Gå til innhold

En liten nøtt: får "Primary Master Disk Fail"

sandman

Anbefalte innlegg

Jeg har to stk WD 80 GB disker som er ca 2 år gamle, på primary har jeg 4 partisjoner, på slave har jeg to. Når jeg boot-er, vises kun primary-disken før jeg får melding om "Primary Hard Disk Fail".

Jeg trykker F1, og bootingen fortsetter før jeg får beskjed om å sette i System Disk (noe jeg ikke har?). Hvordan får jeg laget meg det forresten?

Jeg har Win2000 på c:, winXP på d:. Har formatert, slettet de to partisjonene og laget nye partisjoner. Når jeg prøver å legge inn XP på nytt, foregår alt etter planen helt til at man restarter maskina (kopierer og legger til filer osv). Når maskina starter igjen, får jeg beskjed om "Primary Hard Disk Fail" igjen. Installasjonsprosessen kommer ikke lenger enn dette. Har prøvd med win2000 også, det skjer det akkurat samme da også.

Jumperne står riktig, har prøvd

- fixMBR

- fixboot

- kjørt chkdsk

- fail-safe-mode

- skiftet IDE-slot

- prøvd å boote med kun primary-disken.

Jeg har dokking-stasjon i IDE-sloten nå (win98), så det er hvertfall ikke IDE-sloten det er noe galt med.

Må jeg anse disken som død og begravet, eller er det mulig å få ut innholdet fra e: og f: i det minste? Jeg hører ingen ulyder eller noe slikt fra disken.

Siden det er så masse flinke folk her, håper jeg at det er noen som kan hjelpe meg med dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste jeg kommer på i farten som jeg ikke har prøvd, er en ny IDE-kabel. Vil det hjelpe å formatere de to siste partisjonene også, å lage kun en stooor partisjon på 80 gb? Det skulle vel ikke ha noe med saken å gjøre, ettersom selve bootingen har med c: og d: å gjøre. Tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...