Gå til innhold

DVD-film med DTS men en kun stereo forsterker

Anbefalte innlegg

Etter at videospillern vår døde i dag (og tok Flåklypa med seg... :( ) tenkte jeg at jeg skulle gå for en DVD/VHS kombo, siden vi har så mye filmer på VHS enda. Dessuten gjør ikke XBox'en alltid jobben når det gjelder filmer, så da kunne det være greit å få seg en litt mer fleksibel DVD-spiller i slengen. Og med fleksibel, mener jeg sonefri og som tar DTS lydspor.

Men så kommer problemet. Jeg har foreløpig bare stereo forsterker. Slik er jo XBox'en veldig hyggelig, for den lager jo stereosignal av et 5.1 spor, men hva skal til for at en DVD-spiller skal kunne gjøre det samme (og da også med DTS)? Er det noe "alle" kan? Eller må spillern ha noe spesiell teknologi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svært få(ingen?) spillere som kan mikse 5.1 dts ned til 2 kanaler, da det ikke er noe krav om at det skal være mulig.

Men det er jo alltid et DD5.1(som alltid kan mikses ned til 2.0) eller DD/PCM 2.0 spor på dvd'en i tilleg så det er vell ikke noe kjempeproblem igrunn..

Lenke til kommentar
Men mener du å si, smale, at alle dvd-spillere kan gjøre om DD5.1 til stereo?

Jepps.. det er spesifisert i DD standarden..

Det finnes heller ingen dvd-video plater som inneholder kun dts spor..

"Påbudt" med pcm(2.0) eller dd(2.0/5.1) spor...

vi prøver vel egentli å si akkurat det samme gjør vi ikke det da smale? :yes:

Lenke til kommentar

det som står på dvd-en kan du tolke som du tolker en bilannonse.

Er mye man ikke gidder å skrive i en bilanonnse pga. at det er så åpenlyst. 4 hjul , seter, dører, f.eks.

Det man ofte skriver på en dvd er andre lydmuligheter en 2.0. Du vil aldri få en dvd som ikke kan spilles på en spiller som ikke har et 5.1 anlegg

Lenke til kommentar
Det man ofte skriver på en dvd er andre lydmuligheter en 2.0. Du vil aldri få en dvd som ikke kan spilles på en spiller som ikke har et 5.1 anlegg

Du har sikkert rett. Høres litt teit ut, ja.

Man hvis jeg seinere kjøper surround forsterker med digital inngang og DTS, er det da gitt at alle dvd-spillere klarer å dytte over DTS sporet til forsterkeren, eller må dvd-spilleren støtte dette spesielt?

Vet jeg stiller mange dumme spørsmål :blush: , men det er bedre å være liten og grønn enn stor og bleik, som Øystein Sunde synger om tvin-åttern... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...