Gå til innhold

XMMS som hakker

Anbefalte innlegg

lyden i XMMS gjør eit hakk eller hopp vist eg driver på med noko anna mens eg kjører den (for eks bruker opera eller amsn). Kva er det som fjør det og er det noko eg kan gjøre med det?

Eg kjører Suse 9.0 og har eit abit AN7 hovedkort med integrert Realtek ALC658 6-channel AC97 lyd kort. Kan det vera suse driveren som tuller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan typisk skje dersom maskinen har for mye å gjøre og ikke skjønner at XMMS skal ha høy prioritet. Brutal løsning: Stopp ting, evt oppgrader minnet... Litt mer rafinert, sett høyere prioritet på XMMS, hvilken kernel kjører du? 2.6 kan gjøre dette bedre enn 2.4.

M.

Lenke til kommentar

Memo til selv: Ikke post når du er for trøtt til å tenke helt klart...

Jeg har en 733 MHz maskin med 196 MB RAM som jeg bruker en del til musikk inn- og avspilling. Kjører X med icewm. Med kernel 2.4.2x (med DeMundis mulitimediatillegg) var maskinen ubrukelig, stadige dropouts, med Debians kernel 2.6.8 går det uten problemer. (har også installert realtime modulen, men hadde heller ikke problemer uten den) så det er et eller annet som bare funker bedre i 2.6 (for meg i hvert fall) :yes: 2.6 skal jo ha lavere latency enn 2.4.

M.

Edit: gsprs forslag er jo heller ikke dumt, lønner seg alltid å forbedre der man kan...

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

På den maskinen bør du kunne kjøre det meste av Linux-programmer, og hvert fall Opera, XMMS og aMSN samtidig!

Det kan ha noe med ntfs å gjøre, jeg tror det er forskjell på de forskjellige typene NTFS-støtte man har lagt inn. (Det er noen drivere som er raske, men uten skrivestøtte eller noe sånt.) Det er sikkert noen som kan dette bedre enn meg, men prøv å søke litt på det, da dette nok er en mulig feilkilde.

Lenke til kommentar
har athlon xp 2200 cpu og 700 mb ram. burde ikkje det vert nok til å klare å kjøre xmms, amsn og opera samtidigt?

Nja... jeg tror det står på hjemmesida til xmms at det har minimumskrav på 800mb ram dersom du skal spille mp3, noe mindre på ogg filer.

:)

Lenke til kommentar
Nei nei nei, funker fint. Gjør det jeg sa og post output her, du.

linux:~ # hdparm -d /dev/hda

/dev/hda:

using_dma = 0 (off)

skal dma vera av???

Nja... jeg tror det står på hjemmesida til xmms at det har minimumskrav på 800mb ram dersom du skal spille mp3, noe mindre på ogg filer.

kvifor kan ein kjøre winamp i windows med under 128 mb ram då? kva som gjør forskjelen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...