Gå til innhold

Støydempende matter - funker eller?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har nettopp sjekka litt på støydempande matter og lure egentlig på om det fungerar i det heile tatt? Noen som har innstalert dette sjjøl og som har litt peiling? Det er ikkje det at maskina MI bråker for mykje, men kanskje den kommer til å bråke visst eg setter den inn i eit skap. Vibrasjon og slikt.. Har en link til en pakke her: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MISTNKCHM1

 

 

 

Dette er alstå til Midi-tower...

 

 

Takk for svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et slikt sett i mitt tower og jeg må si at de fungerer bra. Hvis du er vant til støyen fra toweret uten disse, vil du merke stor forskjell når du har "innstallet" dem. Riktignok vil du bli vant til denne lille støyen som er igjen også, så etter en stund så vil du vel kanskje synes at mattene ikke fungerer i det hele tatt.. :p

 

Angående temperatur i toweret, så var det ikke noen forskjell før og etter jeg tok mattene i bruk. (Ligger på 29 idle og 44 load med luftkjøling.) For min del var dette en grei innvestering vil jeg si. Det gjenstår enda å få erstattet en vifte på nb som står for, så og si, all støyen i kabinettet.

 

Plassen var ikke noe problem for meg i alle fall. Virker som om de fleste kabinetter er laget slik at det ikke blir noe problem...

Lenke til kommentar
Isolerer mere varme inne i kabinettet så det er ikke noe særlig. Vannkjøling og stillegående harddisker er fordel, men selvfølgelig endel dyrere.

Er dette noe du har prøvd eller synser du bare? Jeg hadde ikke merkbar forskjell i temperetur... Kun lyd, noe som er 'litt' av vitsen med disse platene :roll:

Lenke til kommentar

Har akkurat de samme mattene selv, og er godt fornøyd.

 

Den mest merkbare støyreduksjonen er i form av demping av vibrasjonsstøy (pga stivheten i tjære-belegget). De hjelper litt mot akustisk støy, men ikke så mye. Viftestøy og liknende vil fortsatt høres pga lyden som lages når luft presses igjennom åpninger etc.

 

Fikk ca 1-2 grader økning av kasse-temperaturen.

 

En liten ulempe med sånne skumgummi-matter er at de er veldig gode støv-samlere, så forbered deg på å måtte støvsuge kabinettet litt oftere.

Endret av hakrist
Lenke til kommentar

jeg har et chieftec kabinett, som er relativt lett å støydempe med matter, bak har jeg 3 vifter(med poweret) og 1stk foran. jeg har bakenden skrått vendt mot meg og det kan være mye av grunnen til at jeg enda hører noe. det som er bra med mange vifter er jo at man kan flytte mye luft med lav hastighet per vifte.

Lenke til kommentar
har nettopp kjøpt 10mm matter fra biltema til kr 69. en plate dekte nesten hele kabinettet og nå er d ekstremt rolig. men uansett støyfjerning må man ha en rolig cpuvifte siden lyden av den slipper ut gjennom åpninger i kabinettet som feks er utblås-vifter.

Dette hørtes interessant ut.

Kan du gi litt mer info om hvilken type det er du snakker om og hva de heter, sånn at jeg kan stikke innom biltema for å få tak i dem?

 

XP

Lenke til kommentar

mattene fins i 2 eller 3 størrelser. 10mm, 20mm og kanskje en til(så sånn ut)

 

på ene siden er de dekt med selvklebende lim(som et klistremerke) og andre siden er sølvfolie lignende, som man ser i alien filmer fra 50 tallet:)

 

ser ganske fett ut. kosta 69 for 10mm og 89 for 20mm. de er ca 1000x500x10mm

 

10mm er det jeg har brukt og er ganske tykt. mattene er bøyelige og lette å klippe til eller skjære med kniv.

 

edit: jeg vet ikke om mattene er 1000x500. hørtes lite ut nå. men kan måle når jeg kommer hjem. kjøp to stk til 69 hvis du skal fylle absolutt alt.

Endret av st0ff3r
Lenke til kommentar

Biltema sine lyddempingsplater har jeg også hatt i søkelyset. Link.

 

Lyddempingsplate

For bil, båt, campingvogn m.m. Produsert i skumplast utstyrt med et overflatelag av aluminisert polyesterfolie og selvklebende bakside. Demper effektivt lyd og varme fra motor, girkasse og chassis. Anvendelig i f.eks. motorrom, kupé, bagasjerom etc. Tåler temperaturer fra -30 °C til +120 °C. Testet og godkjent i henhold til ISO 3795.

Lenke til kommentar
Isolerer mere varme inne i kabinettet så det er ikke noe særlig. Vannkjøling og stillegående harddisker er fordel, men selvfølgelig endel dyrere.

Er dette noe du har prøvd eller synser du bare? Jeg hadde ikke merkbar forskjell i temperetur... Kun lyd, noe som er 'litt' av vitsen med disse platene :roll:

Har prøvd det selv ja, ikke mye lyd som ble borte og den ble noe varmere, det er jo isolering det er snakk om, en egenskap er å dempe lyd og en annen er å holde på varme.

 

Harddisker og vifter lager bråk og det er faktisk ikke så mye man kan gjøre med det, vannkjøling reduserer jo antall vifter som bråker og harddisker kan være stille alt etter hvem som lager dem, dummeste valget er Western digital og et bra valg er Seagate f.eks

Lenke til kommentar

Har hatt 20mm utgaven i kabinettet mitt i noen år nå. Det hjelper mot støy, ikke så veldig mye, men jeg mener det er verd innsatsen. Hvordan det påvirker temperaturen har jeg ikke undersøkt. Jeg reiv av metallfolien for å unngå en glatt overflate. Tror det vil gi bedre demping, men har ikke prøvd med folien. Ulempen er at det ikke ser like fint ut og at det samler støv.

Lenke til kommentar
Isolerer mere varme inne i kabinettet så det er ikke noe særlig. Vannkjøling og stillegående harddisker er fordel, men selvfølgelig endel dyrere.

Er dette noe du har prøvd eller synser du bare? Jeg hadde ikke merkbar forskjell i temperetur... Kun lyd, noe som er 'litt' av vitsen med disse platene :roll:

Har prøvd det selv ja, ikke mye lyd som ble borte og den ble noe varmere, det er jo isolering det er snakk om, en egenskap er å dempe lyd og en annen er å holde på varme.

 

Harddisker og vifter lager bråk og det er faktisk ikke så mye man kan gjøre med det, vannkjøling reduserer jo antall vifter som bråker og harddisker kan være stille alt etter hvem som lager dem, dummeste valget er Western digital og et bra valg er Seagate f.eks

Lydisolering og varmeisolering er ikke nødvedigvis relatert, det går an å gjøre det ene uten i så stor grad gjør det andre. Når det er sagt så er det mange varmeisjolasjonsting som er relativt gode lydisolatorer også (glava osv).

 

Til saken: Matter funker litt, men ikke mye. det gjør ett allerede stille system litt bedre, eller ett veldig bråkete ett, litt mindre bråkete, men det er langt fra noe vidundermiddel.

 

AtW

Lenke til kommentar

har stappet inn biltemamatter jeg også. Gjorde det for noen dager siden. Når du sitter ved siden av maskinen er lyden mye mer rolig og litt mørkere i lyden. Men problemet er at på chieftech tårnet sitter diskene i front med vifte foran og der kan jeg jo ikke tette igjen så da blir det jo bråk :( (wd+maxtor, haha)

 

Må tenkte litt på hva jeg gjør. 2stk 1000*500 1 cm er nok til chieftech maxitårn. Kjøpte tre og sitter igjen med en del ekstra. Tror jeg må legge dobbelt for å bli kvitt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...