Gå til innhold

Problemer med ny disk i gammel pc..

Anbefalte innlegg

Skal prøve å installere en ny 40gm Maxtor-disk i en gammel pc, en Compaq Presario 5420.

Etter uttall forsøk gir jeg nå snart opp. Problemet er at når disken er tilkoblet, nekter pcen å gå lenger enn Compaq-bildet, det første man kommer til etter oppstart. Der får man ingen melding, det bare henger

Javel, tenker jeg. Helt sikkert feil instillinger i Bios. Går inn i bios, men finner man noen IDE-instillinger i det hele tatt? Neida..

Alle mulige forskjellige boot cder\disketter hjelper ingenting, pcen henger bare, uansett om jeg setter disken som master eller slave. Har selvfølgelig testet disken i andre maskiner, den fungerer smertefritt.

Noen som har noen bra tips til meg? Det må vel gå ann å få endret på rette bios-instillinger noe sted??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke hva slags type pc du har annet enn det du sier. Vet bare det at noen riktig gamle pc'er ikke klarte disker større enn 8.4 gb. Dersom det er tilfellet så vil jeg foreslå at du kjøper deg en egen diskkontroller. Du kan kjøpe den, prøve den funker det så fint, funker det ikke så har man som kjent angrerett i de fleste butikkene.

X.

Lenke til kommentar

Det finnes mange slike grenser, det var en periode hvor BIOS måtte oppgraderes stadig vekk for å henge med på utviklingen i diskstørrelse. Et velkjent symptom med for stor disk er at BIOS stopper helt opp.

Det finnes mange disker som har en jumper som begrenser størrelsen til 32GB, nettopp for å kunne brukes med slik BIOS.

Du kan også sjekke nøye på Compac sine Web sider om du finner en BIOS oppgradering.

PCI diskkontroller er en løsning som bør fungere.

Lenke til kommentar

Det bør ikke være noe problem. Det er som regel to alternativer, det første er avhengig av hvor gammel PC'en din er. Harddisken din har sannsynligvis en jumper som heter cap limit. Denne begrenser størrelsen til 32Gbyte (så vidt jeg husker) dette er en grense for en del eldre bioser. Jeg gjorde dette nettopp på en Hitachi disk som ble tilkoplet en 350MHz maskin og det virker uten problemer.

Alternativ to er det mest elegante, siden du har kjøpt en Maxtor disk kan du gå på Maxtors hjemmeside og laste ned programmet Maxblast. Med dette programmet tror jeg du kan få en hvilken som helst Maxtor disk til å virke på hva det skal være av PC'er. Programmet legger inn kode i diskens boot sektor som overstyrer biosens harddisk håndtering. Jeg har benyttet dette programmet til å kople en 120GB disk til en syv år gammel PC som kjører win 2000 server. Fordelen er at hele disken er tilgjengelig i motsetning til med alternativ 1. For andre harddisk fabrikater kan programmet EZ-drive brukes

Lenke til kommentar

Har prøvd å boote pcen med MaxBlast disketten\cden i, da vil den heller ikke starte.

Kjører jeg MaxBlast med bare den gamle disken kommer jeg inn i MaxBlast.. men er ikke helt sikker på hvilket valg som overskriver BIOS instillinger.. Husker du hvordan man gjorde det?

Finner desverre ingen bios-oppgraderinger på hp.com..

Lenke til kommentar

Det er nesten ett år siden jeg gjorde dette, men jeg lagde en Maxblast boot diskett. Så vidt jeg husker så var det ikke noe hokuspokus når PC'en startet

på denne disketten. Jeg benyttet diskett versjonen av Maxblast 3 som finnes under utilities på Maxtors side ikke CD eller windows versjonen. Du må ha den nye disken i PC'en når du gjør dette fordi det som sagt legges inn kode på harddisken som erstatter BIOS rutinene. For meg virker det som om du må endre boot oppsettet i BIOS'en din til å starte på disketten først. Dette er et valg som alle BIOS'er har. Når du får bootet på Maxblast disketten vil Maxblast automatisk detektere harddisken din. Dette skal normalt ikke være noe problem, jeg har benyttet Maxblast og EZ-drive som Maxblast er basert på, på en god del eldre PC'er med BIOS begrensninger på harddisk størrelse og det har fungert helt problem fritt.

Kom også på nå at jeg bruke Maxblast til å klone innholdet av den gamle disken over til den nye, slik at jeg slapp å resinstallere operativsystem og programmer

Endret av tkerlefs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...