curacao Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 har som nevnt xp og 98 installert fra før, skulle gjerne hatt linux åsså (så jeg vinner vm i flest oser) men er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det.. vil helst unngå formatering. skal linux partisjonen ligge før eller etter (spiller det noen rolle?) og det viktigste av alt åssen mekker jeg boot-greine.. nå har jeg jo nt-loadern eller.no hvor jeg kan velge mellom xp og 98, skulle gjerne hatt det slik at jeg kunne velge linux her, evt kan jeg også velge mellom nt-loader og linux i f.eks. grub, men jeg aner ikke åssen jeg skal sette opp dette.. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Du trenger ikke formatere Windows-partisjonene dine for å installere Linux. Men hvis du ikke har ledig plass på disken (dvs. plass som ikke brukes til partisjoner), må du krympe én eller flere av dine eksisterende partisjoner. Dette kan gjøres med FIPS (gratisprog) eller PrtitionMagic. Ellers går det greit å sette opp LILO til å boote Windows. Mange distroer ordner faktisk dette automatisk, ellers er det bare en kjapp endring i lilo.conf som skal til. Sjekk 'man lilo.conf' Hvor du legger inn Linux fysisk på disken spiller egentlig ingen rolle. Eldre versjoner av LILO kunne ikke boote Linux når den lå over cylinder 1024 på disken, men dette er fikset i nyere versjoner. GRUB støtter også booting hvor som helst på disken. [ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-05-25 19:57 ] Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Du kan ha Linux på Windows partisjon også. Sjekk ut Zipslack eller Bigslack fra Slackware. Det blir noe treigere men helt OK for å prøve Linux på en modern PC. Installasjon er kjempeenkel - det er bare å unzippe alle Zip filer fra CD. Hvis du skal ha en skikkelig Linux installasjon, anbefaler jeg minst 2 partisjoner for Linux - 1Gb eller mer for selve Linux og ca 100Mb for Swap. Oppstart kan gjøres ved hjelp av NT boot loader - du må redigere boot.ini slik at en linje peker på bootsect.lin fil. Denne filen får du ved å kopiere bootsector fra linux partisjon til Windows partisjon etter at Linux er ferdig installert. Se detaljer på http://www.linux.org/docs/ldp/howto/mini/L...+NT-Loader.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå