er@ser Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Har hatt min T610 i 3 måneder og da begynte den å fuske på ladingen. Leverte inn og det ble påvist fuktskade og dekkes ikke av noen form for garanti. Mobilen er kun brukt innendørs. Da jeg snakket med dem sa dem at en ikke kunne ha den på badet engang. Jeg forventer mer av en mobiltelefon enn dette. Dette går ikke an, bruke 1600,- på en mobil som ruster istykker etter 3 måneder i stuen? Hadde dere godtatt dette? Første og siste gang jeg kjøper meg en sonyericson fra ekspert/bonus. Lenke til kommentar
GA Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Har du krevd å få se bilder av fuktskaden? Når jeg fikk den unnskyldningen far Exbert bonus på ski(møkka butikk!), så krevde jeg å få se bilder, og det hadde de ikke og jeg fikk det dekket allikevel. Har hatt enormt mye problemer med den butikken, så kommer aldri til å handle av de igjen! Lenke til kommentar
er@ser Skrevet 9. november 2004 Forfatter Del Skrevet 9. november 2004 Fikk etter 2 uker med purring et bilde. For min del kan det være bilde av hvasomhelst og hvilkensomhelst mobil. Har tatt saken opp med forbrukererådet, de sier at de skal bevise feilbruk av mobil. Expert/bonus sier at dette er noe forbrukerrådet har funnet på og de ikke følger. Nå skal de sende ut purring på lånemobilen jeg omsider fikk tak i. Dem tar 700 for å fikse, 300 for å få mobilen tilbake.... Huff, når jeg tenker på hvor mye som er handlet der oppgjennom tidene... De hadde vært i kontakt med sonyericsson som sa at det ikke gikk i vår favør. Hva synes dere jeg bør gjøre nå? Jeg synes dette er helt uakseptabelt. Lenke til kommentar
Jack_d Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Involver forbrukerrådet! Be om å få hjelp i denne saken! Det er mange forhandlere som påstår at du ikke har noen rettigheter, mens du egentlig har det! Tror gangen i det er å først skrive et brev til forhandleren hvor du ber om en minnelig løsning(noe som for din del er å få reparert telefonen på garantien), med svarfrist på fjorten dager, så hvis dette ikke går så får du et skjema fra forbrukerrådet som du skal fylle ut og sende til dem.. På denne måten blir forhandler faktisk tvunget til å bevise sine påstander! Og jeg regner med at du kan benytte deg av lånetelefonen i klageperioden… men dette kan forbrukerrådet mer om en jeg! Lenke til kommentar
er@ser Skrevet 9. november 2004 Forfatter Del Skrevet 9. november 2004 Takker for alle svar Jeg har allerede innvolvert forbrukerrådet, sendt klage(noen uker siden). Får vel vente til jeg har fått noe svar fra dem. Sendt klage brev til butikken også (dette en uke etter innleverring). Godtar dere at mobilen kun skal bruke innendørs? (I mitt tilfelle ikke det engang) Eller bytter dere ut mobilen når det blir noe kødd? Lenke til kommentar
perfect_s Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 neida selvfølgelig skal den kunne brukes andre plasser enn innendørs!! Lenke til kommentar
er@ser Skrevet 9. november 2004 Forfatter Del Skrevet 9. november 2004 For å dra det hele litt lenger.. Virker for meg som om mobiltelefonprodusentene kjører ut nye modeller uten å tenke på holdbarhet. Btw. dette er madammen sin mobiltelefon jeg snakker om. Min har begynnt å få problemer også. Den slår seg av når den føler for det. Det er vel fuktskader der også. Så tror ikke dette er et mandagseksemplar. Har ikke noe unormal luftfuktighet her hjemme tror jeg. (Nei, jeg bor ikke i et akvarie eller en sil) Jeg tør ikke levere den inn, for da blir vel jeg uten mobil også. Er dette et problem med disse telefonene, t610? Noen med lignende erfaringer? Lenke til kommentar
Jack_d Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Vært borti tre telefoner som oppfører seg sånn! Ingen av dem hadde fuktskader! At fukt kan skape samme problemet er jeg sikker på, men jeg regner med at det er like mange telefoner som har dette som medfødt feil! Ikke gi deg i denne saken… jeg tror både mobilprodusentene og mange forhandlere satser på at folk ikke vil kjempe for sine rettigheter, men heller bøye hodet og kjøpe ny mobil! Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 du skal da kunne snakke i telefonen ute selv om det regner, bare det ikke kommer regn på telefonen.. Lenke til kommentar
er@ser Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 Arg. Blir bare mer og mer forbannet. Var i butikken og leverte fra meg lånemobilen. Der kunne han fortelle at det var minst en mobil i uken som ble levert inn med fuktskade som grunn. De kunne også fortelle at det var noen som hadde mistet den i en te-kopp etter noen dager og noen skader skyles svette fra øre. Derfor kunne ikke dette gå på garanti. Da mente jeg at siden de visste at mobilene var prøvd vasket med såpe, funnet svette og te rester er dette noe helt annet, enn når det er fuktskader uten "rester". Jeg føler fremdeles de må bevise at jeg har brukt mobilen feil. De var ikke interessert i å ha meg som kunde heller, selv om jeg og familien er "faste"kunder og har lagt igjen flere 10 000 vis av kroner der. Han sa også at de jobber for å få bedre garantier fra f.eks. sonyericsson. Derfor mente han at det var bedre at jeg som privatperson kjører kampen mot sonyericsson siden sonyericsson var større enn exspert som selskap. Er ikke dette grunn til å bli forbannet? Har vertfall tenkt å kjøre saken heeelt ut. Noen som støtter meg i min sak? eller er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
Mobildude Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Nå er det slik at en telefon ikke er laget for å tåle fukt/vann...lese mere om det her så ser dere litt mere om sånne ting..http://forum.amobil.no/index.php?showtopic=305629&hl= Lenke til kommentar
geokri Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 (endret) du har kun brukt mobilen innendørs på 3mnd? yeah sure.... Endret 11. november 2004 av geokri Lenke til kommentar
Jack_d Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Ikke gi deg!!!!!!! De skal bevise sine påstander uansett hvordan man snur saken! La forbrukerrådet snakke med forhandler, og la dem føre saken! Forhandler skal da dokumentere sine påstander til forbrukerrådet. Da har du noen som jobber for deg som har litt gjennomslagskraft, noe som vil tvinge frem en minnelig løsning! Gjerne ta saken helt frem til forbrukertvistutvalget! Hvis telefonen din er brukt sånn noenlunde innenfor det normale så bør du kunne vinne frem uten store problemer! Lenke til kommentar
er@ser Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 du har kun brukt mobilen innendørs på 3mnd? yeah sure.... Har ikke noe fasttelefon. Kan hende den har fulgt med på innerlommen noen ganger, men ikke annet å forvente. Om du hadde visst hvor lat jeg er skjønner du at en tur ut er 10m til bilen. Ballen er hos forbrukerrådet nå. Jeg har ikke tenkt å gi meg nei, for dette finner jeg meg ikke i. Hvis telefonen din er brukt sånn noenlunde innenfor det normale så bør du kunne vinne frem uten store problemer! Jeg skjønner ikke hvordan noen av partene kan bevise noe somhelst her? -annet at det ikke finnes brus/saft/såpe/te/svette rester inni mobilen. Lenke til kommentar
Fat_ASS Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Hmm...Har nå hatt min Nokia 7650 ute i høljeregn å i snøen...har hatt den med på bade da jeg har både tatt badstue å dusjet...Å jeg har hatt den med på de verste fylla turer som kan tenkes... Har hatt den i 2 år nå å den funker fortsatt kjempe fint...=) Litt trege taster på grunn av noen 1000 fall.. Har for øvrig bestsilt meg en ny siemens sx1 nå...=) Må være en mega svakhet med mobilen din siden den tåler så lite...høres utrolig ulogisk ut... Lenke til kommentar
likferd Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 min 2 år gamle SE har vært med på utallige båtturer, flere millitærøvelser i alt fra -30 til +30 grader, vært gjennomvåt, gjennomsvettet, falt i bakken mange ganger osv.. Tror ikke jeg tør kjøpe ny mobil om de tåler så lite Lenke til kommentar
