Gå til innhold

Hjelp med Linux

Anbefalte innlegg

Jeg er nå lei av Windows og vil nå prøve Linux men hvet ikke hvor jeg skal begynne. jeg har tengt og formatere maskinen og innstalere Liux på maskinen, men hvor finner jeg linux, koster det penger, hvilket programmer kan jeg bruke sammen med Linux osv. Kan noen hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste distroer koster ikke penger. Hvilken linux-distro du velger, kommer an på hvor mye du vil lære, og hvor lett denne skal kunne administreres.

Hvis du bare vil bruke linux, uten å lære noe særlig bak, er f.eks. SuSE, Fedora, Mandrake gode alternativer

Hvis du vil bruke skikkelig linux, og virkelig se hvordan ting faktisk fungerer, har du Debian, Gentoo, og min favoritt, Slackware. Sistnevnte ligger faktisk ganske nærme BSD.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV
De fleste distroer koster ikke penger. Hvilken linux-distro du velger, kommer an på hvor mye du vil lære, og hvor lett denne skal kunne administreres.

Hvis du bare vil bruke linux, uten å lære noe særlig bak, er f.eks. SuSE, Fedora, Mandrake gode alternativer

Hvis du vil bruke skikkelig linux, og virkelig se hvordan ting faktisk fungerer, har du Debian, Gentoo, og min favoritt, Slackware. Sistnevnte ligger faktisk ganske nærme BSD.

Alle linux distroer er "skikkelige" om du vill det eller ei.

Ontopic: Jeg vill ogsaa ambefale deg aa bruke Fedora/Mandrake/suse

Jeg ambefaler deg ogsaa aa lese litt rundt om for du sporr...

Lykke til i GNU/Linux verden!

Lenke til kommentar
Jeg trenger litt mere forklaring og veiledning til dette her tror jeg, før jeg setter igang.

Noen nyttige artikler fra Linuxguiden (som jeg elsker å spamme for):

Noen av artiklene er dessverre litt uferdige -- vi trenger mer arbeidskraft! Bedre å skrive én artikkel der enn å skrive samme svaret tusen ganger her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...