geriljajoe Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Da er det tid for å kjøpe seg en stasjonær PC. Den skal hovedsakelig benyttes til spilling, samt videoredigering, musikk, surfing, film. Kan noen av ekspertene her kommentere oppsettet, eventuelt komme med forslag til forbedring. Har lagt listen på rundt 15 K. Tastatur, mus og høytalere har jeg allerede. Ny PC På forhånd thanx! Geriljajoe Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 en kjedelig ting å vurdere er å vente på nForce4 og PCI-E støtte... ...om ikke tror jeg uansett jeg ville gått for et nForce3 hk... Lenke til kommentar
geriljajoe Skrevet 9. november 2004 Forfatter Del Skrevet 9. november 2004 en kjedelig ting å vurdere er å vente på nForce4 og PCI-E støtte... ...om ikke tror jeg uansett jeg ville gått for et nForce3 hk... Hva med MSI K8N NEO2 Platinum da Har forøvrig bestemt meg for AMD 64 og noe overklokking blir det ikke med det første. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Det er sikkert knall! nå vet jeg ikke om den siste linjen var et svar til meg...men for å være sikker: nForce4 kommer for AMD64, både socket 754 og 939! En ting til: det kabinettet er bra, men relativt stort og tungt. Og, om ikke det følger med strømforsyning kan NorthQ Silent 400w være et godt alternativ. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Hva med å bytte ut 3500 med en 3200. Jeg ville også vente til nForce 4. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Hva med å bytte ut 3500 med en 3200. Jeg ville også vente til nForce 4. Hvorfor det? Den eneste grunnen til å kjøpe nForce 4 (min mening) er å få SLI. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 SLI er en fordel...en annen fordel er at man seinere kan kjøpe et nytt PCI-E-skjermkort uten å måtte bytte hovedkort... ...det er vel også en del andre ytelsesfordeler... Lenke til kommentar
genetex Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 visst du går litt ned på prosessoren å legger litt mer i skjermkortet så tror jeg maskinen "varer lenger" som spiller maskin, ps: hvorfor flatskjerm? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 ...det er vel også en del andre ytelsesfordeler... Fortell! Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 ...det er vel også en del andre ytelsesfordeler... Fortell! Du måtte ta meg på den ja... ...nå er jeg ikke helt 100% stødig i dette...men, nForce4 støtter vel sata2 (ihvertfall på ultra og sli utgavene)... i tillegg er det vel støtte for hardware brannmur og 1 GHz HyperTransport...eeh...det var det jeg fant i farten ihvertfall! Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 og 1 GHz HyperTransport...eeh...det var det jeg fant i farten ihvertfall! Om jeg ikke tar helt feil har nForce 3 det også.. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 og 1 GHz HyperTransport...eeh...det var det jeg fant i farten ihvertfall! Om jeg ikke tar helt feil har nForce 3 det også.. Meget mogleg! Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Vurdert MSI Platinium, det er et bra hk kort. Vil også si at det er en stor fordel å vente på Nforce4, alltid best å ha det nyeste! Men det kan også følge med mange barnesykdommer på starten av utgivelsen, så det kan lønne seg å vente til det får etablert seg litt. Men har du dårlig tid, så kjøper du idag Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 ...alltid best å ha det nyeste!...så det kan lønne seg å vente til det får etablert seg litt. Eeeh...kort oppsummert, det beste er alltid å vente! Lenke til kommentar
rottert Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 visst du går litt ned på prosessoren å legger litt mer i skjermkortet så tror jeg maskinen "varer lenger" som spiller maskin, ps: hvorfor flatskjerm? Fordi rett sorten flatskjerm i dag gjør jobben godt i spill. Skjønner meg ikke på folk som fortsatt velger crt. Lenke til kommentar
geriljajoe Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Takker for svar. Da blir oppsettet slik: AMD Athlon 64 3500+ 2387,- PS Data 2387,- BenQ FP937s 3901,- efast.no 3901,- Chieftec Dragon DA-01 1009,- PCutstyr.no 1009,- Club3D GeForce 6800 2376,- mShop 2376,- Corsair Value Select PC3200 1024MB Kit (2x 512MB) 1524,- PCutstyr.no 1524,- MSI K8N NEO2 Platinum 1095,- Databutikken.com 1095,- Seagate Barracuda 7200.7 200 GB SATA 989,- MPX 989,- Western Digital Raptor 36,7 GB (WD360GD) 880,- Databutikken.com 880,- Zalman CNPS7000B-AlCu 295,- Databutikken.com 295,- - Så vidt jeg vet leveres kabinettet med 360w strømforsyning. Regner med at det holder. - Det er for min del uaktuelt med en crt skjerm. - PC skal kjøpes rett over nyttår. Tror dere at Nforce4 kommer innen den tid? Hva er SLI? Noe annet som mangler, bør forbedres i oppsettet? Har vurdert å gå opp et par hakk på skjermkortet... Geriljajoe Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 (endret) SLI (Scalable Link Interface) gjør at du kan bruke to (like) skjermkort sammen. Ytelsesforbedringen skal ligge mellom 80-90% om ikke mer. Jeg vil tro dette er mest interessant for entusiaster som vil ha best ytelse uansett pris. Neste generasjons grafikkort vil nok yte jevnt eller bedre enn to toppkort i SLI-konfigurasjon gjør nå og sannsynligvis til mye lavere pris. I tillegg kommer støtte for ny gfx-teknologi (pixelshader x.x, etc). Jeg vil anbefale deg å kjøpe AMD 64 3000+ eller 3200+ i Winchester 90 nm versjon. Disse CPUene er like AMD 64 3500+, men er klokket litt lavere, hhv 1,8 ghz og 2 ghz vs 2,2 ghz. Ved å overklokke dem et lite hakk får du samme ytelse som 3500+ til lavere pris. De klokker ifølge Anandtech like høyt som 3500+ selv om 3000+ krever litt mer spenning. Den CPUen du har valgt er i og for seg god, men kjøper du Winchester får du lavere varmeutvikling og høyere overklokkingspotensiale. Med de pengene du sparer på CPU med mitt forslag kan du gå opp litt på grafikkort. 6800GT har signifikant bedre ytelse enn 6800 (og bedre minne som gjør at en overklokket 6800 ikke klarer å holde følge med 6800 GT, hvis jeg ikke tar feil..?) Så spørs det om du vil bruke penger på 6800GT da Når dette er sagt så høres det vel ut som jeg er en overklokkingsentusiast selv, men i bunn og grunn synes jeg vel at det er litt unødvendig å betale 800-1000 kr mer for en prosessor som i og for seg er lik sin lillebror (/søster-så ingen slakter meg på dette). Les mer om AMD 64 90 nm hos Anandtech Endret 10. november 2004 av cybirg Lenke til kommentar
geriljajoe Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 (endret) SLI (Scalable Link Interface) gjør at du kan bruke to (like) skjermkort sammen. Ytelsesforbedringen skal ligge mellom 80-90% om ikke mer. Jeg vil tro dette er mest interessant for entusiaster som vil ha best ytelse uansett pris. Neste generasjons grafikkort vil nok yte jevnt eller bedre enn to toppkort i SLI-konfigurasjon gjør nå og sannsynligvis til mye lavere pris. I tillegg kommer støtte for ny gfx-teknologi (pixelshader x.x, etc). Jeg vil anbefale deg å kjøpe AMD 64 3000+ eller 3200+ i Winchester 90 nm versjon. Disse CPUene er like AMD 64 3500+, men er klokket litt lavere, hhv 1,8 ghz og 2 ghz vs 2,2 ghz. Ved å overklokke dem et lite hakk får du samme ytelse som 3500+ til lavere pris. De klokker ifølge Anandtech like høyt som 3500+ selv om 3000+ krever litt mer spenning. Den CPUen du har valgt er i og for seg god, men kjøper du Winchester får du lavere varmeutvikling og høyere overklokkingspotensiale. Med de pengene du sparer på CPU med mitt forslag kan du gå opp litt på grafikkort. 6800GT har signifikant bedre ytelse enn 6800 (og bedre minne som gjør at en overklokket 6800 ikke klarer å holde følge med 6800 GT, hvis jeg ikke tar feil..?) Så spørs det om du vil bruke penger på 6800GT da Når dette er sagt så høres det vel ut som jeg er en overklokkingsentusiast selv, men i bunn og grunn synes jeg vel at det er litt unødvendig å betale 800-1000 kr mer for en prosessor som i og for seg er lik sin lillebror (/søster-så ingen slakter meg på dette). Les mer om AMD 64 90 nm hos Anandtech Takk for utfyllende svar cybirg. Jeg har fortsatt noen spørsmål: Er det stor forskjell mellom disse to cpu'ene: AMD 64 3500+ "Newcastle" AMD 64 3500+ "Winchester" Har dere noen formening om dette skjermkortet yter mye mindre enn f.eks. et 6800 GT kort ? >Club3D GeForce 6800 2376,- Noen som vet om Nforce4 HK kommer i år? Edit: Gjort noen endringer i oppsettet. Sjekk oppsettet Geriljajoe Endret 11. november 2004 av geriljajoe Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 visst du går litt ned på prosessoren å legger litt mer i skjermkortet så tror jeg maskinen "varer lenger" som spiller maskin, ps: hvorfor flatskjerm? Fordi rett sorten flatskjerm i dag gjør jobben godt i spill. Skjønner meg ikke på folk som fortsatt velger crt. Kjøp en crt og en lcd skjerm til 3k... Hvilken er den beste til å spille med? En crt skjerm er mye billigerefor de som ønsker å spille! Derfor... Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 (endret) Forskjellen mellom AMD 64 kodenavn "Winchester" og "Newcastle" er at førstnevnte er laget med 90 nm-teknologi, mens sistnevne er laget med eldre 130 nm-teknologi (størrelsen på die-shrink i nanometer, kommer ikke på et norsk ord for die-shrink, men det er helt grovt prosessorens bestanddeler). I testen fra Anandtech som jeg refererte til ovenfor, er Winchester omtalt som .09 A64 3500+ og Newcastle som .13 A64 3500+. Forskjellene i ytelse er helt marginale dvs 2-3%, men 90nm-versjonen har bruker mindre strøm og lager dermed en del mindre varme som igjen gjør den overklokkingsvennlig. Helt generelt vil jeg nok si at 6800 (eller 6800NU som den blir kalt) yter en del mindre enn 6800GT. Jeg vil referere til en test hos Tomshardware. Vi ser at 6800 i Doom 3 yter fra 15-20% mindre i lavere oppløsninger uten AA, mens forskjellen øker til 34% i 1600x1200 4xAA.I Far Cry er forskjellen 24% i relativt lav oppløsning, mens forskjellen er hele 38% i 1600x1200 4x AA. Jeg har ikke gått gjennom flere av benchmarkene, men som folk sikkert har sagt før så er det en del forskjell. Du kan ikke overklokke et 6800NU helt opp på GT-nivå heller fordi det er minnet som legger begrensningen. GT har GDDR-3 minne, i motsetning til vanlig DDR for NU (den billige ASUS 6800GT har såvidt meg er bekjent vanlig DDR, derfor er den så billig, rundt 2700,-). Minnebåndbredden blir viktig i høyere oppløsninger med avanserte effekter, derfor øker forskjellene. Når vi ser på prisforskjeller så ligger vel billigste GT på rundt 3500-3600, mens NU ligger på 2400, det gir en forskjell på rundt 30%, så når det gjelder hva du får for pengene så kommer NU likevel godt ut. Nforce4 er jeg ikke helt sikker på, synes å huske at noen referansekort er ute til testing i pressen og at de første skulle komme denne måneden i utlandet. Regner vel egentlig med at de er ute før nyttår, men det er vanskelig å si noe sikkert. Endringene i oppsettet ser bra ut, men det koster . Jeg synes fortsatt CPUen er dyr, ville heller brukt mer på god RAM, men har du pengene så hvorfor ikke. Endret 11. november 2004 av cybirg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå