Gå til innhold

beste skjermkortet.. 5k

RaW_DeNiM

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bra valg!

nytt argument for x800xt pe-> det krever hellr ikke like mye strøm som 6800 ultra gjør

Ja... Hele 9W det er mye :roll:

Fra Xbitlabs sin test på strømbruk på nVidia og ATi kort:

Here’s the first surprise to you! I was speaking back in my first report that the two power connectors of the GeForce 6800 Ultra was no real reason for panic, and that’s really so. The card does not eat a lot more power than the topmost competitor model, the ATI RADEON X800 XT Platinum Edition. In the Burn mode, the non-overclocked GeForce 6800 Ultra consumes 72.09W against the RADEON X800 XT PE’s consumption of 63.23W

For meg falt valget på 6800 Ultra fordi jeg ikke liker å kjøpe "gammel" teknologi. Når noe nytt er tilgjenglig, og det fantes ingen X800XT PE kort med dual-DVI da, og det viktigeste... JEg bruker litt Linux nå og da, og Linux-driverne til ATi er SÅ dårlige at et GeForce4 kort hadde vært bedre enn et X800XT PE

Lenke til kommentar
For meg falt valget på 6800 Ultra fordi jeg ikke liker å kjøpe "gammel" teknologi. Når noe nytt er tilgjenglig, og det fantes ingen X800XT PE kort med dual-DVI da, og det viktigeste... JEg bruker litt Linux nå og da, og Linux-driverne til ATi er SÅ dårlige at et GeForce4 kort hadde vært bedre enn et X800XT PE

Det jeg ikke skjønner med det argumentet om ny teknologi er: hvorfor er det slik at den nye teknologien ikke er bedre eller mer effektiv enn den "gamle" ...?

her er vinner av viktige egenskaper med ny teknologi:

størrelse : X800XTPE

varme : X800XTPE

ytelse : X800XTPE

(vi snakker om ALT PÅ høyeste, altså IKKE 1600x1400 uten AF og AA som en del kjører på)

Jeg er ikke særlig pro nVidia eller Ati, jeg har 2 grafikk kort (GF 460 VT / RX9800)og begge er fra MSI (er pro MSI :D ). Mitt råd : vær litt mer kritisk når du kjøper "ny" teknologi.

Lenke til kommentar
Raptor' date='10/11/2004 : 15:36'] Linux-driverne til ATi er SÅ dårlige at et GeForce4 kort hadde vært bedre enn et X800XT PE

dette virket VELDIG u-sansynlig, men jeg bruker ikke linux så jeg veit ikke.

men uansett så blir det 100% feil å kalle x800xt pe gammel teknologi!

hvis teknologien i x800 kortene er gammel, så er virkli ikke den nye teknologien mye å stole på!

Lenke til kommentar

Nye Linuxdrivere ble sluppet igår fra ATi

X800XT PE er per definisjon ikke "gammel" teknologi. Når det gjelder SM veien så er den ikke langt unna for å oppfylle minstekravet for SM3.0, men den mangler blandt annet FP32, noe som er et minstekrav for SM3.0 support.

Når det gjelder komprimeringsritme og effektivisering av båndbredde er X800 bedre enn NV4x serien (Z occulsion, 3Dc, etc).

ATi har også implementert shader gjenkjenning i hardware til X800 slik at, etterhva jeg har forstått, kjenne igjen hvilke registre en shader trenger maks og bare bruke de. (Tall fåes her f.eks)

bare for å trekke ut at R420 serien ikke er gammel teknologi.

Det eneste spillet som kan "skryte" på seg støtten av SM3.0 er vel FarCry gjennom patching... Men jeg vet ikke om det gir så mye "speedboost" som de fleste skal ha det til? (her)

Lenke til kommentar
får du spilt doom3/hl2 på linux? får ikke jeg.

Doom III får jeg spilt i Linux ja, ikke noe problem (hvis du ikke har et ATi kort vel og merke)

Btw. de nye driveren er ikke særlig bedre enn de gamle. De støtter jo ikke 2.6 kjernen engang, kun 2.4. Begge Linux distrubisjonene jeg har inne på maskinen med ATi kort kjører 2.6 så jeg får ikke testet

Lenke til kommentar
Btw. de nye driveren er ikke særlig bedre enn de gamle. De støtter jo ikke 2.6 kjernen engang, kun 2.4. Begge Linux distrubisjonene jeg har inne på maskinen med ATi kort kjører 2.6 så jeg får ikke testet
Before attempting to install the ATI proprietary Linux driver, the following software must be installed:

POSIX Shared Memory (/dev/shm) support is required for 3D apps

glibc version 2.2 or 2.3

Linux kernel 2.4 or higher

XFree86 version 4.1.0, 4.2.0, or 4.3.0"

Leser "Linux kernel 2.4 or higher" her

Sorry at jeg fjerna [GDI], men den closa quote tagen litt for tidlig :p

Lenke til kommentar

Hm Så vidt jeg har klart å lese meg frem så har 6800 Ultra kommet frem som et bedre kort enn X800XTPE men jeg kan ta feil.

Men driverene til Nvidia er sykt mye bedre enn til ati. Men jeg synes dette er sløsing på høyt plan, kjøp heller et 6600GT til damen din, så beholder du ditt X800 Pro kort.

Du vil neppe noen gang merke forskjell, i en blind test av de to kortene. Men hvis du trenger høyere poengsumm i 3Dmark enn naboen så skal jeg ikke stoppe deg. Men ordet penisforlenger kommer inn i tankegangen.

Lenke til kommentar

Noen sider er pro ditt og pro datt...

Doom III ICD har vært "akilleshælen" til ATi (OpenGL gen. sett, men de kommer seg) så å trekke ut bare den blir litt biased synes jeg :p.

F.eks så er det en del som mener at tomshardware er Pro nVidia og pro Intel.

Men seff, man får dratt ut enkelt tester hvor den ene slår den andre osv.

Kan gjerne trekke ut tester hvor X800XT PE banker GeForce6800 Ultra

Her er en test med eye candy i UT2K4, hvem kjører ikke med FSAA og AF med disse korta?

Når det gjelder plain shaders så får GeForce6800 Ultra mer dask enn hva det gir dask her.

Herifra og ut får vel også GF6800 U i hovedsak "bank" av X800XT PE oftere enn hva det motsatte gjelder.

Det samme gjelder vel også her (Og utover) så fremt mine øyne ser.

Lenke til kommentar
Hm Så vidt jeg har klart å lese meg frem så har 6800 Ultra kommet frem som et bedre kort enn X800XTPE men jeg kan ta feil.

Men driverene til Nvidia er sykt mye bedre enn til ati. Men jeg synes dette er sløsing på høyt plan, kjøp heller et 6600GT til damen din, så beholder du ditt X800 Pro kort.

Du vil neppe noen gang merke forskjell, i en blind test av de to kortene. Men hvis du trenger høyere poengsumm i 3Dmark enn naboen så skal jeg ikke stoppe deg. Men ordet penisforlenger kommer inn i tankegangen.

skal det være så skal det være... penis forlenger eller ei... men bra skal være best osv... å sammenligne NVIDIA med ATI er som å sammenligne en hummer og en banan.. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...