Gå til innhold

Ny gaming PC

Anbefalte innlegg

Forskjellen mellom AMD 64 kodenavn "Winchester" og "Newcastle" er at førstnevnte er laget med 90 nm-teknologi, mens sistnevne er laget med eldre 130 nm-teknologi (størrelsen på die-shrink i nanometer, kommer ikke på et norsk ord for die-shrink, men det er helt grovt prosessorens bestanddeler). I testen fra Anandtech som jeg refererte til ovenfor, er Winchester omtalt som .09 A64 3500+ og Newcastle som .13 A64 3500+. Forskjellene i ytelse er helt marginale dvs 2-3%, men 90nm-versjonen har bruker mindre strøm og lager dermed en del mindre varme som igjen gjør den overklokkingsvennlig.

Helt generelt vil jeg nok si at 6800 (eller 6800NU som den blir kalt) yter en del mindre enn 6800GT. Jeg vil referere til en test hos Tomshardware. Vi ser at 6800 i Doom 3 yter fra 15-20% mindre i lavere oppløsninger uten AA, mens forskjellen øker til 34% i 1600x1200 4xAA.I Far Cry er forskjellen 24% i relativt lav oppløsning, mens forskjellen er hele 38% i 1600x1200 4x AA. Jeg har ikke gått gjennom flere av benchmarkene, men som folk sikkert har sagt før så er det en del forskjell.

Du kan ikke overklokke et 6800NU helt opp på GT-nivå heller fordi det er minnet som legger begrensningen. GT har GDDR-3 minne, i motsetning til vanlig DDR for NU (den billige ASUS 6800GT har såvidt meg er bekjent vanlig DDR, derfor er den så billig, rundt 2700,-). Minnebåndbredden blir viktig i høyere oppløsninger med avanserte effekter, derfor øker forskjellene.

Når vi ser på prisforskjeller så ligger vel billigste GT på rundt 3500-3600, mens NU ligger på 2400, det gir en forskjell på rundt 30%, så når det gjelder hva du får for pengene så kommer NU likevel godt ut.

Nforce4 er jeg ikke helt sikker på, synes å huske at noen referansekort er ute til testing i pressen og at de første skulle komme denne måneden i utlandet. Regner vel egentlig med at de er ute før nyttår, men det er vanskelig å si noe sikkert.

Endringene i oppsettet ser bra ut, men det koster :). Jeg synes fortsatt CPUen er dyr, ville heller brukt mer på god RAM, men har du pengene så hvorfor ikke.

Takker igjen for godt og utfyllende svar cybirg! Det blir nok at jeg går for oppsettet som er valgt. Mulig jeg foretar endringer på Cpu og Ram. Skal se litt nøyere på testen av skjermkort på Toms Hardware.

Igjen takk!!!

Geriljajoe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...