aZec Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Kan noen være så snill å fortelle meg hva denne filmen handler om? jeg har nettop sett filmen og jeg forstår ikke en dritt. alt gikk i surr, og så ble filmen ferdig. satt igjen med en følelse av at jeg ikke hadde fått med meg noe. så kan noen være så snill med å hjelpe meg med å forstå denne filmen? Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Det er en sprø film. http://www.imdb.com/title/tt0166924/board/thread/4524611 Kanskje det står noe som kan gi svar der? Det er mange teorier, og det er det som gjør filmen så bra. Den er akkurat hva du ønsker at den skal være. Den er din. Lenke til kommentar
T.L Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Man skal ikke forstå alt første gangen, må se filmen mange ganger før man begynner å forstå. Det finnes også en del forskjellige tolkninger, da spessielt av detaljer. Hoveshistorien tolkes stort sett ganske likt (ikke helt, selfølgelig) Jeg orker ikke forklare hele filmen i detaljer, men jeg kan forklare deg hovedplottet, så kan du heller se filmen så du kanskje forstår litt mer. Andre gangen er gjerne den beste. Burde forresten legge inn en spoiler-warning her i tilfellet noen har tenkt til å se filmen, så: ###SPOILER WARNING## To tredeler av filmen er en drøm! Diane(tror det var det hun het) som blir vekket opp av cowboyen i slutten av filmen, har drømt alt fram til da. I virkeligheten har hun hatt et forhold til Rita(som hun het i drømmen, husker ikke hva hun het i "virkeligheten"). Diane er forelsket i Rita, menfor Rita har forholdet vært mest sex, ikke andre følelser enn vennskap. Så da Rita på denne festen da flørter med filmregissøren (som det ser ut til at Rita har et forhold med), blir Diane knust og deprimert. Og det er i denne depresjonen hun drømmer det som utgjør de første 2/3 av filmen. I drømmen er alt motsatt av virkeligheten, alt er perfekt, så og si! Og alle de tingene som er galt i virkeligheten, forklares av andre ting(mafia f.eks) enn hennes egne svakheter. Utover dette kan filmen tolkes i det uendelige, og jeg tror ingen skjønner filmen helt 100%. Da du blir ferdig med Mulholland Drive kan du for øvrig kose deg med Lost highway eller Eraserhead av samme geniale regissør, David Lynch. Har faktisk ikke sett Eraserhead ennå, og vet nesten ikke om jeg orker å "løse" enda en film av den typen. Lenke til kommentar
BiaZ Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Klarte heller ikke å forstå en døyt av filmen... Nå er den forklart, og jeg må bare si at jeg ikke synes den var bra... Lur story kansje, men kjedelig i praksis. Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Jeg forstod filmen Det var ikke så vanskelig heller, man får jo hint gjennom hele filmen. Før filmen begynner så ser man en seng, og noen legger seg ned i den...så blir alt svart. Så, etter episoden med den blå boksen, så kommer den cowboyen inn og sier "time to wake up" og så våkner hun. I drømmen får hun rollen fordi hun er et naturtalent, i virkeligheten er hun en mislykket skuespiller som kun får roller fordi den kjente skuespillerdama hennes ordner dem til henne... Meget god Lynch film iallefall Lenke til kommentar
Döden Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Nei jeg skjønte den ikke. Vet ikke en gang om jeg likte den en gang. Lost Highway er ,om enda mer, sinnsykt forvirrende også. Må vel se de et par. ganger til da for at jeg skal skjønne det. Kom over en god Mulholland Drive side men husker ikke helt hvor. Poster hvis jeg finner den. Endret 10. november 2004 av Beistet Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Jeg skjønte den, i stor grad i alle fall. Jeg har et "problem" når jeg ser film og det er å hele tiden tenke hva regissøren tenkte når han lagte nettopp det jeg ser. Som for eksempel at Hollywood blir fremstilt rosenrødt i drømmen hennes. Det er slik mange tror det er. Lynch bruker veldig mange stereotyper i filmen, det er alltid like morsomt. Det eneste jeg slet med (som jeg fikk svar på nå) var den blå boksen. Lost Highway var ubegripelig. Den var forvirrende beyond det som er morsomt. Et virkelig, virkelig bra stykke film er Wild at Heart. Endret 10. november 2004 av Slettet+9817234daf Lenke til kommentar
Svankmajer Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Selv om det er mange bra tolkninger til filmen så tror jeg ikke man skal påstå at man "skjønner" den 100%. Noe av meningen er at man skal ha sin egen oppfatning. Den er nok noe surrealistisk også, og derfor treffer den forskjellige ting hos forskjellige folk. Min mening. S, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå