Gå til innhold

Ram boost progz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-05-25 19:57, jallajalla skrev:

Langbein din morroklump xp er genialt på minnehåndtering jeg har 34 prosses running og 668 Mb ram ledig av 1024 total etter 4 døgn, hvis du mener det er dårlig kan jeg godt innstalere linux?

Hva er vel 34 prosesser? Fyr opp minst 100 og la maskinen stå på i noen måneder minst :smile:

Det jeg mente er mange snakker om at Win98 er dårlig på minnehåndtering. Det er feil - den er ræva! Men poenget er at de NT-baserte ikke er helt gode heller. De roter med håndteringen av RAM'en, og begynner å swappe selv om egentlig ikke hadde trengt det bare fordi de ikke frigjør gammel cache. Linux gjør aldri sånt, men heldigvis finnes det tredjeparts-programmer til Windows som bedrer situasjonen.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-25 20:15, jallajalla skrev:

512 MiB

MiB = Men in Black ?? :lol:

Quote:

Det jeg lurer på er om det er mulig å installere en eller annen linux distro uten å måtte gå igjenom en hel haug av spørsmål her eller iet annet forum?

For å si det sånn: hvis man virkelig VIL legge inn Linux bør det gå greit. Det største problemet idag er nok at mange ikke vet hva de vil med Linux og bare legger det inn for å være kul. Da blir det gjerne til at man gir opp uten å gi det en real sjanse.

Det kommer også an på hva slags hardware man har. Men "standard" hardware som SoundBlaster, Geforce o.l. oppdages alt sammen automatisk under installsjonen av de mer nybegynnervennlige Linux-versjonene som f.eks. Redhat og Mandrake. Problemene oppstår enten hvis man har noe helt nytt utstyr som ikke har blitt støttet i Linux ennå, eller hvis man har noen spesielt eksotisk utstyr slik som f.eks. enkelte proff-lydkort.

Mange sliter litt med partisjoneringen, men har man f.eks. PartitionMagic går det veldig lett. Bare sett av noen gig til Linux og fyr opp installasjonen. Oppretting av Linux-partisjonene er ofte enklere å gjøre i setup'en fordi den ofte kommer med noen anbefalinger om hva du trenger.

Jeg anbefaler å begynne med en "enkel" distribusjon, så kan man heller prøve seg med Debian, Slack, Gentoo og LFS ved en seienre anledning...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...