Gå til innhold

Kraftig nok utstyr for Eizo L885?

sdhild99

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og leser denne http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=5941&side=3

og fostår det slik at skjermer av denne type krever en del av maskinen din, da fortrinnsvis skjermkortet, for å komme til sin rett.

Vil PC #2 på denne siden http://hildebrandt.no/sven/gear.php være tilstrekkelig for å utnytte en slik skjerm?

Hovedspesifikasjoner: ATI Radeon 8500 Pro 128MB, AMD XP 2600+ og 1 GB 266 DDR

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, det vil fungere da, i spill så funker det bedre med ikke-nativ oppløsning, men i windows er det veldig viktig at du bruker den native, som på 20" er 1600x1200. Ellers vil bildet bli uklart og rart.

Regner med enden eller Øyvind Dahle titter innom tråden, LCD-gudene våre. De har nok litt mer utfyllende info, pluss at de vet helt sikkert.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar

Du kommer nok til å slite med å kjøre de fleste nyere spill i nativ oppløsning, men som tidligere sagt her går det greit å spille de i lavere oppløsninger også. På den andre siden er dette definitivt ikke skjermen for spillern, men for grafikeren.

edit; Er stort sett enig med Øivind, med mindre du er grafiker - selv da kan LaCie-en være et bedre valg, men det er det du selv som ser best (avhengig av hvor kresen du er)

Endret av enden
Lenke til kommentar

Takk for interessante svar! Jeg trenger dog litt ytterligere info her.

LaCie har jeg aldri hørt om. Kan dere fylle meg inn? Hvordan er garantien på denne? Eizo har 5 år. Hvordan er denne bedre enn Eizo?

Hvor mye støy er det i et sånt 6800GT kort? Jeg har ikke fulgt godt nok med for å vite om dette kortet er state of the art eller 'mye for pengene'

Jeg har ikke tenkt å bruke skjermen særlig mye til spilling, kun av og til. Derfor trenger jeg heller ikke noe maksimum gaming skjermkort. Dog greit å ha muligheten, men trenger ikke å henge med på de nyeste spillene.

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Test av LaCie

Denne er bare helt rå! Dag er utvilsomt den aller aller beste skjermtestern på hw, og når han er i fyr og flamme over denne skjermen er det bare å løpe å kjøpe. Jeg og han sendte umiddelbart L885 tilbake når vi fikk se litt nøyere på den.

Jeg hadde uten tvil gått for LaCie og har selv bestilt en som jeg får på døra i kveld.

Når det gjelder skjermkort er det et meget bra skjermkort og tilhører toppmarkedet. Det har bra fargegjengivelse og du må ha DVI på skjermkortet ditt. Absolutt å anbefalle det kortet der. Dessuten er det greit å ha et skjermkort til spill som

Hl2

F.e.a.r

Stalker

Og andre morsomme spill som kommer. Man blir nemmelig aldri for gammel til disse spillene .D

Lenke til kommentar

Må innrømme jeg har litt vondt for å fordøye dette. Jeg tviler ikke på at LaCie er en bra skjerm. Nesten alt jeg jo bra når det er nytt, men hvordan er det etter litt bruk? Kom gjerne med tilbakemelding når dere har hatt skjermen noen måneder.

Siden ikke annet er oppgitt antar jeg at LaCie har 3 års garanti. Om det er verd ca 4000 for 2 år lenger garanti (Eizo) kan jo diskuteres.

Er jeg nødt til å oppgradere skjermkortet mitt for å kunne utnytte 2D- egenskapene til skjermen? Jeg antar jeg ikke er nødt til det.

Jeg tror nok 6800GT blir ganske overkill for meg i og med at jeg spiller så lite. Finnes det et annet og rimeligere skjermkort som er bedre enn det jeg har, og som det er mulig å spille med, men hvor dette ikke er det primære?

Lenke til kommentar
Her er en bruker som har skjermen selv, med bilder.

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=321995

Det var meg, det. LaCie-skjermen er knallbra!

Hvis du ser på side to i tråden det linkes til finner du en link til Edbergen, en Macforhandler her i Bergen som har den på tilbud med 1000 kroner i avslag. (Skulle ønske jeg visste om det før, jeg betalte full pris for min. Kjøpte hos Netshop, og er meget godt fornøyd med dem, så jeg skal ikke klage.)

Jeg snakket nettopp med Edbergen, og de har flere igjen... :cool:

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg kan utdype litt mer ang skjermene, etc.

Jeg vil nok påsta at L885 er en bedre skjerm rent grafisk sett. Spørsmålet er derimot om du ser forskjellen på L885 som er 99% og LaCie-en, som er 98%. Fordelen du får med LaCie er penger nok til et skikkelig skjermkort, samt at du får en bedre all-round skjerm. Forskjellene i bildekvalitet er såpass marginale at de fleste sansynligvis ikke vil se de - herregud, de fleste sitter jo på drittskjermer , som jeg blir kvalm av... LaCie-en gir deg klart mer for pengene, uten at det egentlig går veldig på bekostning av kvaliteten for de fleste.

Når det gjelder garantien til Eizo mener jeg å huske at de to siste årne ikke dekker panelet eller baklysene, og hva er da igjen..? Flere har stilt dette spørsmålet, og jeg kan ærlig talt ikke finne noe fornuftig svar annet enn å kontakte Eizo og høre. Hvis garantien er viktig for deg, så synes jeg du bør det. Når det gjelder døde piksler, så har vi i skjermgjengen sett en god del skjermer med samme panel som LaCie-en (vi eier alle skjermer med sammen panel faktisk), og det er vel kun på min skjerm det er oppdaget en død subpiksel (ser den ikke til daglig). I tillegg så vil LCD-skjermer i denne prisklassen glatt havne i kategorien for forbrukerprodukter med fem års reklamasjonsrett, så du bær være greit sikret de siste to årene uansett :)

Lenke til kommentar
1: Jeg vil nok påsta at L885 er en bedre skjerm rent grafisk sett.

2: Spørsmålet er derimot om du ser forskjellen på L885 som er 99% og LaCie-en, som er 98%.

3: Forskjellene i bildekvalitet er såpass marginale at de fleste sansynligvis ikke vil se de - herregud, de fleste sitter jo på drittskjermer , som jeg blir kvalm av

1: Er du full?

2: Vi konstanterer at du er full, men spør oss om du trenger briller

3: De som i dag sitter på dritskjermer kjøper ikke 20" LCD ;) Denne kjøpegruppen kommer sannsynligvis fra high end CRT skjermer. Kanskje greit å holde oppe en viss standard for disse?

Lenke til kommentar

Jeg har en ACER AL1731 som jeg bruker til daglig. Før hadde jeg en OK 19" CRT. Jeg er ganske kresen og vil ikke ha en drittskjerm. Jeg merker i alle fall forskjell på en god og en kjempegod skjerm. Jeg har ikke deres ekspertise. Jeg skjønner jo på det dere sier at LaCie og Eizo er superskjermer.

Jeg er ikke helt fornøyd med Aceren, men har aldri sett en test av denne! Merkelig. Uten ekspertise vil jeg si at den er ikke mer enn 85-90%, dessverre.

Hva slags produsent anbefales av ATI Radeon 9800 Pro? ATI lager dem vel ikke selv lenger?

Lenke til kommentar
LaCien er bedre enn Eizo'n. Ihvertfalli fargespruten og med tanke på spill og film.

Acer lager stort sett dritt skjermer

Ati 9800 Pro - hvilken osm helst produsent, du har jo ingen spesielle krav ;)

Men du kan jo overvåke denne tråden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=186387

URL]

Her har du ukens tilbud samlet.

Det skal jeg gjøre. Takk

Synd at du mener at Acer stort sett lager drittskjermer. De lager i alle fall gode bærbare (tror jeg). Vant nettopp test hos PCWorld. Har nettopp kjøpt meg en Acer TravelMate 6004LMi. Synes designet er lekkert, og den virker gjennomtenkt. Om den fungerer bra i lengden finner jeg vel ut etter en stund.

Ang. produsent. Nei, jeg har nok ingen krav i det sjiktet dere snakker om, men jeg har krav til 'overall quality'. Generelt vil jeg si at det meste er bra når det er nytt. Man kan lett bli blendet av gleden over å få nytt utstyr. Etterhvert oppdager man kanskje ting man ikke la merke til i starten. Datautstyr generelt er vel ikke utsatt for slitasje på samme måte som for eksempel en sykkel. Jeg synes det er lite tilfredsstillende å lese en test på en helt ny sykkel. Man burde heller teste sykler som har vært brukt i 6 mnd for å se om de er like gode da. Svakheter kommer lettere frem med tiden. Datautstyr er det vel ok å teste når det er nytt, men man bør ta høyde for 'gleden over den nye kule dingsen' faktoren.

Nei, dette ble litt off-topic. Jeg stiller krav til kvalitet, støynivå (der det måtte være aktuelt), holdbarhet, konstruksjon osv. Når det gjelder et skjermkort bryr jeg meg ikke om det yter 3-4 FPS mer eller mindre, men de andre faktorerne betyr mer. Så krav, det har jeg, men jeg kan nok ikke spesifisere dem like godt som dere. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...