Arntsen Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Trenger hjelp til å sette opp hjemmenettverk med en server! Det jeg har hjemme nå er: 2 pc'er. En som er min, og en som er broren min sin. Har en skriver jeg gjerne vil ha med i nettverket, og bruker en switch til å dele internetten. Har en adsl 704/128 linje inn. Den går rett i modemet, som går til switchen (ikke noe uplink på den). Som så igjen går ut til meg og broren min. Nettet funker fint, men ingen av oss klarer å dele filer til hverandre. Vi finner hverandre i nettverket, men klarer ikke "browse" hverandre. Og så har jeg tenkt til å sette inn en server med en 200GB hdd i. Så det jeg lurer på er: 1. Åssen bør jeg koble hjemme (fra modem->switch->server->meg og broder el.? ) 2. Hva for noe program bør jeg bruke på serveren? 3. Kan jeg dele harddisken på serveren som en ftp-server (veit jeg har ræva ut linje, men likevel) i tillegg til at den funker som en server/firewall her? I såfall, hvilke programmer trenger jeg til det? 4.Og kan noen PLEASE forklare meg ip-konfigureringa? Jeg skal egentlig motta ip, men funker det når jeg bruker server osv da? Mvh Joakim Lenke til kommentar
smh Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Det er mange måter å sette opp eit nettverk på. Mange faktorer spiller inn. Kan du Linux? Det enkleste dersom du ikkje kan linux er vell å skaffe deg ein ruter som kan dele internetten og skaffe dere ip-adresser i samme segment via DHCP server (som normalt er innebygd i ruteren) Deretter setter du harddisken i ein windows PC og deler denne. Her må du og passe på at brannmuren i windows ikkje sperrer for fildeling. Windows 2000 og seinare har ftp server mulighet integrert (Internet Information Server), kanskje ikkje den beste, men den fungerer. Du åpner for portene som ftp bruker i ruteren og ruter desse videre til den pc-en du har satt opp som server, og det skal vera oppe og kjøre. (Kan vera ein fordel å gi serveren ein fast IP slik at du slipper å konfigurere ruteren på nytt mot IP-en til serveren dersom den skulle skifte ) Lenke til kommentar
Arntsen Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Nei! Kan ikke Linux. Switchen jeg har, har ikke noe greie til å dele ut ip'er osv. Men åssen burde jeg koble da? Modem->Server->Switch->2 pc'er? Og hvorfor lønner det seg ikke å bruke den store hdd på serveren? Serveren er jo forhåpentligvis bedre rustet mot virus. Og er den da noen bra firewall å bruke på serveren da? Veit noen om det finnes noe guide noe sted på nettet? Lenke til kommentar
tøs Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Sett opp en dhcp server som deler ut Ipadresser til dere (Lås dem på serveren). Denne funksjonen finnes i w2k3. Når du har gjort det kan du legge i FTP servicen på serveren og begynne å sette restriksjoner. Du kan jo også mappe opp diskene på serveren slik at du ser den på din og din brors klient som en vanelig harddisk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Du må se og komme deg bak NAT gutt Sett opp en router mellom modemet og switchen .. Om du skaffer deg en router med flere utganger trenger du ikke switchen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå