Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen Spm om IP telfoni og bredbåns levrandør

Anbefalte innlegg

hei.

jeg skal få meg bredbånn i mars! sitter nå med en 64 kb/s linje og det er tregt som F**n... dette skal jeg få fra hallingdal-data de er levrandør for data guard... noensom har erfaring med disse!?

trykk her for pris

ja det stemer det er Shdsl det er snakk om! hva er dette?? noen som kan forklare meg hva shdsl er og om det funker! :)

Da var det IP telefon!

telio de har jo gunstige priser? eller!

jeg kan ikke for og vere erlig en dritt! :no:

se vedegg.... ;)

forklar meg gjerne litt hva Ip telefoni er! :hmm: og vis meg linker til til sider med sånne tlf'r! hehe.... om dere hjalp meg litt her så er jeg taknemmeli! :thumbup:

iptelefoni.doc

Endret av Omy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SHDSL

IP Telefoni - artikkel fra hardware.no

Har ingen erfaring, eller hørt om, Hallingdal-data. Har du prøvd å bruke en søkemotor for å finne informasjon på internet før? Det anbefales varmt, du får mange svar med en gang og kan selv lese alle. Dette er to treff fra googlesøk på "SHDSL" og "IP telefoni" henholdsvis.

Ellers kan det være en fordel å lære seg korrekt staving og punktsetting. For folk som leser mye forum er det et enormt irritasjonsmoment at folk som spør ikke kan ta seg bryet med å skrive korrekt når de først skal poste noe.

En og annen skriveleif sniker seg alltids inn, men det får nå være måte på...

Lenke til kommentar
Google er en kjekk ting:)

SHDSL=Symmetric High-Bitrate Digital Subscriber

Du får samme hastighet både ut og inn og det er bedre enn ADSL!

IP telefoni er telefon over Internett Protokollen. Har du stabil og god internett tilgang så skal dette fungere greit. Kan være litt problem på dårlige linjer. Er et mye billigere alternativ enn vanlig fasttelefon.

så jeg får meg 1024/1024 funker det da??

Har du prøvd å bruke en søkemotor for å finne informasjon på internet før? Det anbefales varmt, du får mange svar med en gang og kan selv lese alle.
jeg er ikke dum heller da! ?

jeg er klar over et som er på netet! men det er så urent på en måte hvis du forstår så jeg spør dere her!

og en ting jeg så på en hw.no sin artikel! og der stod det noe om andre nummere! må man ringe spesiele nummere? hvis man må bruke andre nummere er det jo dumt!

kan man ikke bruke den til og ringe hvem som helst i norge?

og bruke den ip tlf man får til og ringe de man har lyst til og sån..?

Endret av Omy
Lenke til kommentar

Her har du en liten over sikt over hva de forskjelige dsl typene er

liten oversikt..

vist dem vidre leverer fra catch så er jo i hverfall linjene bra det kan jeg si...

Ip telefoni. kan du ringe så og si akuratt det samme som vanlig tlf bare mye biligere... men kvaliteten på samtalen kan veriere. men er vel i de fleste tilfeler bra.

Ellers kan det være en fordel å lære seg korrekt staving og punktsetting. For folk som leser mye forum er det et enormt irritasjonsmoment at folk som spør ikke kan ta seg bryet med å skrive korrekt når de først skal poste noe.

vi er alle mennesker og skriver feil. det fines noe som heter dysleksi etc. skal ikke dem få skrive pga du ikke liker det?

Da burde du heller la vær og lese vist det irriterer deg så mye..

Lenke til kommentar

jeg har sdsl fra Hallingdal data ;)

Hvor i Hallingdal bor du?

Min linje funker fint, men det var no problem i starten (men det var fordi bravida kobla feil :@)

Ikke hat no problem med linja enda..:D (har kun hatt den i 3 dager da :))

EDIT: Du kan tinge så mye du vil, men vist du deler linja di på en ruter så vil (ruteren ) ikke klare å splitte opp signalet Så vist du laster ned for fult så kan det hakke og bli forsinkelser på telefonene din....

Endret av haavardbj
Lenke til kommentar
jeg har sdsl fra Hallingdal data ;)

Hvor i Hallingdal bor du?

Min linje funker fint, men det var no problem i starten (men det var fordi bravida kobla feil :@)

Ikke hat no problem med linja enda..:D (har kun hatt den i 3 dager da :))

EDIT: Du kan tinge så mye du vil, men vist du deler linja di på en ruter så vil (ruteren ) ikke klare å splitte opp signalet Så vist du laster ned for fult så kan det hakke og bli forsinkelser på telefonene din....

ok.... jeg bor på nesbyen... :roll:

ja det er nok irriternde at bravida koble feil.. jeg følge med på de med som en falk så igenting går galt.... hehe... :D

hvor mye kostet det for deg tilsammen da??

jeg må betale 2500 kr i etabelering og 600 kr måneden for 1024/1024!! :thumbup:

FÅR DET I MARS.. det er verdt ventetiden sin tror jeg!

hmm.... hakkete på linjen? kan du foklare det litt mer spesifikt? tenker du på at samtaler kan bli forsinket og sånt? eller er at når man prater så blir det hakete i samtalen? lik at man hører de de andre sier 1 sek senre og sån? (som på nyhetene)

Lenke til kommentar

Og en ting!

Tele Voip er dyrere en Telio!

Her er telio sine kostnader:

Etableringsavgift :

495 kr per telefonlinje ( + porto)

Etableringsavgift inkluderer gratis lån av Adapter eller IP-telefon så lenge du er abonnent.

Nummerportering :

Telio tar ingen egen nummeravgift for å etablere nummer for deg. Ønsker du imidlertid å beholde ditt eksisterende telefonnummer, så fakturerer Telenor oss 110 kroner for å flytte nummeret ditt til oss. Vi må desverre viderefakturere 100 av disse til deg.

Startavgift : 0,00 kr

Pris per min : 0,00 kr

Samtaler til mobil, gjelder alle mobiloperatører

Startavgift : 0,00 kr

Pris per min* : 0,95 kr

Samtaler til spesialnummer (3,4,5 sifrede nummer samt 8xx nummer)

Faktureres til gjeldende Telenorpriser.

Så her ser du Tele Voip sine priser :

Etablering : 0,-

Faste kostnader pr. mnd : 0,-

Norgestakst 17-08 + helg : 0,09 kr/min

Norgestakst 08-17 : 0,14 kr/min

Mobil : 0,99 kr/min

I tillegg kommer en oppstartsavgift på 0,39 per samtale.

Telio har biligre ringe priser: se på minnut prise på hus tlf til hus tlf og på mobil!. mens TeleVOIP har gratis etabelering og ingen månedspris. og har dyr minnutpris!

Lenke til kommentar

Har 512 / 512 linje. Denne koster meg ingenting (men fattern må betale 500,- :p, kosta 1000,- i ettablering)

Har ikke ip-telefoni enda(kamerat som ha) han sieer det kan bli forsinkelse vist du bruker mye av linja) Men dette tror jeg kommer av at han bruker en router, å denne klarer ikke å dele linja opp like bra. Så nedlastinga vil stjele mye av linja)

Bor på ÅL (nærmere bestemt Votndalen :p)

Men linja mi funker fint nå :D)

Lenke til kommentar

jeg sitter på ål vidregående skole..... 10 mbs linje så jeg får gjort litt undersøking hehe.....

men det er ingen som har avrt på om jeg fortsatt kan ringe helt normale 8 sifrede tlf nummer! f.eks 1234678 liksom!

jeg skal få meg en 1024/1024 linje 600 kr i måneden! 2400 kr i stabelerin men det er vel verdt det??

Har 512 / 512 linje. Denne koster meg ingenting (men fattern må betale 500,- , kosta 1000,- i ettablering)
får dere regning 1 gang imåneden eller en gang i kvartalet??
Lenke til kommentar

ikke når du ser på helheten i at det er en SHDSL linje altså! det er dyrt!

ta en titt på de forskjellige linkene som er blitt gitt.... så mener jeg at det ike er så veldigt dyrt...

du merke stor forskjell på regingen i forhold til en normal hus tlf og en IP tlf!

Lenke til kommentar
ikke når du ser på helheten i at det er en SHDSL linje altså! det er dyrt!

ta en titt på de forskjellige linkene som er blitt gitt.... så mener jeg at det ike er så veldigt dyrt...

du merke stor forskjell på regingen i forhold til en normal hus tlf og en IP tlf!

Har ikke hatt det så lenge, men står i avtalen at den blir fakturert forskudsvis i kvartalet (vist ikke det er måneden da.. :roll: )

Men du skal kunne ringe vanlig men ip telefoni... Har ikke dette ennå så kan ikke si så mye om det ennå. men tror det funker greit...

Lenke til kommentar

jeg tror det jeg og.... det er jo litt dyrt.....

jeg snakket med han fyren på halling dak data og sa at jeg kunne få en regning i måneden ... trodde han.. de leverer for dataguard og de har et annet selskap til og fakturere for seg.......

gleder meg til mars.. :thumbup::w00t:

Lenke til kommentar
jeg tror det jeg og.... det er jo litt dyrt.....

jeg snakket med han fyren på halling dak data og sa at jeg kunne få en regning i måneden ... trodde han.. de leverer for dataguard og de har et annet selskap til og fakturere for seg.......

gleder meg til mars.. :thumbup::w00t:

Ja, men data guard leier linja til telenor da :thumbdown: Men jeg har aldri vert under 512 kbit (vist jeg ikke laster ned da :p)

Men er bravida som innstallere alt, å di fuck det til hos meg, men begynte å funke 1,5 uke etter det skulle da :thumbdown:

Lenke til kommentar
Og en ting!

Tele Voip er dyrere en Telio!

Her er telio sine kostnader:

Etableringsavgift :

495 kr per telefonlinje ( + porto)

Etableringsavgift inkluderer gratis lån av Adapter eller IP-telefon så lenge du er abonnent.

Hva som blir billigst mellom å betale en fast avgift, eller høyere minuttpris er ahvengig av hvor mye du ringer. Du skal altså ringe mer enn en halv time hver dag for å komme opp på Telios nivå vs TeleVoip.

En ting til når det gjelder etableringsprisen:

Hos Telio må man ha/ kjøpe en ruter i tillegg. Har man ikke det må man ut med kr 800+ for en ruter... TeleVoip har innebygd ruter (for en tilkobling) i sitt adapter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...