jevel Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Min P900 er med på det meste den også. Bruker den ute selv om det regner litt, men passer på å skjerme den mest mulig. Men å påstå at en mobil er fuktskadet etter normal bruk blir bare for dumt. Vet det er mange butikker som bruker dette som en slags avskriving. Deretter tar de inn telefonene og fikser dem for å bruke dem som lånetelefoner. Var selv borti en sak der en venninne av meg leverte inn en SE til Klart Svar. Der sa de at den var fuktskadet og at det ville koste uforholdsmessig mye å få den reparert. Hun gikk fem på og kjøpte seg ny selv om den var innenfor garanti og kun normalt brukt. Noen uker senere skulle jeg sende inn min P800 for reparasjon, og gjett hva slags telefon jeg fikk som lånetelefon? Jeg synes det er på tide at forbrukerne begynner å stille krav til produsenter og butikker. Alt for mange som bare kjøper nytt når de får beskjed om at de bør gjøre det. Man må være litt mer kritisk når slike anbefalinger kommer fra dem som skal selge utstyret! -KJ Lenke til kommentar
stm Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 hehe, jeg tror jeg må være en mobilforhandlers største skrekk, for jeg leverer tilbake telefonen med en gang det skjer noe med mobilen som ikke skal skje. f eks at den henger seg hele tiden. da leverer jeg den tilbake med en gang og krever pengene tilbake. derfor har jeg hatt 4 mobiler det siste halve året. først en s55, så en t300, så en 3510i og så en s65... leverte dem alle tilbake pga masse feil. ja, jeg synes også det er dårlig at telefonene ikke lages for å tåle vår kalde klima som vi har i norge. jeg tror produsentene lager mobilene dårlige med vilje for at vi skal kjøpe en, bruke den litt, et år kanskje, og så kjøpe ny... og til dere som ikke vil ha fuktskade på telefonen: kjøp den "mappa" eller "veska" amobil reklamerer med på forsiden. den skulle holde mobilen din tørr... Lenke til kommentar
er@ser Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 (endret) http://www.ba.no/forbruker_guider/multimed...icle1371666.ece Her var det en artikkel gitt. Har ikke hørt fra forbrukerrådet enda, annet enn hva de kommenterte i papirutgaven. og til dere som ikke vil ha fuktskade på telefonen: kjøp den "mappa" eller "veska" amobil reklamerer med på forsiden. den skulle holde mobilen din tørr... Har ikke sett/ser ikke den reklamen, men jeg liker ikke sånne "vesker". Jeg tror ikke denne vesken beskytter mye når mobilen ikke har hatt kontakt med vann i det heletatt?! Endret 15. desember 2004 av er@ser Lenke til kommentar
hendelsesløysa Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 (endret) Når telefonen leveres inn skal du informeres om at dette vil koste penger, dersom det ikke er en garantisak. Informeres du ikke om dette, kan du faktisk kreve å få tilbake telefonen UTEN å måtte betale verkstedet for undersøkelse. Mange butikker har rutiner som f.eks. signatur etc. Har de ikke noe bevis på at ble informert på dette så har de en svak sak. Ved fuktskade SKAL forhandleren bevise fuktskaden. Verkstedet har ofte bilder som forhandler viser til. Du kan fortsatt være uenig i dette og be andre verksteder se på telefonen, er det en Nokia så kan Nokia sitt eget verksted (Nokia Customer Care) se på telefonen. Nokia vil behandle saken og sende ut et brev med begrunnelse for klaget samt bilder. Er du fortsatt ikke enig så kan du ta saken videre til forbrukerrådet. Forutsatt at butikken har kartlagt nok informasjon (dvs. bilder og bekreftelse fra verkstedet) så har de gjordt sitt. Du må da ta saken videre med den påstand at "telefonen er ment å tåle vanlig bruk", ingen lett sak :-) Husk likevel; det er forhandleren du skal forholde deg til - ikke Nokia direkte. Kontakter du Nokia direkte har forhandler ingen ansvar. Det er forhandler som skal behandle klagen din. Å måtte bevise at fuktskaden som bildene viser IKKE er forårsaket feil bruk er ikke lett, det er nok dette som er problemet til mobilbransjen i dag - er telefonene laget for å tåle "vanlig bruk"? Det diskuteres om fem års reklamasjonsrett, og produsentene må da ta praktisk talt samtlige av sine telefoner inn til rep, telefonene er ikke laget for å tåle fem års bruk, slitasje vil fremkomme før det og da er det heller ingen reklamasjonssak. Men husk også; man har ikke automatisk rett på ny telefon når det er noe galt med den. Er mye om-og-men i loven her, og dette er nok et punkt hvor "ingen har blitt enig enda". Etter tredje gangs feil med SAMME feil har man krav på å få heve kjøpet. Etter urimelig antall ganger (Dvs. 4-5-6 ganger) med ulike feil har man krav på å få hevet kjøpet. Mye man kan lese seg til på forbrukerrådets sider :-) Endret 15. desember 2004 av hendelsesløysa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå