Gå til innhold

Nekte internett til en PC via CC 2.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje jeg ordla meg feil?

 

Det er koblet opp sånn:

Modem <-> CC-burk (router, server, gateway, hva det nå heter? <-> switch <-> Alle de andre PC-ene i huset.

 

Det er CC-boksen som styrer all trafikken til og fra Internett, så det er jo der jeg skal gjøre noe, men HVA? Hvis du mener at den ikke har noe å gjøre med det som skjer på nettverket, og at den derfor vil ha kontakt med de andre PC-ene, skrev jeg dette for at ingen skulle foreslå å sette PC-en til dynamisk IP, og å slå av DHCP på CC-boksen. Så spørsmålet blir kanskje da "hvordan kan jeg nekte en PC trafikk over eth0 på gatewayen?"

Lenke til kommentar
Tenkte på dette du sa med å skrive ut og sånn på nettverket, er det CC-boksen som er printserver?

 

Om den ikke er det, har den ingenting med hva som skjer mellom de forskjellige PCene på nettverket, så lenge ikke trafikken er routa til den.

Jeg vet det, og det er ikke den som er printserver. Poenget mitt var at jeg kunne ikke nekte PC-en IP, (som ville vært det enkleste,) for da ville den ikke fått tilgang til de funksjonene den trenger på nettverket.

Lenke til kommentar

Dersom alle har statiske IP-adresse kan du gankse enkelt ikkje legge inn standard Gateway på den maskinen som ikkje skal ut på internett. Uten gateway ingen internett :)

 

Dette forutsetter at den personen som bruker PC-en ikkje veit kva gateway er osv....

Lenke til kommentar

Under NT-basert windows (2k/xp) så finnes det administratorer og begrensede brukere.

og begrensede brukere har meg bekjent ikke mulighet til å endre på slikt.

Dette funker bare om du har statisk ip på maskinen da, ellers kan du sette opp dhcpd på cc-boksen til ikke å gi gateway.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...