Malice Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Hei! Kjøpte et abit bx-133 hovekort for ca 4 år siden. Men så en dag her for litt siden streiket det.Maskinen startet skjelden opp på og var veldig ustabil. Da jeg skrudde den opp så jeg at det tøyt ut noe brunt gugge fra en del av kondensatorene(eller hva de nå heter) som sitter rundt socketen. Maskinen har fungert utmerket helt fram til nå som fil- printerserver. Den har ikke blitt overklokket,har stått en P3 800/133 i den. Er dette en reklamasjonsak eller? Et hovedkort skal vel vare inntil 5 år? Kostet 1600 kr da det ble kjøpt. Mvh -m- Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Tror du har en god sak, men er litt usikker - skriv til [email protected] han er eksperten vår på sånne ting. Lenke til kommentar
decker Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Det er vel i utgangspunktet 1 års garanti på hovedkort, allt ettersom hvor de er kjøpt, eller om det er opplyst om noe annet, så, produkter med 1 års garanti har en reklamasjonsrett på inntil 3 år, men, er det 2 eller 3 års garanti på produktet, er det inntil 5 års reklamasjonsrett.. TV'er, frysebokser er ting som er beregnet å bare mer enn 3 år, så disse er det 5 års reklamasjonsrett på. Så det går selvfølgelig annt å høre. -d- Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Det er vel i utgangspunktet 1 års garanti på hovedkort Mener Abit m.fl. hadde 2år garanti på hovedkorta den gangen (?) - i tilfelle vil 5år reklamasjonstid gjelde tror jeg. Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 trur du kan få litt problemer der...hadde en lignenes sak og det gikk heller dårlig... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Abit vil helt sikkert gjøre en RMA da dette er resultat av feilaktige komponenter brukt i deres produksjon . Slipp av lekkende konensatorer fra en/flere kinesiske/taiwanske komponentfabrikker var ikke akkurat en helt ukjent sak for en tid tilbake. Ta kontakt direkte mot Abit's RMA tjeneste er mitt forslag istedet for krangel med butikk. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Ta kontakt direkte mot Abit's RMA tjeneste er mitt forslag istedet for krangel med butikk. Sikkert ikke dumt, men hvis denne ligger i utlandet kan det muligens være vanskeligere å få forståelse for norsk lovgivning enn i butikk? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Folk over hele verden har RMA'et hovedkort for lekkende kondensatorer direkte i en årrekke. Send spørsmålet om rma request "leaking capasitors" med beskrivelse av problemet og produktet til Technical Support for Skandinavia som er lokalisert i nederland. [email protected] Abits retur/swap policy grunnet denne missen er nok ikke avhengig av norsk lovgivning om reklamasjonsrett Ingen ting å tape . Lenke til kommentar
kalkulatoren Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Det er vel i utgangspunktet 1 års garanti på hovedkort, allt ettersom hvor de er kjøpt, eller om det er opplyst om noe annet, så, produkter med 1 års garanti har en reklamasjonsrett på inntil 3 år, men, er det 2 eller 3 års garanti på produktet, er det inntil 5 års reklamasjonsrett.. TV'er, frysebokser er ting som er beregnet å bare mer enn 3 år, så disse er det 5 års reklamasjonsrett på. Så det går selvfølgelig annt å høre. Bare for å avklare: Garanti er en lovnad som butikken/produsenten gir utover reklamasjonsretten. Lengden på reklamasjonsretten er ikke avhengig av hvor lang eller kort garanti det er gitt. Lengden er gitt utifra hvor lang tid et produkt kan forventes å vare - 5 år gjelder for ting som forventes å vare lenge. Slik som TV, fryseboks og kjøleskap. Mobiltelefoner er bransjen og forbrukerrådet uenig om hvor lang tid det er - og dette må nok avklares i retten for at en får vite hvilken kategori slike produkter ligger i. Hovedkort er et godt spm om hvilken kategori det ligger i, men ifølge http://forbrukerportalen.no/portal/Publika...4/1023964913.16 så: "En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden." Pc burde normalt vare like lenge som en videospiller - og dette er tross alt et kjent produksjonsproblem. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 (endret) Skjønner ikke helt vitsen med all tutinga om garanti/reklamasjonsretter ihh til norsk lov osv.når produsenten har INRØMMET at de har brukt dårlige feilaktige komponenter på diverse hovedkort i denne produksjonsperioden. Produsenten har allerede tidligere tatt ansvar for å rette det opp . Man forventer ikke at alle har fått erfare problemet etter år1 , år2 , år3 osv for deretter nekte rma på de berørte produktene. Enten så går kondensatorene fra denne komponentmakeren fyken eller ikke og det kan skje før/siden eller aldri . Endret 9. november 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Mener denne artikkelen styrker saken: Er du forbruker, og tingen du kjøper er laget for å holde i "vesentlig lengre" tid enn 2 år, er reklamasjonsfristen hele 5 år Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Skjønner ikke helt vitsen med all tutinga om garanti/reklamasjonsretter ihh til norsk lov osv.når produsenten har INRØMMET at de harbrukt dårlige feilaktige komponenter på diverse hovedkort i denne produksjonsperioden. Produsenten har allerede tidligere tatt ansvar for å rette det opp . Man forventer ikke at alle har fått erfare problemet etter år1 , år2 , år3 osv for deretter nekte rma på de berørte produktene. Enten så går kondensatorene fra denne komponentmakeren fyken eller ikke og det kan skje før/siden eller aldri . I og med at decker kommer med feilaktige påstander er det på sin plass å rette på dette. Men det er sant at det ikke bør være noe problem å få ordnet opp i denne saken uten å benytte seg av reklamasjonsretten. Men det er jo godt å få spredt korrekt informasjon angående reklamasjon, da det er mye eventyr ute å går. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Enig i det . Jeg så for meg at det ble krangel med salgsstedet om akkurat dette og medfølgende frustrasjon . Så man bør ikke glemme RMA muligheten direkte mot Abit . Man kan jo undersøke det først ,få tilsendt RMA skjema via mail osv, før man går til salgsstedet med reklamasjonskrav (så har man litt å banke i bordet med) . Lenke til kommentar
bengh Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Dette skriver PCWorld om harddisker i nylig omtale av Maxtor's utvidelse av garanti fra 3-5 år og HK varer vel normalt mist like lenge som harddisker: For private sluttbrukere i Norge vil uansett reklamasjonsrett gå framfor garantiordningen. Slik vi ser det er en harddisk beregnet til å ha en levetid på vesentlig lengre enn to år, og dermed gå inn under regelen om fem års reklamasjonsrett. Du burde ha en god sak der PS. Vær oppmerksom på at produsenten følger egne garantiordningen, mens det er den norske representanten som må følge norsk lov. Har produsenten 3 års garanti så følger RMA dette og ikke norsk lovs 5 år. Endret 10. november 2004 av bengh Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Her var det mange tullinger som har gytt Lenke til kommentar
NULL Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Svært vanlig problem med Abit-hovedkort fra denne perioden. Finn fram google og søk på 'abit capacitor leakage' e.l. Burde være reklamasjonssak selv om garantien er ute. Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Du burde ha en god sak der. Dvs. feil var tilstede ved levering. Ettersom dette er et kjent problem. Med Abitkort fra ca. 2000 http://www.spectrum.ieee.org/WEBONLY/resou...feb03/ncap.html Lenke til kommentar
Malice Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Hei hei igjen! Takker for alle svar. -m- Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Her er en til angående el lyter som er defekte. Mange som kjenner igjen feil? http://www.motherboardrepair.com/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå