Gå til innhold

IDE -> Sata, noen forsjell i ytelse?


k3rm0r

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vil ikke ha noen økning i ditt tilfelle. Flaskehalsen vil bli p-ata grensesnittet med en lavere overføringskapasitet enn det sim ligger i S-ata standarden. Tror det er 133 mb/s på p-ata, og 150 mb/s på s-ata. Korriger meg hvis jeg tar feil.

Hvis du skal ha full utnyttelse av s-ata, må du ha en kontroller som har kapasitet i forhold til standarden.

Endret av slowcooler
Lenke til kommentar
Det vil ikke ha noen økning i ditt tilfelle. Flaskehalsen vil bli p-ata grensesnittet med en lavere overføringskapasitet enn det sim ligger i S-ata standarden. Tror det er 133 mb/s på p-ata, og 150 mb/s på s-ata. Korriger meg hvis jeg tar feil.

Hvis du skal ha full utnyttelse av s-ata, må du ha en kontroller som har kapasitet i forhold til standarden.

er rett.

men siden kabelen til sata klarer mere en ide kabel vil det jo muligens bli en forsjell? eller tar eg feil?

Lenke til kommentar

Diskene i seg selv klarer å levere så for som det er oppgitt at de gjør, men det hjelper lite med feks. 150MB/s når bussen på hk ikke klarer å 'kjøre' mer effektivt enn ca50-60MB/s.

 

Kan være dette har forandret seg mye det siste året, men dette var i alle fall tilfellet for ca et år siden da jeg studerte endel datateknikk. (kan jo selvfølgelig være at jeg tar feil også..)

Lenke til kommentar
har en slik rar kloss som fulgte med Abit n-7 v2.0 HK. som gjør at ide HD'n for sta tilkobling, gjør dette noe på ytelsen av den? eller hva er vitsen??

Den klossen heter Abit Serillel og brukes som sagt til å koble en PATA disk til en SATA kontakt på hovedkortet.

Siden SATA opererer som en punkt til punkt buss vil du kunne oppnå en ytelsesforbedring dersom du bruker både master og slave tilkoblingene i dag og flytter f.eks en disk som står som slave over på SATA kontakten. Du unngår da at denne deler på båndbredden med en annen enhet.

 

I teorien skulle det ellers være lite å hente, muligens den (Sil 3112 ?) kontrolleren på dette hovedkortet takler PATA konverteringen mer effektivt en en vanlig PATA kontroller slik at det blir en liten ytelsesøkning ?

Lenke til kommentar
har en slik rar kloss som fulgte med Abit n-7 v2.0 HK. som gjør at ide HD'n for sta tilkobling, gjør dette noe på ytelsen av den? eller hva er vitsen??

Den klossen heter Abit Serillel og brukes som sagt til å koble en PATA disk til en SATA kontakt på hovedkortet.

Siden SATA opererer som en punkt til punkt buss vil du kunne oppnå en ytelsesforbedring dersom du bruker både master og slave tilkoblingene i dag og flytter f.eks en disk som står som slave over på SATA kontakten. Du unngår da at denne deler på båndbredden med en annen enhet.

 

I teorien skulle det ellers være lite å hente, muligens den (Sil 3112 ?) kontrolleren på dette hovedkortet takler PATA konverteringen mer effektivt en en vanlig PATA kontroller slik at det blir en liten ytelsesøkning ?

hmm. ok. så vist eg har flere ide på 1 ledning så vil det bli en liten ytelsesøkning??

Lenke til kommentar
hmm. ok. så vist eg har flere ide på 1 ledning så vil det bli en liten ytelsesøkning??

Vil tro det kan bli en liten ytelsesøkning, uten å ha sett noen tall som bekrefter det.

Hvis du derimot kopierer data mellom to disker som står som master og slave på samme IDE kabel og du flytter den ene disken til SATA kontakten vil du merke en betydelig forbedring i tiden det tar å kopiere dataene. Dette fordi diskene ikke lenger befinner seg på samme kabel og fordi ATA og SATA er to forskjellige busser og derfor ikke lenger trenger å dele båndbredden.

(Nå er antakelig ikke kopiering av data mellom stasjonære disker det folk gjør oftest så det det er ikke sikkert du trenger å legge så mye vekt på den siden av saken)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...