Gå til innhold

Brannfare ved server i hjem

Pseudork

Anbefalte innlegg

Er jeg unødvendig redd om jeg frykter at det kan oppstå brann i en server som står på 24 timer i døgnet? Det står i et hjem hvor mennesker sover. Ellers hadde det ikke vært noe særlig å frykte.

Finnes det noen vanlige forhåndsregler som jeg ikke kjenner til?

(Jeg kjenner ikke til noen)

All informasjon, inkludert lenker, mottas med takk (trolig).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også vært inne på disse tankene.. Som f.eks når jeg dro på ferie i 2 uker, tok jeg rett og slett ikke sjangsen på å la den stå på.

Dette var helt til jeg fant en liten genial dingsboms. Det er en litten boks, med en lunte, som fører inn til en bittelitten ladning med krutt, å masssser av brannpulver, som sluker en eventuelt antydning til flamer. Er ikke helt 99% sikkert men.

Den er nå også installert på TV, vaskemaskin og Tørketrommel Og Pcen har stått på i 20 døgn sammtidig som jeg sover trygt ;)

husker ikke noe navn på det nå, men skal poste navnet så snart jeg finner den eska :)

Lenke til kommentar
Dette var helt til jeg fant en liten genial dingsboms. Det er en litten boks, med en lunte, som fører inn til en bittelitten ladning med krutt, å masssser av brannpulver, som sluker en eventuelt antydning til flamer. Er ikke helt 99% sikkert men.

Ehh.. ..seriøst? Det høres enormt hobby/McGyver ut. Men hadde kanskje blitt overbevist hvis du hadde den linken, ja :yes:

Meget takknemmelig for svar.

(Det var en kammerat av meg, som er sønn av en brannsjef, som gjorde meg nervøs når han sa at "alle aktive elektroniske kretser kan begynne å brenne", og datamaskiner som durer og går har ganske mange elektroniske kretser.)

Lenke til kommentar

Ehh.. ..seriøst? Det høres enormt hobby/McGyver ut. Men hadde kanskje blitt overbevist hvis du hadde den linken, ja :yes:

Det er et meget seriøst firma som selger dette, og jeg har selv sett demonstrasjon av dette produktet, så no særlig hobby er det nok ikke... ;)

Lenke til kommentar

Det følger med en "hullfres" i hver pakning. Man borrer hull i kabinettet på tv`n eller pc`n å setter inn slukkeren. Ikke alle som er interessert i å borre i kabinettet sitt kanskje, men det er jo sikkerhet da... Tror et sett med 1 slukker koster ca 250kr.

Edit: det var 1 slukker i pakningen isteden for to... men de selges i pakninger på tre og da..

Endret av oyvindg
Lenke til kommentar
Det følger med en "hullfres" i hver pakning. Man borrer hull i kabinettet på tv`n eller pc`n å setter inn slukkeren. Ikke alle som er interessert i å borre i kabinettet sitt kanskje, men det er jo sikkerhet da... Tror et sett på to slukkere koster ca 250kr.

Hvor kjøper man dem?

Lenke til kommentar
hmm hadde vært kjekt å ha

har hatt brann i en server her hjemme en gang, kjipt med AMD + masse støv.. men jeg merka det ikke før et halvt år etter eller noe sånt.. så det var jo ikke noe stor brann

noen som vet prisen på 3-pack'ene ?

Vil tippe at en 3-pack koster mellom 500 og 600 kr. Kjekt å ha i serveren som skal stå på døgnet rundt, blir litt mere trygg da. :)

Lenke til kommentar

Det er alltid en hvis fare for brann i elekriske komponenter. En av de værste opplevelsene jeg har hatt med det, er når mobiltelefonen begynte å brenne da den lå på bordet. Heldigvis så var jeg hjemme da.

Men å gå rundt å være engstelig for å et eller annet elektiske komponenter skal ta fyr er vel å ta litt hardt i.

Man kan jo alltids sette opp en røykvarsler i rom som man mener er mere utsatt enn andre.

Lenke til kommentar

Jepp. Rengjøring av støv, og generell vedlikehold/bytte av hardware som begynner å bli dårlig spesielt

strømforsyningen. Ha lynbeskyttelse.

Unngå å ha brannfarlige ting nær serveren itilfelle de varmes opp og kan antennes.

og fremst av alt - hold Absolute Vodka-flasken (noe som jeg er altfor for glad i! :p ) langt unna!

Jeg pleier å rengjøre 2 ganger i året. Unngå vifter av åpenbare grunner! :p

(routeren min hadde oppetid på ca 170 dager - nesten NULL støv inne!) :D

men det ser ut til at mitt nye PC krever oftere rengjøring pga store vifter. MøkkaPC! :)

(takk for link for brannbeskyttelse. Får kanskje innhandle den?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...