Gå til innhold

noen som er flinke med excel?

t_olsen_82

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skriv startiden i en kolonne (f.eks. kolonne B) og sluttiden i en annen kolonne (f.eks. kolonne C). Hvis du skriver inn tiden med kolon mellom time og minutt (8:30) vil Excel automatisk formatere det som tid. I kolonne D setter du inn en formel som trekker tallet i kolonne B fra tallet i kolonne C.

Eksempel:

I celle B2 skriver du 8:15 og i celle C2 skriver du 16:40. I celle D2 skriver du formelen =C2-B2 og svaret vil automatisk formateres som tid og vise 8:25.

Det eneste du må passe på er om du ønsker å summere antallet timer til slutt, da må du nemlig velge et format for tid som også viser timer over 24. Ellers vil den starte på 0 hver gang du runder et døgn. Klikk i cellen hvor du summerer og klikk Format -> Celler. Velg Klokkeslett til venstre og finn et format som passer til høyre.

Edit: Feil Cellereferanse.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

jeg skrev inn klokke sett fra til og trakk ankomst fra avreise...

da kom riktig Anatall timer opp.. eks 09:00-16:00 7 timer.

men svaret vises i 7:00 får ikke endre dette til å bli timer altså.. 7 timer eks

for når jeg trekker fra 0,5 times pause fra 7:00. får jeg et svar som er 0,335.. et eller annet... hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar

Nei, men du må forstå hvordan Excel beregner datoer og timer som sagt tidligere. Tallet 1 er for Excel et døgn når det er i datoformat, 0,5 blir et halvt døgn. Du må altså være klar over hvilket format en celle har før du kan begynne å regne med det og for å vite hvordan du skal regne med det. Det er enkelt å gjøre det du ønsker om du forstår sammenhengene her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...