ravz Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Heisann, folkens! Jeg har nettopp kjøpt meg kamera (Sony DSC-P120), og har lyst til å begynne å leke meg litt med bilderedigering. Derfor skulle jeg gjerne hatt noen tips til programvare jeg kan bruke til å få bildene mine mer spennende (uten at de er for vanskelige å bruke for en nybegynner). Hvis noen av dere har linker til noen tutorials, sier jeg ikke nei takk til det heller. :-) Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Hei, denne har noen fine/enkle tutorials. Ulempen er jo at det er tutorials til adobe photoshop, det koster penger. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Anbefaler Photoshop Elements, det er en lite-utgave Photoshop som er tilpasset den glade amatør. Om Elements: http://www.adobe.no/products/photoshopelwin/main.html 30-dagers fullversjon trial: (dog ikke siste versjon, kommer nok snart) http://www.adobe.com/support/downloads/pro...latform=Windows Koster ca 700 kr, men bedre billedredigeringsprogram for denne prisen vil du ikkje finne. Det er også enklere lagt opp enn Photoshop. Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Photoshop egner seg veldig bra til dette, men da må du opp i en ganske høy prisklasse. Men 30 dager trial versjonen ligger på Adobe sine nettsider. Hvis ikke er jo også, som kvikks sier, Photoshop Elements brukbart til dette Lykke til! Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 (endret) Photoshop egner seg veldig bra til dette, men da må du opp i en ganske høy prisklasse.Men 30 dager trial versjonen ligger på Adobe sine nettsider. Hvis ikke er jo også, som kvikks sier, Photoshop Elements brukbart til dette Lykke til! Elements er ikkje bare brukbart, men også det beste i dette tilfellet... Du skal jobbe rimelig tungt før du har bruk for photoshop. Å anbfale PS til en nybegynner er bare tull! Start med Elements, blir du hektet og ønsker å jobbe profesjonelt med billed- behandling er Photoshop neste naturlig steg. Samme om man jobbe mot trykk, dette fordi Elements ikkje har noe fargerom for trykk. Uansett bør CMYK'ing gjøres av fagfolk -> dvs ved trykkeri. Photoshop gjør ting bedre enn Elements, men det har så høy læreterskel før man mestrer dette like bra som Elements gjør de samme tingene at du mest sannsynlig gir opp. Det er mere automatikk i Elements, mens PS jobbes det nesten helt manuelt, resultat blir kun bedre om man har veldig god peiling på hva man bedriver. Endret 9. november 2004 av kvikks Lenke til kommentar
ravz Skrevet 9. november 2004 Forfatter Del Skrevet 9. november 2004 Takk for gode svar! Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 www.gimp.org - kan om lag alt PS Elements kan, pluss litt ekstra som PS Elements ikkje kan. - Enkelt å bruke og programmet er gratis og har open kjeldekode. Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 (endret) edit: sorry, leste ikke hele posten din kvikks Endret 10. november 2004 av Stish Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå