t_olsen_82 Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 hei bare lurer på en ting.. holder på å lage en time liste til jobben i excel. men vet noen hvordan formlen er vis jeg skal for eks gjøre slik at excel regner ut ant timer vis jeg bare skriver inn for eks.. 08:00 - 16:00 det går vel ann??? håper på hjelp.. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 (endret) Skriv startiden i en kolonne (f.eks. kolonne B) og sluttiden i en annen kolonne (f.eks. kolonne C). Hvis du skriver inn tiden med kolon mellom time og minutt (8:30) vil Excel automatisk formatere det som tid. I kolonne D setter du inn en formel som trekker tallet i kolonne B fra tallet i kolonne C. Eksempel: I celle B2 skriver du 8:15 og i celle C2 skriver du 16:40. I celle D2 skriver du formelen =C2-B2 og svaret vil automatisk formateres som tid og vise 8:25. Det eneste du må passe på er om du ønsker å summere antallet timer til slutt, da må du nemlig velge et format for tid som også viser timer over 24. Ellers vil den starte på 0 hver gang du runder et døgn. Klikk i cellen hvor du summerer og klikk Format -> Celler. Velg Klokkeslett til venstre og finn et format som passer til høyre. Edit: Feil Cellereferanse. Endret 8. november 2004 av kjeklulf Lenke til kommentar
t_olsen_82 Skrevet 9. november 2004 Forfatter Del Skrevet 9. november 2004 jeg skrev inn klokke sett fra til og trakk ankomst fra avreise... da kom riktig Anatall timer opp.. eks 09:00-16:00 7 timer. men svaret vises i 7:00 får ikke endre dette til å bli timer altså.. 7 timer eks for når jeg trekker fra 0,5 times pause fra 7:00. får jeg et svar som er 0,335.. et eller annet... hva gjør jeg galt? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Problemet er at du trekker fra 0,5 timer og ikke 30 minutter. Hvis du skriver 0,5 og formaterer det som tid tilsvarer det ett halvt døgn (et helt døgn er 1). Lenke til kommentar
t_olsen_82 Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 09:00 16:00 07:00 -30 -29,70833333 Sån har jeg satt det opp.. nå men svaret blir helt feil...?? Svaret har jeg laget formel på som sumerer halle dagene i mnd.. 16:00 trekkes fra 09:00 og 30 trekkes derifra.. men hvorfor blir svaret som det blir? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Du må sette 0:30 for å få 30 minutter. Lenke til kommentar
t_olsen_82 Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 ok.. men når jeghar summert timene.. sammen så trekker jeg ifra skatt og andre ting.. må jeg gjøre om hele veien til klokke forma? for at det skal funke??? er det ikke en enkelere måte å gjøre det på? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Nei, men du må forstå hvordan Excel beregner datoer og timer som sagt tidligere. Tallet 1 er for Excel et døgn når det er i datoformat, 0,5 blir et halvt døgn. Du må altså være klar over hvilket format en celle har før du kan begynne å regne med det og for å vite hvordan du skal regne med det. Det er enkelt å gjøre det du ønsker om du forstår sammenhengene her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå