt. Man får et innblikk i hvordan den engelske overklassen (representert ved offiserene) tenkte i denne filmen, i tillegg til at filmen generelt er meget bra laget. Ellers er jeg en fan av både Saving Private Ryan og Band of Brothers-serien, begge laget av Spielberg-selskapet Dreamworks.

Das Boot er også å anbefale, selv om mange syns den blir litt lang.

Om man vil se krigsfilm generelt, ikke bare 2. verdenskrig, er Black Hawk Down en bra film, om enn noe trademark amerikansk. Når jeg var i militæret, ble den brukt som eksempel på realistiske fremrykninger i bebodd område bl.a., så den er iallefall preget av realisme.

Lenke til kommentar

Livet er herlig

Dette er en film om en italiensk jøde som flytter til storbyen, og får et luksuriøst liv.

En dag blir han og sønnen tatt av tyskere for å dra til konsentrasjonsleir, og konen hans, som ikke er jøde, vil gjerne bli med. Mannen blir drept i 1945 av en tysk vakt, og sønnen og dama blir reddet. Masse humor i denne filmen ,samtidig som den er litt alvorlig.

edit: Må kanskje legge til hva filmen handler om.

Endret av Mixel
Lenke til kommentar

Saving Privare Ryan

Utrolig lekker foto. Går dypere enn overflaten ved å gi oss et innblikk i at det er den vanlige borger som kjemper i krig og at det var et sjangsespill om en døde eller overlevde i feltet. Den viser et realistisk bilde av krigen (imotsetning til, etter min mening, kalkunen The Longest Day og Pearl-fucking-jeg hater-Jerry Bruckheimer- Harbor) med blod, gørr og kniver som sagte stikkes ned i brystet. Den skaper spenning ved kun å vise amerikanernes perspektiv. Kanskje den perfekte krigsfilm?

The Thin Red Line

Vakker, nydelig, velspillt, velregissert av min kanskje favorittregissør Terrance Malik! Har mange likheter med Saving Privare Ryan, i f.eks. kun å vise amerikanernes perspektiv. Genial!

Platoon

Rørende, realistisk, blodig, velfortalt og med litt humor på toppen. Elskverdig.

Andre "muster":

Apocolypse Now! selvfølgelig..

Pianisten

Schindlers List

Lenke til kommentar
Saving Privare Ryan

Utrolig lekker foto. Går dypere enn overflaten ved å gi oss et innblikk i at det er den vanlige borger som kjemper i krig og at det var et sjangsespill om en døde eller overlevde i feltet. Den viser et realistisk bilde av krigen (imotsetning til, etter min mening, kalkunen The Longest Day og Pearl-fucking-jeg hater-Jerry Bruckheimer- Harbor) med blod, gørr og kniver som sagte stikkes ned i brystet. Den skaper spenning ved kun å vise amerikanernes perspektiv. Kanskje den perfekte krigsfilm?

The longest day er mye mindre Amerikansk en SPR.

SPR er en action film, som gir et helt galt bilde at omaha. i filmen ser det ut som de var på stranda i 20 min, mens det egentlig var der hele dagen.

longest day viser også like mye av Franske, brittiske og tyske side som de amerikanske

Lenke til kommentar

Jeg har ikke påstått at Saving Private Ryan ikke er amerikansk, for det er den. Men jeg har sagt at den er realistisk, imotsetning til The Longest Day. Som omtrent ikke viser blod i filmen. Den er rett og slett pinlig og en typisk utstyrs og dyre skuespillere film. Noen av krigsscenene er så "bestemor til barnebarn" versjonert, at det er flaut og se på.

Min mening selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...