erikelg Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Lurte bare på hvordan det fungerer å ha to operativsystem installert. F.eks. ett hovedsaklig til Office XP (e.g. Win2000) og et annet til spill og dill. Så når man har installert og avinstallert nok drit, sånn at det er behov for å reinstallere operativsystemet til spill, etc. er det ikke nødvendig å tømme hele systemet, inkludert office og mailprogram (de "nyttige" tingene). Litt kronglete forklart men håper på fornuftig svar:-) Lenke til kommentar
BBC Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Går helt greit. Hvilke OS vil du dualboote? Lenke til kommentar
DeZtr0 Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Det kan bli et problem. når du skal reinstallere win98 eller winME win2000 vis du skall bruke winxp som det andre. for da kopierer winme og win98 over filene som gjør det slik at du dualboote tror jeg. er ikke helt sikker på hvordan win2000 gjør det. Lenke til kommentar
DotCom Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Hei! Joda, det går fint an å ha både to eller flere operativsystemer installert på en maskin. Men det du skal huske på, er å legge disse på hver sin partisjon eller disk. Hvis du allerede har et operativsystem installert på den maskina du snakker om, er sannsynligvis hele disken partisjonert. For å da lage en ny partisjon uten å måtte slette alt på harddisken, kan du bruke partitionmagic. Opprett en ny partisjon av ønsket størrelse, og formater den i det filsystemet du ønsker. (NTFS for nt,win2k eller winXP, fat32 for win98 eller winME) Er du usikker på hvilket filsystem du skal velge, velg FAT32, dette støttes også av win2k og winXP. Så er det bare å installere! :smile: Windows selv sørger for å lage en bootmeny hvor du i oppstarten kan velge hvilket OS du vil starte. (Forresten litt usikker på dette dersom du legger inn win98 etter å ha lagt inn win2k eller XP føst, så vil du kjøre winME eller Win98, så installer det av disse du ønsker først for å være sikker) Lykke til! :smile: Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Vet at dette ikke har noe med topicen her å gjøre, men likevel... Jeg blir frustert over de dårlige norsk og engelskkunnskapene her! Rettskriving er tydeligvis mange her har problemer med. Skal skrives ikke skall ! Et skall er noe helt annet enn å skulle gjøre noe. Virker også som om det er mange som ikke har peiling på forskjellen mellom FOR og FÅR. Skaper ofte hodebry dette her. Et klassisk eksempel på skrive feil: "Grillet kylling lever". Det skal jo så klart være "Grillet kyllinglever", men i stedet for så er det jo en påstand om at den grillede kyllingen lever. Tenkte jeg bare skulle si fra, og dessuten blir det utrolig slitsomt å lese alt dette når det er feil i 40-50% av innleggene. :/ Lenke til kommentar
erikelg Skrevet 25. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2002 Takk skal dere ha. En annen ting. Er det mulig å installere for eksempel win XP på to forskjellige partisjoner? Lenke til kommentar
christt Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Quote: Den 2002-05-25 16:56, kim_a55 skrev:Rettskriving er tydeligvis mange her har problemer med. Du har vel det du også... :wink: Det har ikke tilfeldigvis kommet deg i tankene at enkelte her kanskje har litt problemer med rettskrivinga? Synes ikke det er riktig å rakke ned på folk på den måten. Ikke alle synes det å skrive korrekt norsk er like enkelt. Lenke til kommentar
DotCom Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Jada, det går fint an å legge inn to kopier at winXP på hver sin partisjon. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Quote: Den 2002-05-25 16:56, kim_a55 skrev:Vet at dette ikke har noe med topicen her å gjøre, men likevel...Jeg blir frustert over de dårlige norsk og engelskkunnskapene her! Rettskriving er tydeligvis mange her har problemer med.Skal skrives ikke skall ! Et skall er noe helt annet enn å skulle gjøre noe.Virker også som om det er mange som ikke har peiling på forskjellen mellom FOR og FÅR. Skaper ofte hodebry dette her.Et klassisk eksempel på skrive feil: "Grillet kylling lever". Det skal jo så klart være "Grillet kyllinglever", men i stedet for så er det jo en påstand om at den grillede kyllingen lever.Tenkte jeg bare skulle si fra, og dessuten blir det utrolig slitsomt å lese alt dette når det er feil i 40-50% av innleggene. :/ Nåja, dersom noen skriver; "... jeg skall installere..." er ihvertfall ikke jeg dummere enn at jeg forstår at det er "skal" han mener og ikke "skall" (som i eggeskall). Det er ikke forvirrende sålenge det ikke tas ut av sammenhengen. Hvis det står "grillet kylling lever" på førstesiden av f.eks VG kan det jo tolkes anderledes enn om det står på en plakat hos slakteren. Da forstår man jo at det er en skrivefeil. Ellers er det mange aldersgrupper der ute, og det kan tross alt gå litt fort i svingene for oss alle en gang imellom. Kjenner ellers til et tilfelle hvor en person ble regelrett mobbet ut av et diskusjonsforum pga skrivefeil, og så viste det seg at han var dyslektiker. Ha litt toleranse så går det nok bra :smile: Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Installer den gamleste Windows-versjonen først, deretter de nyere. Har Win 98se, W2K og XP pro installert f.o.m. i dag, og det funker glimrende. Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Jeg har installert XP en gang til på en annen HD - men da må jeg ha gamle disken i pga det er i den boot sectoren XP har dual menyen sin. Går det ann å lage/kopiere denne over til/på nydisken slik at jeg kan formattere den som os'n orginalt lå på og allikevel klare å boote.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå