Gå til innhold

Komme i bios på gammel ferdig-pc

Anbefalte innlegg

Hei!

En jeg kjenner skal installere operativsystemet (windows) på nytt i sin gamle Compaq. Problemet er at maskinen starter automatisk opp ifra harddisken og vi har prøvd mange forskjellige taster og kombinasjoner som er vanlige for å komme inn i bios, uten å lykkes. Vi må jo prøve å få den til å første sjekke cd-rom (boot device).

Maskinen kjører nå Xp hvor prøvetiden er gått ut.

Noen som vet hva man skal trykke på?

Takker for hjelp på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd delete, samtlige f-taster og det meste annet. Kan være noe vi har oversett, eller compaq i det hele tatt ikke vil at vi skal i bios.

Endring: Ser ut som jeg finner noe på nettet nå, enten kan F-10 brukes, viss ikke må en laste ned ett program fra nettet for å komme inn ved hjelp av F-10.

Endret av pebbe
Lenke til kommentar

F10 er nok det vanligste ja. Du trykker dette når det blinker en firkant i et av hjørnene på skjermen. Men de gamle Compaq'ene jeg har vært borti, så er det ikke mulig å endre bootdevice/-rekkefølge. Derimot har Setup/BIOS et eget valg for installering av OS.

En annen ting du muligens må være oppmerksom på, et at mange eldre Compaq'er bruker et eget Setup-program som ligger på en egen partisjon på harddisken. Om denne partisjonen er slettet, må du bruke egne Setup-disketter for Setup, eller bruke de samme diskettene for å gjennopprette Setup-partisjonen. Kommer du ikke inn i BIOS/Setup, så er muligens dette grunnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...